اقدام آمریکا در ارتباط با پرچم ایران غیرقانونی بود/ با کمیته حقیقت‌یاب همکاری نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه درمورد قطعنامه حقوق بشری علیه ایران گفت: بیانیه وزارت خارجه منتشر شد و ایران هیچ گونه همکاری با این کمیته سیاسی نخواهد داشت و جمهوری اسلامی داوطلبانه به مسئولیت خود عمل می‌کند و چنین اقداماتی کمکی به حقوق بشر نخواهد کرد.

به گزارش ایمنا، نشست رسانه‌ای ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه با رسانه‌های داخلی و خارجی آغاز شد. سخنگوی وزارت امور خارجه امروز همراه با یک ماسک شیمیایی در نشست هفتگی خود در جمع خبرنگاران حضور یافت. به نظر می‌رسد این اقدام کنعانی، اشاره‌ای به حمایت آلمان در جنگ تحمیلی از صدام و در اختیار قرار دادن سلاح‌های شیمیایی از سوی دولت این کشور به رژیم صدام دارد.

وی در این خصوص گفت: این ماسک مخوف گویای خاطراتی برای شهروندان ایرانی و نیروهای مسلح ما است، بنده در طول دفاع مقدس زمانی که نوجوانی ۱۶ یا ۱۷ ساله بودم مدت زمانی را در جبهه‌های جنگ حضور داشتم، این ماسک که ظار مخوفی دارد یکی از اقلام همراه ما بود که در مناطق مختلف حتی پشت جبهه داشتیم.

کنعانی گفت: رژیم صدام در استفاده از تسلیحات و بمب‌های شیمیایی هیچ ممانعتی نداشت، در طول جنگ دولت‌های غربی از جمله دولت آلمان با علم و اطلاع دولتمردان این کشور مواد شیمیایی را در اخبار رژیم بعث عراق قرار دادند که جنایت بسیاری با این تسلیحات و تجهیزات علیه ملت ایران و عراق انجام شد. سازمان ملل به نقش آلمان در تسلیح عراق به مواد شیمیایی تصریح کرده است، آلمان ۱۳۹ تذکر از سازمان ملل بابت فروش سلاح‌های بیولوژیکی و شیمیایی دریافت کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: روز نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران را به همه دریادلان نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران تبریک می‌گویم و برای آنها در انجام ماموریت خطیر حفاظت از آب‌های ملی و سرزمین و مرزهای دریایی آرزوی موفقیت داریم.

امیدوارم شاهد بازی خوب و نتیجه شیرین دیگر برای بازی مهم فردا باشیم

وی ادامه داد: امروز سالروز شهادت شهید دانشمند بسیجی و برجسته هسته‌ای و دفاعی کشورمان شهید فخری‌زاده است که توسط تروریسم سازمان‌یافته رژیم آپارتاید صهیونیستی به درجه رفیع شهادت رسید که به روح این شهید سلام می‌فرستیم.روز سه‌شنبه روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین و چهارشنبه روز ولادت حضرت زینب و روز پرستار که پیشاپیش خدمت آنها تبریک می‌گویم و برای آنها آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.

کنعانی تاکید کرد: آرزوی موفقیت برای تیم ملی فوتبال در مسابقه پیش‌رو داریم و برای آنها دعا می‌کنیم، تبریک می‌گوییم به دلیل بازی فنی و خیلی جذاب و نتیجه شیرینی که کسب کردند و دل ملت ایران را به‌دست آوردند و امیدواریم در سایه تلاش آنها شاهد بازی خوب و نتیجه شیرین دیگر برای بازی مهم فردا باشیم.

ایران هیچ‌گونه همکاری با این کمیته سیاسی تحت عنوان کمیته حقیقت‌یاب حقوق بشری نخواهد داشت

وی در پاسخ به سوالی در مورد تصویب قعطنامه حقوق بشری علیه ایران توسط دولت آلمان گفت: در این ارتباط بیانیه وزارت امور خارجه به صورت مفصل منتشر شد، دیدگاه‌های ایران بیان شد، ایران همانطور که رسماً اعلام کرد هیچ‌گونه همکاری با این کمیته سیاسی تحت عنوان کمیته حقیقت‌یاب نخواهد داشت. جمهوری اسلامی در چارچوب مسئولیت‌های ملی خود راسا اقدام به تشکیل کمیته ملی با حضور صاحبنظران و حقوقدانان و نمایندگان رسمی و غیررسمی کرده به این معنا که معتقد به مسئولیت ذاتی و ملی خودش است و در این ارتباط در حال انجام وظایف مسئولانه و بررسی و تحقیق همه‌جانبه هستیم. لذا استفاده عجولانه از ساز و کارهای حقوق بشری و رویکردهای سیاسی و استفاده ابزاری مردود است و هیچ کمکی به مفهوم حقوق بشر نخواهد کرد. جمهوری اسلامی در این ارتباط به مسئولیت‌های ملی خود عمل می‌کند. دولت در این زمینه تا الان مسئولانه عمل کرده و با تشکیل کمیته ملی مسئولیت خود را ادامه می‌دهد و اطلاع‌رسانی شفاف خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد حمله به نفتکش صهیونیستی گفت: اتهام زنی واهی به ایران، هدف رژیم صهیونیستی و دیگر متحدان است و ایران اگر اقدامی انجام دهد آنقدر شجاع است که بخواهد مسئولیت آن را به عهده بگیرد.

