کی‌روش: از پدرم آموخته‌ام به فوتبال دروغ نگویم/آماده‌ایم جنگ‌روانی را از آمریکا ببریم

سرمربی تیم‌ملی فوتبال ایران گفت: در ۴۲ سالی که مربیگری کردم اگر نتوانم در این جنگ روانی پیروز شوم کار خاصی نکرده‌ام.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کارلوس کی‌روش در کنفرانس‌خبری پیش از دیدار مهم و حساس تیم‌ملی فوتبال ایران مقابل آمریکا در آخرین بازی مرحله‌گروهی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر ابتدا درخصوص حواشی اخیر راجع‌به صحبت‌های یورگن کلینزمن درباره ایران اظهار کرد: نظری درباره حرف‌های ‎کلینزمن ندارم. فقط این را می‌توانم بگویم که یک تیم فوتبال به‌خاطر تیم بودنش باید مورد احترام قرار بگیرد. ما با ارزش‌ها و اصولی حرکت می‌کنیم که بازیکنان هر روزی که از خواب بیدار می‌شوند اول با خودشان رقابت کنند و بتوانند خود قبلی خود را شکست دهند. مهمترین نکته تفکر خانواده بودن و تفکر تیمی است. تنها چیزی که در زندگی حرفه‌ای من مهم است، اصولی است که یک‌تیم را تیم می‌کند و مهم‌ترین نکته خانواده بودن است. وقتی ذهنیت تیمی دارید، خوب و هماهنگ هستید. ما به جاده خودمان در بازی دوم بازگشتیم و یک تیم بودیم.

وی افزود: علت شکست ما هم در بازی با انگلیس این بود که یک تیم نبودیم. ما در بازی با ‎ولز یک‌تیم شدیم و یاد گرفتیم بهتر باشیم. بهترین بودن نیازمند تلاش و کار است. همچنین می‌خواهیم در برابر ‎آمریکا نیز یک تیم باشیم؛ این اولین باری است که ایران در یک جام‌جهانی شانس بالایی برای صعود از گروه دارد. برای آمریکایی‌ها در سال ۱۹۹۴ این اتفاق افتاد اما برای ایران این اولین‌بار است.

سرمربی تیم‌ملی فوتبال ایران تصریح کرد: پیروزی برابر ولز عالی بود اما آن بازی تمام شده است. تنها حُسن آن بازی در مقطع کنونی این است که اشتباهات‌مان را اصلاح کنیم. پدرم به من یاد داده که به فوتبال دروغ نگو، به فوتبال ایمان داشته باش؛ اما برای فوتبال هم خودت را نکش. من به این پایبندم. بقیه موارد برای همه جوامع مهم است.

کی‌روش خاطرنشان کرد: این یک مسابقه کوتاهی است. برای مسابقات فشرده‌ای که در مرحله اول داریم باید پلان‌های زیادی داشته باشیم و در مرحله دوم با شرایط متفاوت پنجاه - پنجاه بازی می‌کنیم. در حقیقت مرحله اول امتیاز می‌گیرید اما در نیمه دوم شانس برد یا شکست دارید. همه‌چیز به نظم و دیسیپلین یک تیم بستگی دارد. هیچ چیزی اتفاق نمی‌افتد اگر خوب بازی نکنید. فوتبال خوب یعنی فرصت خودت را بیشتر کنید و سازمان یافته باشید.

وی ادامه داد: سعی می‌کنیم از نقاط فنی در دفاع و حمله استفاده کنیم. آمریکا هم نکات فنی زیادی دارد. می‌خواهیم از بازی لذت ببریم. ما نمی‌خواهیم فقط به رفتن یا به صعود فکر کنیم بلکه می‌خواهیم روی توانایی‌های خودمان تمرکز کنیم و دیگر همه‌چیز به خدا بستگی دارد. در بازی اول توانستیم چیزهایی یاد بگیریم و در بازی دوم سه امتیاز گرفتیم و حالا می‌خواهیم این دیدار را ببریم و به مرحله بعدی برسیم.

سرمربی یوزهای ایرانی درخصوص تقابل با آمریکا افزود: فردا روز ویژه‌ای برای ما خواهد بود. برای سومین‌بار با تیم ایران در جام‌حهانی هستیم و می‌خواهیم مقابل تیمی قدرتمند تمام تلاش خود را به کار ببندیم. تیم آمریکا کاملاً سازمان‌یافته است و ما همه تلاش خود را می‌کنیم تا بهترین نتیجه را کسب کنیم و به مرحله بعد صعود کنیم. من در فوتبال آمریکا کار کردم و قطعاً این دیدار برای من تجربه خوبی است. من عضوی از خانواده بزرگ فوتبال این کشور بودم و دیدار مقابل آمریکا برای من یک امتیاز و افتخار بزرگ است. اگر بازیکنانم فوتبال بهتری انجام دهند شانس بیشتری خواهیم داشت. امیدوار هستم که بتوانیم به نتایجی برسیم که بهترین کار را برای ما برای رسیدن به راند دوم انجام دهد. آمریکا دو بازی خوب را پشت‌سر گذاشته و فکر می‌کنم بازی سخت و جذابی برای هر دو تیم خواهد بود.

