انتقال آب دریا به حوضه زاینده‌رود، بخشی از مشکلات را حل می‌کند

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی انتقال آب از دریا را منبع مناسبی برای تأمین مصارف صنعت در میان‌مدت دانست و گفت: یکی از طرح‌های برجسته در این زمینه انتقال آب خرسان به حوضه زاینده‌رود است که مشکل اصفهان و شهرکرد و تمام منطقه را حل خواهد کرد.

امیرحسین بانکی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص طرح‌های انتقال آب از دریا به اصفهان اظهار کرد: مسئله آب اصفهان موضوع امروز نیست، بلکه از حداقل ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته استان درگیر آن بوده است و در آینده نیز این چالش ادامه خواهد یافت.

وی استفاده از همه راه‌های کوتاه‌مدت، بلندمدت و میان‌مدت برای حل مسئله آب اصفهان را ضروری دانست و افزود: در راهکارهای کوتاه‌مدت لازم است که مشکلات کنونی آب شرب و کشاورزی را در نظر بگیریم و در درازمدت نیز به این مسئله توجه داشته باشیم، از سوی دیگر مسئله انتقال آب از دریا یک راهکار بلندمدت است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم از پایداری منبع آب انتقال یافته از دریا گفت: باید این اطمینان ایجاد شود که انتقال آب از دریا منبع مطمئنی برای اصفهان خواهد بود و در درازمدت محدودیت‌هایی مانند خشکسالی مشکلی برای انتقال ایجاد نمی‌کند.

وی انتقال آب از دریا را منبع مناسبی برای تأمین مصارف صنعت در میان‌مدت اعلام کرد و ادامه داد: برای تأمین نیاز بقیه بخش‌های شرب و کشاورزی نیز این آب در درازمدت قابل استفاده خواهد بود و حتی می‌تواند در کوتاه‌مدت یعنی ظرف دو تا سه سال آینده، بخشی از مشکلات تأمین آب را حل کند.

بانکی با اشاره به راهکارهای دیگر تأمین آب اصفهان گفت: برای رفع این مشکل، نشست‌های بسیاری با وزیر نیرو برگزار شد و از ابتدای روی کار آمدن وزیر و دولت جدید خواستار توجه به دو مسئله مهم در این زمینه بودیم؛ نخست انتخاب یک فرد متخصص و دلسوز به عنوان مسئول حوضه زاینده‌رود که برای حل مشکلات این بخش باید وقت کافی در منطقه به آن اختصاص دهد.

انتقال آب خرسان در مرحله مقدماتی

وی از اجرای وعده وزیر نیرو خبر داد و تصریح کرد: مسئول حوضه زاینده‌رود تجربه گران‌سنگی از اجرای پروژه‌های بزرگ را در داخل و خارج از کشور دارد، از سوی دیگر در همان ماه‌های نخست مسئولیت، از تمام حوضه آبریز از نزدیک بازدید کرد و با مسائل آشنا شد، همچنین بدون اکتفا به گزارش‌ها با تمام فعالان این حوزه رایزنی کرد.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی دومین خواسته نمایندگان از وزیر نیرو را ارائه برنامه مشخص برای ایجاد تناسب بین منابع و مصارف زاینده‌رود اعلام کرد و گفت: خواسته ما از دولت این است که یک برنامه واقعی و زمان‌بندی شده در این زمینه ارائه دهد که این خواسته نیز از طریق وزارت نیرو انجام و یک برنامه امکان‌پذیر و اثربخش ارائه شده است که مشکل آب اصفهان و همچنین اختلافات منطقه را حل می‌کند و امیدواریم با عزم جدی دولت انقلابی این برنامه تحقق یابد.

وی یکی از طرح‌های برجسته در این زمینه را انتقال آب خرسان به حوضه زاینده‌رود دانست و یادآور شد: طراحی‌های لازم برای این پروژه انجام شده است و در حال انجام مقدمات آن هستند، همچنین موارد دیگری در این برنامه قرار دارد که باعث حل مشکل اصفهان، شهرکرد و تمام منطقه خواهد شد.

بانکی‌پور افزود: جزئیات طرح انتقال آب خرسان به حوضه زاینده‌رود از جمله مسیر، چگونگی انتقال و میزان آب اختصاص یافته هنوز جای بحث و مذاکره دارد اما اصل برنامه قابل قبول و اعتماد است.

کد خبر 623144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.