تشخیص آنتی‌بادی کرونا در چند دقیقه ممکن شد

دانشمندان برزیلی نوعی حسگر تولید کرده‌اند که می‌تواند آنتی‌بادی‌های کرونا را فقط در عرض پنج دقیقه با دقت بسیار بالا تشخیص دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، همان‌طورکه مشخص است آزمایش‌های سریع، ارزان و دقیق برای کنترل شیوع کرونا و مهار آن بسیار مهم و ضروری است؛ دانشمندان برزیلی موفق شدند یک حسگر الکتروشیمیایی تولید کنند که آنتی‌بادی‌های ویروس را تشخیص می‌دهد. الکترود تولید شده توسط پژوهشگران آنتی‌بادی‌های کووید -۱۹ را در حدود پنج دقیقه با حساسیت ۸۸.۷ درصد شناسایی می‌کند.

عملکرد حسگر جدید تولید شده حتی از تست الایزا که یک ابزار تشخیصی بالینی استاندارد کنونی است، بهتر است. محققان با استفاده از یک ترکیب غیرمعمول و اضافه کردن یک مولکول زیستی یعنی پروتئین سنبله ویروس به آن، سطحی ایجاد کردند که می‌تواند آنتی‌بادی‌های علیه ویروس کرونا را تشخیص دهد. نتیجه آزمایش به صورت یک سیگنال الکتروشیمیایی گرفته شده توسط این سطح نشان داده می‌شود.

محققان قصد دارند این حسگر را به شکل قابل حمل تولید کنند تا بتوان آن را به گوشی‌های هوشمند متصل کرد و از آن برای تشخیص بیماری کووید -۱۹ و دیگر بیماری‌های عفونت بهره گرفت. این نوآوری در مقاله‌ای که اخیراً در مجله ACS Biomaterials Science and Engineering منتشر شده است، توضیح داده شده است.