رأس هرم عفت عمومی حجاب است/ گشت ارشاد مسئولان در اولویت‌ ستاد

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان عفت و حیای عمومی را شاخص همه نمادهای دینی دانست و گفت: عَلَم و رأس هرم عفت عمومی حجاب است؛ به همین دلیل پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام راحل (ره) خواستار رعایت حجاب و تبدیل آن به قانون شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محسن مظاهری پیش از ظهر امروز یکشنبه سیزدهم آذر در نشست «جهاد تبیین» به‌مناسبت روز دانشجو و با موضوع «بررسی مسائل روز کشور» که به همت سازمان بسیج اساتید استان اصفهان با همکاری دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه برگزار شد، اظهار کرد: زندگی بشری قطعا نیازمند قانون است. بدون وجود قوانینی که افراد جامعه خود را ملزم به رعایت آن بدانند، جامعه رو به انحطاط و نابودی می‌رود؛ زیرا انسان موجودی استخدام‌گر است و قوانین تنها راهکار نظام‌مند کردن افراد و جلوگیری از نزاع و درگیری به‌شمار می‌آیند.

وی با اشاره به اهمیت قوانین در زندگی اجتماعی افزود: دعوت به ترک از قانون‌شکنی نیاز جامعه است و به همین دلیل کشورهای اروپایی در اجرای قوانین خود بسیار محکم و قدرتمند ظاهر می‌شوند. همچنین آمران معروف و ناهیان منکر بسیار قدرتمندی مثل پلیس را برای برخورد با متخلفان به‌کار می‌گیرند که اقتضای همه جوامع است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان امر به معروف را یکی از اصول مهم در حکومت دینی دانست و گفت: اگر در جامعه‌ای امر به معروف و نهی از زیر پا گذاشتن قانون اتفاق نیفتد، کم‌کم افراد در عمل به قانون سست خواهند شد. بنابراین باید همواره بر لزوم عمل به قانون تاکید کرد، همان‌گونه که در همه جوامع به این امر اهمیت می‌دهند.

وی امر به معروف و نهی از منکر را بر اساس قوانین اسلامی وظیفه آحاد افراد جامعه معرفی کرد و ادامه داد: ضمانت حفظ یک جامعه اسلامی برپایی ارزش‌ها و شعائر اسلامی در فضای عمومی جامعه است؛ اما اگر افراد نتوانند شعائر دینی و اعتقادی خود را ظاهر کنند، ضد ارزش حاکم می‌شود و حاکمیت دینی زیر سوال می‌رود.

حجاب رأس هرم عفت عمومی است

حجت‌الاسلام و المسلمین مظاهری عفت و حیای عمومی را شاخص همه نمادهای دینی توصیف کرد و گفت: عَلَم و رأس هرم عفت عمومی حجاب است. به همین دلیل پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام راحل (ره) خواستار رعایت حجاب و تبدیل آن به قانون شد و با وجود طرح‌هایی که در دولت موقت برای آزادی حجاب مطرح شد، امام (ره) محکم پای اجرای حجاب به شکل امر الهی در جامعه ایستاد.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره لزوم جلوگیری از ظاهر شدن حرام شرعی در صحنه عمومی جامعه خاطرنشان کرد: حجاب در قالب قوانین از ابتدای انقلاب وجود داشته و عمل به این ارزش باعث حفظ قوام عمومی جامعه بوده است. دشمن برای شکستن قوام جامعه ما و برای ابتلای افراد جامعه به چالش شهوت برنامه‌ریزی کرده و نسل جوان دهه ۸۰ تا ۹۰ را هدف قرار داده است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان شکستن عفت عمومی را یکی از برنامه‌های دشمن معرفی کرد و افزود: در رأس و دومینوی اول این برنامه، مبارزه با حجاب و سپس ایجاد ناهنجاری پوششی خواهد بود. در موضوع حجاب در سال‌های گذشته، کوتاهی‌هایی صورت گرفت و مدتی این موضوع دچار ساده‌انگاری شد تا حدی که پوشش ناهنجار، دومین گام برای کشف حجاب شد.

ترویج پوشش ناهنجار مقدمه کشف حجاب

وی دومین گام دشمن برای کشف حجاب را ترویج پوشش ناهنجار در جامعه دانست و تاکید کرد: ترویج استفاده از لباس‌های نامناسب و تهییج‌کننده در دو سال گذشته در دستورکار دشمن قرار گرفت. از ابتدای خرداد تا پایان شهریور که آخرین گروه برای تذکر ارشادی توسط پلیس دعوت شدند، تنها موضوع نوع پوشش و هنجارشکنی در این زمینه تذکر داده می‌شد.

حجت الاسلام و المسلمین مظاهری با اشاره به شیوه ارشاد برای مقابله با بدپوششی گفت: افراد دارای پوشش نامناسب در سالنی جمع می‌شدند و پس از بیان مطالبی درباره آفت و آثار پوشش نامناسب از آنها تعهدی گرفته می‌شد و بدون هیچ‌گونه مشکلی با حضور خانواده و اطلاع به آنها جلسه را ترک می‌کردند.

وی از ارائه حدود هفت هزار تذکر ارشادی به افراد در مدت نیمه اول سال خبر داد و تاکید کرد: از خرداد تا پایان شهریور، هیچ خبری از آزار یا آسیب دیدن افراد ارشادشده منتشر نشد. بنابراین مرگ مرحومه امینی دسیسه‌ای از سوی پشت پرده‌هایی بود که تلاش می‌کردند درمقابل قانون مقابله با هنجارشکنی پوششی بایستند تا این کار متوقف شود.