کی‌روش اظهار کرد: ما هر چه بیشتر تلاش کنیم، می‌توانیم بهتر باشیم. ما می‌دانیم این بازی چقدر اهمیت دارد و می‌خواهیم تاریخ‌ساز باشیم. این مسابقه به‌شدت برای ما حساس است. تمام بازیکنان آماده هستند و ما باید کاری انجام دهیم که تاریخ سازی کنیم. پیروی برابر ولز برای ما مهم بود و فردا می‌توانیم آمریکا را شکست دهیم. این یک تورنمنت کوتاه است. ما در مرحله اول برای امتیاز بازی می‌کنیم. اما در مرحله شرایط متفاوت است و همه‌چیز نه برای بازنده بلکه برای برنده است.

وی خاطرنشان کرد: امروز یک بازی فوق‌العاده میان صربستان و کامرون برگزار که نتیجه‌ای غیرقابل پیش‌بینی داشت. ما این اعتقاد را داریم می‌توانیم فوتبال خوبی بازی کنیم و اگر این کار را نکنیم اتفاق خاصی رخ نمی دهد. باید سازماندهی مناسبی داشته باشیم و عملکرد خوبی در بخش دفاعی داشته باشیم. ما باید همه آن چیزی که داریم را روی این بازی بگذاریم که فوتبال خوبی ارائه کنیم. از بازی اول خیلی چیزها یاد گرفتیم. در بازی دوم سه‌امتیاز کسب کردیم و همچنان در مسابقات هستیم. تا بازی آخر باید مسابقه دهیم چرا که شانس صعود داریم. همان‌طور که گفتم این تیم آمریکا است و بازی فردا بیشتر از یک فوتبال است. بازیکنان آن‌ها در تیم‌های سطح بالا بازی می‌کنند. آرزوی بزرگی داریم و می‌خواهیم امتیاز بگیریم و به مرحله بعد برسیم. امیدوارم آن‌ها نیز چنین آرزویی داشته باشند.

سرمربی پرتغالی تیم‌ملی ایران درخصوص اهمیت فوتبال و بازی مقابل آمریکا گفت: در ۴۲ سالی که مربیگری کردم اگر نتوانم در این جنگ‌روانی پیروز شوم کار خاصی نکرده‌ام. کار ما سرگرم‌کردن مردم است. من در آفریقا متولد شدم و تا به امروز در جاهای زیادی کار کرده‌ام. اگر بدانید که یک توپ ساده برای کسانی که دو روز غدا نخوردند، چه جادویی ایجاد می‌کند مطمئناً به اهمیت ماموریتی که دارید آگاه می‌شوید.

کی‌روش در پاسخ به این پریش که چرا باید درخصوص حقوق بشر یا نژادپرستی صحبت کنیم؟ تصریح کرد: ما اینجا هستیم تا حداقل ۹۰ دقیقه لبخند به لب مردم بیاوریم. با تیم‌ملی آمریکا بازی و کار هم کرده‌ام. یک جعبه روبروی ما بود و بازیکنانی مثل دونادونی (ستاره سابق ایتالیا) می‌رفتند سراغ جعبه که بهترین شورت و کفش را انتخاب کنند. بچه های امروز آمریکا چیزی درخصوص آن جعبه نمی‌دانند. آن‌ها بازیکنانی دارند که در اروپا بازی می‌کنند.من باید بازیکنانم را به‌گونه‌ای آماده کنم تا بهترین عملکرد را داشته باشند. اگر بخواهم حواس بازیکنان را از موضوع پرت کنم به فوتبال دروغ گفته‌ام.

وی در پایان گفت: من چندین سال مربیگری کرده‌ام. وقتی در زمین هستید و پرده باز می‌شود. باید آماده باشید آواز بخوانید و برقصید. ما باید این موضوع را در نظر بگیریم که یک هدف داریم و برویم و حریف را ببریم. باید این اطمینان را پیدا کنیم که مردم و فوتبال به ما افتخار کنند. امیدوارم بهترین تیم زمین باشیم و گل بزنیم و دیدارمان را برنده شویم.

کد خبر 623001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.