برای ادامه حیات شهر به بیوراکتورهای شهری نیاز فوری داریم

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: به منظور ادامه حیات شهر به بیوراکتورهای شهری با سه هدف حجم بالای جذب آلاینده‌های هوا، سرعت بالای تبادلات گازی و تولید حجم زیادی هوای پاک نیاز فوری داریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید عرفان‌منش امروز_ پنجشنبه دهم آذرماه_ در برنامه پنج شنبه‌های فناور (فصلی نو در حمایت از زیست بوم فناوری) که با موضوع آب پساب، چالش‌ها و راهکارها برگزار شد، اظهار کرد: اصفهان در مرکز ایران و در اقلیم خشک قرار گرفته است از این‌رو کمبود باران، نزولات آسمانی، صنعتی بودن شهر و حجم بالای آلاینده‌ها موجب شده مؤلفه‌های حیاتی شهر دچار خدشه شود.

وی با بیان اینکه مهمترین وظیفه در سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان این است که یک حال خوب را برای شهروندان فراهم کنیم، تصریح کرد: شهر اصفهان حدود شش هزار هکتار فضای سبز دارد که ۶۰ میلیون مترمکعب نیاز آبی آن است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح کرد: در بهترین حالت ۲۷ میلیون مترمکعب آب برای آبیاری نزدیک به شش هزار هکتار فضای سبز شهری بیشتر در اختیار نداریم که از این مقدار حدود ۱۰ میلیون مترمکعب از تصفیه پساب شهری تأمین می‌شود در این راستا خشکی زاینده‌رود نیز مشکلات را دو چندان می‌کند.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان اولین شهرداری کشور است که از حدود ۱۰ سال پیش با تصفیه پساب، آب فضای سبز شهری را تأمین می‌کند، خاطرنشان کرد: همچنین دو رینگ آب در شهر اصفهان وجود دارد که البته بخشی از آن ناقص است، نخستین حلقه مربوط به دو منبع تولید تصفیه پساب در سپاهانشهر و شاهین شهر و انتقال پساب است، دومین حلقه نیز نزدیک به آبخوان مرکزی شهری حوالی منطقه یک و سه شهری است.

عرفان‌منش با تاکید بر اینکه با یک سوم نیاز آبی فضای سبز شهر را زنده نگه داشته‌ایم، گفت: تنها تولید کننده اکسیژن و رطوبت نسبی برای شهر اصفهان فضای سبز و پارک‌ها است، هیچ دستگاه و ارگانی اکسیژن و رطوبت نسبی برای شهر اصفهان تولید نمی‌کند، در حالی که این مؤلفه‌ها برای زندگی حداقلی انسان لازم است.

وی اظهار کرد: اولین چالش این حوزه، مربوطه به اقلیم خشک بوده است، همچنین وجود بالای امواج فرابنفش در اصفهان که در حال خسارت زدن به شهر است، بنابراین باید فکری اساسی در این زمینه کرد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به دیگر چالش‌های محیط زیست شهری، خاطرنشان کرد: غلظت بالای امواج رادیویی تأثیرات منفی به عرصه‌های مختلف فضای سبز می‌زند و حتی این امواج روی مبادلات یونی گیاهان نیز تأثیرگذار است، همچنین کاهش بارندگی و رطوبت نسبی شهر که موجب بیماری‌ها شده و کاهش منابع آب در بعد کمی و کیفی از دیگر چالش‌های زیست محیطی است.

وی تاکید کرد: این چالش‌ها به ما گوشزد می‌کند که باید به سمت تولید آب برویم، افزایش راندمان و کارایی و بهره‌بردن از گیاهان با نیازهای آبی پایین از مواردی است که طی سال‌های گذشته به آن فکر کرده و استفاده کرده‌ایم، اما باید به دنبال راهکارهای جدید در این زمینه باشیم.

عرفان‌منش شبکه توزیع آب را از دیگر چالش‌های پیش رو دانست و گفت: شهرداری اصفهان ۱,۳۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ برای فضای سبز در عرصه‌های مختلف آن هزینه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه رفع معضلات شهری باید ورود جدی داشته باشند و مسائل را استحصال کنند و برای آن راهکارهای اجرایی بیابند، در این زمینه نباید معطل مسئولان نیز شوند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه خاک یکی دیگر از چالش‌های شهر محسوب می‌شود تصریح کرد: در حال حاضر خاک شهری اصفهان در معرض تهدیدات بسیار زیاد است، به عنوان مثال بر اساس طرح تفصیلی، بخش‌هایی از شهر مختص به فضای سبز است که عده‌ای درصدد حذف و تغییر کاربری آن هستند، همچنین خاک شهر در معرض تراکم است، اما باید به فکر خاکدانه‌سازی خاک‌های شهر برای رشد گیاهان باشیم و در این حوزه باید فکر کرد که ترکیباتی مفید را برای این مهم بسازیم.

وی با بیان اینکه روزهای پاک شهر اصفهان، انگشت شمار و از سویی میزان آلایندگی شهر بسیار زیاد است، اظهار کرد: با فضای سبز سنتی قادر به پالایش آلاینده‌های شهری نیستیم.

عرفان‌منش اضافه کرد: کاشت چمنی که بسیاری از افراد نسبت به کاشت آن انتقاد دارند، یکی از مهمترین منابع تولید رطوبت در شهر است و این رطوبت در کاهش بیماری‌ها و خوب کردن حال شهروندان بسیار اهمیت دارد.

وی خطاب به شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: به منظور ادامه حیات شهر به بیوراکتورهای شهری با سه هدف حجم بالای جذب آلاینده‌های هوا، سرعت بالای تبادلات گازی و تولید حجم زیادی هوای پاک نیاز داریم.

کد خبر 623729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.