هیچ انتقادی به گشت ارشاد وارد نیست

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان با بیان اینکه موضوع فوت مرحومه امینی عَلم شد تا تذکر ارشادی مورد هجمه قرار گیرد، ادامه داد: به اصل تذکر ارشادی هیچ انتقادی نمی‌توان وارد کرد. دشمن در فضای رسانه افراد دستگیرشده در موضوعات دیگر را به‌عنوان برخورد با بی‌حجاب معرفی می‌کرد، در حالی که همه این تلاش‌ها شانتاژ رسانه‌ای برای نقد کار مفید مقابله با پوشش‌های نامناسب و تلاش برای تغییر فضای پوشش جامعه بود.

وی با اشاره به کارآمدی گشت ارشاد گفت: از حدود هفت هزار نفری که با حضور در گشت ارشاد در تهران تذکر گرفتند، بالای ۸۵ درصد برای بار دوم تخلف خود را تکرار نکردند و افراد جدیدی که در شبکه‌های مجازی تحت تاثیر قرار می‌گرفتند، با وضعیت ناهنجار به خیابان می‌آمدند.

حجت‌الاسلام و المسلمین مظاهری از تذکر گشت ارشاد به بیش از ۷۰۰ نفر در اصفهان خبر داد و تصریح کرد: در مدت خرداد تا پایان شهریور هیچ موردی از توهین و دعوا مطرح نشد و بالای ۹۰ درصد افراد پوشش ناهنجار را تکرار نکردند، اما این جریان مورد هدف قرار گرفت؛ زیرا دشمن نتوانست به هدف خود یعنی بی‌حیایی و بی‌عفتی گسترده برسد.

وی ادامه داد: آشوب، توهین و ضمائم دیگر در این راستا انجام شد که تا جامعه و مسئولانی که رسالت آنها تذکر دادن و دعوت به عفت و پوشش قانونی بود را گرفتار شرایطی کنند که جرئت تذکر نداشته باشند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان با اشاره به شناسایی بی‌حجابی به‌عنوان جرم در قانون مجازات اسلامی گفت: حکم متخلفان نیز حبس یا جزای نقدی در نظر گرفته شده، اما قانون‌گذار یا دستگاه قضایی برای اجرای این قانون دچار مشکل است؛ به همین دلیل مجموعه ستاد امر به معروف پیشنهادی ارائه کرده که در صورت تصویب در مجلس شورای اسلامی مشکل حل و جرم بودن بی‌حجابی در حد اعلی حفظ خواهد شد.

تعیین حد تخلف برای جرم بی‌حجابی

وی این پیشنهاد را شامل تعیین حد تخلف برای جرم بی‌حجابی تعریف کرد و ادامه داد: جریمه متخلفان باعث می‌شود بی‌حجابی خودبه‌خود از صحنه جامعه حذف شود. در مرحله اول برای متخلفان جریمه مثلاً ۵۰۰ هزار تومانی و در مرحله دوم ۸۰۰ هزار تومانی در نظر گرفته می‌شود. در مرحله سوم از خدمات اجتماعی محروم و در صورت تکرار به‌عنوان مجرم شناخته می‌شوند.

حجت‌الاسلام و المسلمین مظاهری از وجود حدود ۲۰ مورد خلأ قانونی در زمینه حجاب و عفاف خبر داد و تاکید کرد: این موارد به‌عنوان ضمیمه به کمیسیون فرهنگی داده شده که بدون هیچ تنش و کار فیزیکی تنها متخلف ر ا جریمه کنیم. اجرای این قانون برای حفظ اصل عفت عمومی جامعه ضروری است.

وی تصریح کرد: اغتشاشاتی که به بهانه حجاب در کشور ایجاد شد، تنها با هدف براندازی نبود، بلکه یکی از اهداف این بود که جلوی نیروی انتظامی در مقابله با هنجارشکنی گرفته شود و جریان انقلابی و ارزشی کشور را با فضاسازی عقب بنشانند تا از توصیه عمل به قانون خودداری کنند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان اظهار کرد: بعضی از دستگاه‌های مسئول و مردم از کنار بعضی ناهنجاری‌ها با سکوت عبور می‌کنند، در حالی که هر کسی با خطایی روبه‌رو می‌شود باید تذکر دهد و عبور کند تا افراد متوجه شوند این عمل قبیح در فضای عمومی جامعه جایی ندارد و متخلفان ناگزیر به تجدید نظر شوند.

ادامه گشت ارشاد مسئولان

وی ضمانت اجرایی این قانون را تشکیل دستگاه بالادستی برای مطالبه‌گری عفت و حیای عمومی دانست و ادامه داد: برای حفظ خانواده باید به‌دنبال اجرای عفت عمومی باشیم. به مجلس پیشنهاد دادیم برای این موضوع و موضوعاتی مانند حفظ و تقویت نهاد مقدس خانواده و جوانی جمعیت هرچه سریع‌تر باید وزارت خانواده تشکیل شود و هویت پیدا کند. تشکیل وزارت خانواده امری ضروری و ضامن انجام وظایف همه دستگاه‌ها و نهادها خواهد بود.

وی مهم‌ترین وظایف ستاد امر به معروف و نهی از منکر را گشت ارشاد مسئولان دانست و گفت: موضوع خدمت درست و پاسخگویی صحیح و رضایت ارباب رجوع جزو مطالبات ستاد از ادارات و سازمان‌هاست.

کد خبر 624380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.