رونمایی از کارت‌پستال استاد جلال‌الدین تاج

مدیر دفتر تخصصی موسیقی اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: به مناسبت چهل‌ویکمین سال درگذشت استاد تاج اصفهانی کارت‌پستالی به همین مناسبت طراحی و رونمایی شده است.

سجاد رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هنرسرای خورشید به‌عنوان دفتر تخصصی موسیقی در اصفهان اقدام به طراحی کارت‌پستال به مناسب بزرگداشت استاد «جلال‌الدین تاج اصفهانی» کرده است.

وی خاطرنشان کرد: کارت‌پستال استاد جلال‌الدین تاج، نقاشی دیجیتال اثر استاد وحید شریفی در اندازه ۵۰ در ۷۰ سانتیمتر طراحی و آماده شده است و امروز برای هنرمندان و پیشکسوتان موسیقی اصفهان ارسال می‌شود.

مدیر دفتر تخصصی موسیقی اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان افزود: این مدل نقاشی دیجیتال پیش از این برای هنرمندان و بزرگان دیگر عرصه موسیقی همچون زنده‌یاد استاد جلیل شهناز و محمدرضا شجریان طراحی و در قالب کارت‌پستال تهیه شده بود.

وی تصریح کرد: این کارت‌پستال به مناسبت بزرگداشت چهل‌ویکمین سال درگذشت استاد جلال‌الدین تاج اصفهانی از پیشکسوتان رادیو و موسیقی ایرانی طراحی شد.

به گزارش ایمنا، جلال‌الدین تاج اصفهانی سال ۱۲۸۲ خورشیدی در اصفهان متولد شد، پدرش شیخ اسماعیل معروف به «تاج الواعظین» بود که تا حدی با دستگاه‌های موسیقی سنتی ایرانی آشنایی داشت. جلال‌الدین در نوجوانی و در ۱۰ سالگی نزد پدر و استادانی همچون سیدعبدالرحیم اصفهانی، نایب اسدالله، میرزاحسین عندلیب و حبیب شاطرحاجیبه به دانش‌اندوزی پرداخت و پا به ورطه موسیقی گذاشت.

وی به اشعار سعدی علاقه زیادی داشت و گزیده‌هایی از اشعار سعدی و دیگر شاعران را حفظ بود و هنگام اجرای آواز به تناسب زمان و محیط، از آن اشعار استفاده می‌کرد.

وی از سال ۱۳۱۹ همکاری خود با رادیو را آغاز کرد و از سال ۱۳۲۸ به همکاری با رادیو اصفهان پرداخت و ضمن خوانندگی، سرپرست نوازندگان رادیوی این خطه شد.

چهره و صدای ماندگار موسیقی ایران و اصفهان، در بامداد سیزدهم آذرماه سال ۱۳۶۰ در ۷۸ سالگی در منزل پدری به‌علت کهولت سن و چند نوع بیماری درگذشت. مزار وی در آرامگاه خانوادگی تاج اصفهانی در تکیه سیدالعراقین واقع در تخت فولاد اصفهان قرار دارد.

کد خبر 624127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.