کمک به ایجاد شغل برای نسل جوان یک واجب شرعی است

رئیس مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق کمک به ایجاد شغل و کارآفرینی برای نسل جوان را یک واجب شرعی دانست و گفت: از سیستم‌های حاکمیتی انتظار می‌رود فرایند ایجاد شغل را آسان‌تر کنند، قانون کار جمهوری اسلامی نیازمند به‌روزرسانی و افزایش سرعت ایجاد شغل برای نسل جوان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام محمد قطبی صبح امروز _دوشنبه هفتم آذرماه_ در نشست تخصصی بانوان فعال فرهنگی و اجتماعی استان اصفهان اظهار کرد: مفهوم کار با هویت انسانی پیوند ناگسستنی دارد و در مفاهیم گوناگونی که فیلسوفان بزرگ دنیا درباره مفهوم زندگی مطرح می‌کنند، از جمله رشد انسان، هدفمندی، مفید و مؤثر بودن و احساس ارزشمندی، همه در کار تجلی پیدا می‌کند.

وی کار را تجلی معنای زندگی دانست و افزود: از زاویه فرهنگ اسلامی نیز ویژگی مهم زندگی انسان خداگونگی است و اگر فرد بتواند بهره‌ای از خلاقیت و ابداع در زندگی خود ایجاد کند، جنبه خداگونه خود را تجلی می‌دهد، انسان با کار به مالکیت، خلاقیت و رزق می‌رسد زیرا فرد شاغل از محل درآمدش به خود، خانواده و جامعه روزی می‌رساند.

رئیس مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق با اشاره به کم‌توجهی به مفهوم کار در نظام آموزشی کشور گفت: در بسیاری از منظومه کارهایی که در کشور انجام می‌شود، موضوع کار در عرصه تربیت منابع انسانی برای کار نظام آموزشی و تربیتی کشورمان مورد توجه قرار نگرفته است و آموزش مهارت به‌جایی خارج از مدرسه واگذار شده است.

وی با انتقاد از کم‌کاری‌های صورت گرفته در نظام آموزش و حوزه رسانه خاطرنشان کرد: مردادماه امسال مرکز رصد آمار وزارت کار، آماری از شاخص نوجوانان رده سنی ۱۵ تا ۲۴ سال اعلام کرد که از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نوجوان در این رده سنی حدود ۷۷ درصد یعنی ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در حال تحصیل، مهارت‌آموزی یا اشتغال نیستند.

حجت‌الاسلام قطبی با اشاره به رتبه نخست ایران در شاخص بیکاری جوانان رده سنی ۱۵ تا ۲۴ سال، ادامه داد: در کنار بی‌توجهی سیستم‌های فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای کشور به موضوع کار، در زیرساخت‌های کار و دردسرهای اداری ایجاد شغل نیز ضعف‌های فراوانی وجود دارد که با وجود راه‌اندازی درگاه ملی مجوزها با همت وزارت کار هنوز چالش‌های این بخش برطرف نشده است.

وی یکی از بهترین زیرساخت‌های حوزه کار در دنیا را مربوط به حوزه فناوری معرفی کرد و گفت: اینترنت، هوش مصنوعی، سیستم‌های پرداخت آنلاین، بازارچه‌ها و پلتفرم‌ها از جمله ظرفیت‌های این حوزه است که در این زمینه نیز نقص‌ها و کارهای انجام نشده بسیار زیادی وجود دارد و افراد برای ایجاد یک کسب‌وکار کوچک با چالش‌های سیستم حمل‌ونقل هوایی، ریلی و زمینی روبه‌رو هستند که با سرعت کسب‌وکارهای امروز همخوانی ندارد.

