تاثیر سیگارهای الکترونیکی بر پوسیدگی دندان‌ها

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که سیگارهای الکترونیکی خطر بروز پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بعضی از پژهش‌های دندانپزشکی ارتباط بین استفاده از سیگار الکترونیکی و افزایش نشانگرهای بیماری لثه و به طور جداگانه آسیب به مینای دندان را نشان داده است. این مطالعات فقط به آسیب‌هایی اشاره دارد که سیگارهای الکترونیکی به دهان وارد می‌کند، اما میزان تاثیرات آن بر سلامت دندان به‌ویژه بر پوسیدگی هنوز ناشناخته است.

گروهی از محققان دانشگاه تافتس در ایالات متحده آمریکا به منظور بررسی تاثیر سیگارهای الکترونیکی بر پوسیدگی مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های بیش از ۱۳ هزار بیمار بالای ۱۶ سال را که از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ در کلینیک‌های دندانپزشکی تحت درمان بودند را تجزیه و تحلیل کردند. این مطالعه اولین پژوهشی است که به طور خاص به بررسی ارتباط سیگارهای الکترونیکی با افزایش خطر ابتلا به پوسیدگی می‌پردازد.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد بیمارانی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوسیدگی دندان قرار دارند. به گفته پژوهشگران یکی از دلایلی که استفاده از سیگار الکترونیکی می‌تواند در افزایش خطر پوسیدگی نقش داشته باشد، محتوای قندی و ویسکوزیته مایع این نوع سیگارها است، زمانی که این مواد بخار می‌‏شوند و از طریق دهان استنشاق می‌شوند‬ و به دندان‌ها می‌چسبند که در ادامه باعث پوسیدگی آن‌ها می‌شود.

کد خبر 623348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.