علت زانو درد در جوانان چیست؟

یک متخصص ارتوپدی گفت: یکی از شایع‌ترین علت‌های درد زانو در جوانان بیماری کندرومالاسی کشکک است، سن شایع این بیماری در دوران جوانی بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی است و به طور معمول درد در جلو زانو وجود دارد.

برزو قزوینیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص علت درد زانو در جوانان، اظهار کرد: یکی از شایع‌ترین علت‌های درد زانو در جوانان بیماری "کندرومالاسی کشکک" است، سن شایع این بیماری در دوران جوانی بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی بوده و به طور معمول درد در جلو زانو وجود دارد که این بیماری در واقع از ساییده شدن غضروف کشکک توسط استخوان ران به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه یکی از علت‌های ساییده شدن غضروف، حرکت نامتعادل کشکک در مفاصل زانو است، ادامه داد: رفتار نامناسب با زانو حین فعالیت‌های بدنی و حتی استفاده زیاد از آن در سنین جوانی و پرتحرکی یا ورزشی، ضربه و ضعف عضلات ران باعث ساییده شدن غضروف می‌شود، در نتیجه فرد احساس درد در زانو خواهد داشت.

این متخصص ارتوپدی تصریح کرد: افرادی که بیشترین مراجعه را به مراکز درمانی دارند، گاهی دچار انحراف کشکک نیز هستند که این عارضه را می‌توان با جراحی درمان کرد، به این صورت که کشکک آزاد می‌شود و در جای مناسب قرار می‌گیرد، این مشکلات در افرادی که دچار "شلی لیگامانی" یا نرمی مفصلی هستند، شایع‌تر است.

وی اضافه کرد: برخی افراد در پاهای خود صدا احساس می‌کنند، اگر این صدا همراه با درد نباشد، برای فرد مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اما اگر همراه با درد باشد برای فرد مشکل‌ساز خواهد بود و باید به پزشک مراجعه کند.

قزوینیان خاطرنشان کرد: در افرادی که شلی لیگامانی دارند، لبه پشت استخوان ساق بیشتر درگیر می‌شود، لذا افراد باید تلاش کنند وزن خود را هنگام ایستادن به عقب نیندازند و به حالت ایستادن و راه رفتن خود دقت کنند که همیشه در مسیر مستقیم وزن منتقل شود.

وی گفت: در برخی از جوانان تروماهای کوچک و مستمر نیز شایع است، این بیماری بیشتر در اثر تردمیل‌های بدون ضربه‌گیر و در سرعت‌های بالا و دوچرخه سواری در فرد ایجاد می‌شود، از این رو ورزشکاران به طرز استفاده از وسیله‌های ورزشی باید توجه کنند، اگر افراد از وسیله‌های ورزشی برای تناسب اندام استفاده می‌کنند، باید قبل از انجام ورزش اندام خود را گرم کنند، سپس ورزش را آغاز کنند.

این متخصص ارتوپدی افزود: یکی دیگر از علت‌های زانو درد که به آرتریت روماتوئید جوانان (juvenile idiopathic arthritis) مشهور است و علت بروز آن ناشناخته است، همچنین روماتیسم نیز باید در بعضی افراد بررسی شود و تحت درمان قرار گیرد.

کد خبر 623074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.