رئیس مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق توجه مسئولان ملی به این چالش‌ها را ضروری دانست و گفت: دو راهکار برای ایجاد شغل برای نسل جوان پرانرژی و آماده به‌کار کنونی وجود دارد؛ نخست استفاده از مدل کاریابی برای حل مشکل است که با توجه به ظرفیت محدودی که در این زمینه وجود دارد، کاری زمین نمانده است و از طریق شبکه‌های اجتماعی فراخوان‌ها به دست افراد می‌رسد.

وی روش دوم را کمک به فرد برای راه‌اندازی یک شغل دانست و تأکید کرد: این مدل کسب‌وکار قیمتی است. اگر مبنای ما بر اساس کارآفرینی و با منطق راه‌اندازی شغل همراه باشد، ۵۰ درصد قدرت تصمیم‌گیری خود را افزایش داده‌ایم.

وی افزود: از کنشگران و فعالان فرهنگی و اجتماعی انتظار می‌رود برای راه‌اندازی شغل، سطح کار خود را یک پله بالا ببرند تا آورده جدی‌تری در جامعه داشته باشیم.

حجت‌الاسلام قطبی درباره عوامل مؤثر در افزایش شتاب ایجاد کسب‌وکارهای جدید گفت: نخستین گام در این مسیر تکرارپذیری است به این معنا که برنامه‌هایی مانند آموزش قرآن برای دانش‌آموزان مدل‌سازی شود تا از قابلیت تکرار برخوردار باشد تا ضریب خطا و خستگی را کاهش دهد و مخاطب را جذب کند.

وی دومین اکسیر شتاب‌دهی به کسب‌وکارها را تکثیرپذیری مشاغل اعلام کرد و یادآور شد: هرچه محصول منطقی و تکثیرپذیر باشد، در بازار موفق‌تر خواهد بود و یکی از دلایل عقب‌ماندگی کنونی ما بی‌توجهی به مدل تکثیرپذیری است.

رئیس مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق سومین اکسیر شتاب‌دهی برای ایجاد اشتغال را تعمیم‌پذیری کسب‌وکارها دانست و ادامه داد: چهارمین اکسیر فنی که مهم‌ترین راز و رمز امروزی کسب‌وکارها به‌شمار می‌آید نسل جوان است که زاده بومی فضای مجازی و از ظرفیت و توانایی به‌مراتب بالاتری در این زمینه برخوردار هستند.

وی با اشاره با تأکید رهبر معظم انقلاب بر افزایش توان کشور در زمینه هوش مصنوعی گفت: با وجود مشکلات پیچیده و فراوانی که در رابطه با ایجاد کسب‌وکار وجود دارد، استفاده از این اکسیرها در راه‌اندازی کسب‌وکارها بسیار مؤثر خواهد بود. اصطلاح رایج دیگری که در کسب‌وکار وجود دارد صرفه به محدوده و مقیاس به‌عنوان دو راهبرد جدی کسب‌وکار در کل دنیا است؛ به این معنا که هرچه مقیاس تولید محصول را بالاتر ببریم به‌صرفه‌تر است.

وی یکی از تکنیک‌های رایج در انتخاب شغل را تکنیک کشف شغل ای‌کی‌گای دانست و ادامه داد: در این تکنیک فرد بر پایه علاقه، توانمندی، ظرفیت‌های کسب‌وکار، مأموریت و رسالت فردی شغل خود را انتخاب می‌کند.

وی کمک به ایجاد شغل و کارآفرینی برای نسل جوان را یک واجب شرعی دانست و تأکید کرد: از سیستم‌های حاکمیتی انتظار می‌رود فرایند ایجاد شغل را آسان‌تر کنند، قانون کار جمهوری اسلامی نیازمند به‌روزرسانی و افزایش سرعت ایجاد شغل برای نوجوان و نسل جوان است، به‌ویژه آن که شغل در آموزه‌های دینی ما تفریح به‌شمار می‌آید و باید فضایی فراهم کنیم که با ایجاد شغل به نسل جوان، لذت، سرزندگی و رشد را به آن‌ها هدیه کنیم.

کد خبر 622901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.