کنعانی در مورد سفر نخست وزیر عراق گفت: آنگونه که هماهنگی شده است که سفر نخست وزیر عراق روز سه شنبه یه تهران انجام می‌شود و در چارچوب استمرار دو کشور خواهد بود و کمیسیون‌های عالی دو کشور را در سطح عالی روسای جمهور برگزار خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی به در مورد شکایت ایران به شرکت‌های آلمانی مبنی بر فروش مواد و سلاح شیمیایی گفت: روز چهارشنبه روز همبستگی با قربانیان سلاح شیمیایی است جالب است بدانید که بنده در طول دوران دفاع مقدس شخصاً بر مبنای وظیفه ملی این توفیق را داشتم که در کنار رزمندگان دفاع مقدس باشم و این ماسک مخوف همیشه همراه ما بود چراکه رژیم صدام برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی ابایی نداشت و در طول دوران جنگ تعدادی از دولت‌های غربی به ویژه آلمان از آن علیه ملت ایران در دفاع مقدس داشتند و محموله‌ها و سلاح‌های شیمیایی را در اختیار رژیم بعث قرار دارند. در رسانه‌های آلمان در ابتدای دهه نود میلادی به نقش آلمان تصریح شد.

وی ادامه داد: نتیجه گزارش‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که آلمان نقش مهمی در این خصوص داشته است و مجله اشپیگل المان در این خصوص هم نوشته است و ما در آلمان همواره شاهد نقض حقوق بشری و حقوق زنان بودیم.

حدود پنجاه تعرض به نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور شده است

وی در پاسخ به سوالی در مورد دخالت غرب و آمریکا در اغتشاشات اخیر گفت: مخالفین سیاسی خشونت‌طلب در کشورهای غربی وارد سفارت شدند، اما هیچ اقدامی علیه آنها انجام نشد. کشورهای غربی بر اساس کنوانسیون‌های بین المللی تعهد دارند که خشونت طلبان و معترضان علیه نماینده دیپلماتیک را بازداشت و محاکمه کنند یا مسترد به کشور متبوع کنند تا این شهروندان مورد پیگرد قضایی قرار گیرند.

کنعانی ادامه داد: این کشورها خبرنگاران ما را مورد تحریم قرار می‌دهد خبرنگارانی که صرفاً منتقل کننده صدای یک ملت هستند اما در همان کشور یک رسانه که در واقع اتاق جنگ است، با بدترین روش‌ها اقدام نظامی مسلحانه شورش را ترویج می‌کند و آموزش می‌دهد در این کشورها مدعی حقوق بشر هستند، شواهد و قرائن حاکی از مداخله مستقیم این کشورها در دامن زدن به اغتشاش در ناآرامی و بی ثباتی در داخل کشور ما است.

اروپا دچار نوعی بی عملی در ارتباط با برجام شده است

سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه متاسفانه اروپا دچار نوعی بی عملی در انجام تعهدات خود در ارتباط با برجام است، اظهار کرد: اروپا در دوره خروج آمریکا از برجام هم به رغم تعهداتی که داده بود مبنی بر اینکه خروج آمریکا از برجام را جبران خواهند کرد و در این زمینه به تعهدات خود به گونه‌ای عمل می‌کنند که ایران از مزایای برجام از جمله مزایای اقتصادی آن منتفع شود، عمل نکرد.

وی تصریح کرد: دولت‌های اروپایی شریک برجام هستند و در عمل نشان دادند که دچار بی عملی و نوعی عدم استقلال رای و تصمیم در ارتباط با برجام هستند، در مذاکرات دوره‌های اخیر برای بازگشت دولت آمریکا به برجام هم اروپا نشان داد که کاملاً در سایه تصمیم و رویکرد سیاسی دولت آمریکا قرار گرفته است، بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که اروپا در ارتباط با مذاکرات برجام، نقش مستقلی را ایفا می‌کند و مواردی که از طرف اروپا اعلام می‌شود، مواضع چندان قابل سرمایه گذاری نیست.

کنعانی در ارتباط با آمریکا، اظهار داشت: آنها در مواضع سیاسی اعلامی همانطور که آقای وزیر گفتند نکاتی را مبنی بر بی میلی نسبت به ادامه مذاکرات مطرح می‌کنند و می‌گویند، مذاکره را در دستور کار ما نیست اما در حوزه عملی همچنان در حال ارسال پیام‌ها هستند و همچنین پیام‌ها و نکاتی را دریافت می‌کنند.

