نبود دوپامین زمینه‌ساز چه بیماری می‌شود؟

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: پارکینسون یک بیماری عصبی است که به‌علت ازبین‌رفتن انتقال‌دهنده عصبی به نام «دوپامین» به وجود می‌آید و حرکات بیمار مبتلا به آن، به‌تدریج کندتر و کمتر می‌شود.

فرشته اشتری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پارکینسون، یک بیماری عصبی است که به علت از بین رفتن یک انتقال‌دهنده عصبی به نام «دوپامین» به وجود می‌آید.

دوپامین حرکات کلی بدن را تنظیم می‌کند و با از بین رفتن آن، تنظیم کلی و نرم بودن حرکات بدن دچار اختلال می‌شود. درواقع این بیماری جزو بیماری‌های تحلیل‌رونده مغز است.

وی افزود: با از بین رفتن دوپامین، علائم و عوارضی در بدن پدید می‌آید که به صورت لرزش، خود را نشان می‌دهد و این حالت، موقع استراحت افراد بیشتر است.

لرزش این بیماری، بیشتر انگشت شصت افراد را درگیر می‌کند و حالتی مانند انداختن دانه‌های تسبیح ایجاد می‌شود که به طور معمول از یک سمت بدن آغاز شده و پس از مدتی، سمت دیگر بدن را نیز درگیر می‌کند.

کندی حرکات با ابتلاء به پارکینسون

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه لرزش در کنار سایر علائم، اهمیت می‌یابد و در ادامه به همراه لرزش، فرد شاهد کندی حرکات، خشکی کل بدن خود و حرکات آن است، ادامه داد: حرکات کل بدن مانند پلک زدن و حرکاتی که فرد به صورت مداوم در صورت یا دست و پای خود ایجاد می‌کند، با ابتلاء به این بیماری کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه به اصطلاح گفته می‌شود صورت فرد حالتی شبیه به ماسک پیدا کرده، بی‌تحرک و بی‌احساس می‌شود، تصریح کرد: به آرامی سایر اختلالات مانند اختلال در راه رفتن یا بلعیدن نیز آشکار می‌شود. فرد نمی‌تواند به خوبی حرکت کنند یا آب دهان خود را فرو ببرد و همین موضوع، منجر به آبریزش از دهان وی می‌شود.

اشتری اضافه کرد: به علت درگیر شدن عضلات بلع بیمار، فرد غذایی را که در حالت عادی در طول ۲۰ دقیقه به اتمام می‌رسانده است، را در طول دو ساعت به اتمام می‌رساند و به طور کلی بیمار فعالیتی که یک فرد در حالت عادی در عرض چند دقیقه انجام می‌دهد، را در عرض چند ساعت انجام می‌دهد.

برهم خوردن تعادل در مبتلایان به پارکینسون

وی با بیان اینکه حرکات بیمار به تدریج کندتر و کمتر می‌شود، هنگام قدم زدن قادر به بلند کردن پاهای خود نیست و به ناچار پای خود را روی زمین می‌کشد، خاطرنشان کرد: در این بیماران به تدریج حالتی خمیده رو به جلو ایجاد می‌شود که منجر به از دست رفتن و برهم خوردن تعادل آن‌ها خواهد شد.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: مبتلایان به پارکینسون در نتیجه برهم خوردن تعادل، زمین می‌خورند که این موضوع، می‌تواند منجر به شکسته شدن استخوان‌ها شود. سفتی شدیدی که در عضلات افراد بروز می‌کند، آن‌ها را ناتوان می‌کند و این حالت، روزبه‌روز بدتر می‌شود. بیماری پارکینسون به علت از دست رفتن سلول‌ها و بازسازی نشدن آن‌ها، پیشرفت می‌کند و علائم و عوارض آن ثابت نمی‌ماند.

کد خبر 623999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.