سخنگوی وزارت امورخارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است روند دیپلماتیک بهترین روندی است که می‌تواند منافع طرف‌های مذاکره کننده را در ارتباط با برجام تامین کند ما به چارچوب دیپلماتیک پایبند و علاقمند هستیم. اما روند جاری اظهار خوشبین نمی‌کنیم و اظهار بدبینی می‌کنیم ما همواره واقع‌بین بوده‌ایم و واقع‌بین هم خواهیم ماند، ایران فعال عمل می‌کند چنانچه طرف مقابل فعال باشد اراده سیاسی داشته باشد حتماً با واکنش مثبت جمهوری اسلامی مواجه می‌شود در صورتی که طرف مقابل فعال نباشد، جمهوری اسلامی هم سیاست و رویکرد مستقل خود را مبتنی بر تصمیم و سیاست‌های کلان ملی دنبال خواهد کرد.

اقدام آمریکا در ارتباط با پرچم ایران غیرقانونی و جرم بود

کنعانی با تاکید بر اینکه اقدام آمریکا در ارتباط با پرچم ایران غیرقانونی بود، اظهار کرد: در حوزه ورزشی شاهد رفتارهای غیر اخلاقی و غیر قانونی از سوی کشورهایی هستیم از جمله رژیم آمریکا که مدعی قانونمداری است و این اقدام غیرقانونی بود غیر اخلاقی بود.

سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه در این ارتباط بلافاصله دستگاه دیپلماسی واکنش نشان داد، اظهار داشت: شخص وزیر امور خارجه در این ارتباط فعال شد، ارتباطات و تماس‌های برقرار شد، وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی در این زمینه بلافاصله فعال شدند سفیر ایران در قطار قطر هم فعال شد طرف آمریکایی در این زمینه به اشتباه خود اذعان کرد و پرچم را عوض کرد و پرچم صحیح جمهوری اسلامی ایران را بارگذاری کرد.

وی تصریح کرد: اقدام طرف آمریکایی از منظر مقررات فیفا هم اقدام غیرقانونی است، فدراسیون فوتبال ایران مبتنی بر چارچوب مقررات موجود در این زمینه کار را دنبال می‌کند و ما معتقد هستیم که طرف امریکایی مرتکب جرم و نقض قوانین و مقررات فیفا شده و باید در این زمینه مسئولانه مورد پیگرد قرار بگیرد و پاسخگو باشد، قوانین فیفا در این ارتباط جرایم سنگینی را در نظر گرفته است امیدواریم با پیگیری که توسط فدراسیون فوتبال انجام می‌شود، فیفا در این زمینه قوانین و مقررات خود را در ارتباط با طرف مجرم اعمال کند.

وی در مورد تصمیم عراق مبنی بر استقرار نیروهای امنیتی رسمی در مرزهای اقلیم کردستان با ایران گفت: در سفر نخست وزیر عراق به ایران موضوعات سیاسی، اقتصادی، تجاری مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد. همان طور که اعلام شد، نشست مشورتی عالی مقامات ذیربط امنیتی دو کشور در تهران و در بغداد برگزار شد و در ارتباط با موضوع مورد اشاره توافقاتی به عمل آمد، ما تاکید داریم که اقلیم کردستان عراق بخشی از خاک عراق است، دولت عراق به عنوان دولت مرکزی این کشور مسئول تامین امنیت خطوط مشترک مرزی دو کشور را برعهده دارد و باید به مسئولیت‌های قانونی خود در این ارتباط عمل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما این خبر را شنیده‌ایم که دولت عراق تصمیم گرفته نیروهای رسمی خود را در طول مرزهای مشترک در حوزه اقلیم کردستان عراق مستقر کند امیدوارم این اتفاق بر مبنای تعهدات دولت عراق مسئولیت‌های این کشور و قول‌هایی که به ما داده‌اند برای تامین امنیت مرزهای مشترک این اتفاق صورت بگیرد و استقبال می‌کنیم آماده هستیم اگر دولت عراق در این زمینه نیازمند کمک و مساعدت فنی و تکنیکی باشد به این دولت کمک کنیم.

کنعانی در مورد پیام‌های ایران و امریکا گفت: پیام‌هایی از سوی ایران و امریکا منتقل می‌شود و از طریق واسطه‌ها صورت می‌گیرد و به کشورهای نزدیک و دوست این پیام‌ها انتقال می‌یابد.

وی در مورد مواضع اروپایی در خصوص اتفاقات اخیر و ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت گفت: ایران برای حفاظت از منافع ملی از همه چارچوب‌ها برای دفاع از منافع خود استفاده می‌کند، آزموده را ازمودن خطاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد پرونده اسدالله اسدی گفت: تحول جدیدی رخ نداده است.

کنعانی در مورد اقدامات امنیتی که علیه ایران می‌شود، گفت: اقدامات غیرقانونی علیه ایران فراموش نمی‌شود و در زمان خود پاسخ مقتضی داده خواهد شد. در مورد سردار شهید سلیمانی هم گام‌هایی برداشته شده است.

کد خبر 622907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.