از فقر اصفهان در سالن‌های تئاتر تا سندروم تولیت شهرداری در امور هنری

افزایش سطح توقع گروه‌های نمایشی نسبت به تالار هنر و تبعات قطع حمایت‌های شهرداری اصفهان بر اکوسیستم فعالیت‌های فرهنگی و هنری شهرداری اصفهان از محوری‌ترین مباحث مطرح‌ شده در میزگرد ایمنا بود که این موضوعات به‌طور مفصل واکاوی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همواره فعالیت‌های هنری نسبت به سایر فعالیت‌ها در حوزه‌های دیگر از گستردگی و تنوع زیادی برخوردار بوده و همین امر باعث شده است که در سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات هنری نتوان به یک اجماع کلی برای جامع هدف قرار دادن مخاطبان فعالیت هنری رسید.

آنچه مسلم است این است که طی سال‌های اخیر رویکرد سازمان و نهادهای متولی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری به سمت شوراهای مشورتی سوق پیدا کرده است، هرچند تعداد نهادها و سازمان‌های هنری که این رویکرد را به مصداق عملیاتی نه شعاری دنبال می‌کنند، اندک است اما حفظ و اجرای این رویکرد توانسته است به تخصصی شدن فعالیت‌های هنری آن نهاد کمک قابل‌توجهی کند و سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات هنری فقط برای یک یا چند گروه مخاطب خاص اجرا نشود.

اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان یکی از این نهادها است که با وجود دارا بودن مراکز و دفاتر تخصصی متعدد این رویکرد را دنبال می‌کند، حال سوال اینجا است که مدل عملیاتی شوراهای تخصصی در مراکز اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان چگونه است؟ و مهم‌تر این که آیا این شوراها توانسته است اثربخشی لازم را در سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات هنری این اداره ایفا کند؟

از صنفی نبودن شوراهای تخصصی هنری شهرداری اصفهان تا راهبرد شورای تخصصی تالار هنر

از این‌رو خبرگزاری ایمنا با برگزاری میزگردی تخصصی تحت عنوان «نقد و بررسی سیاست‌ها و فعالیت‌های هنری شهرداری اصفهان» با حضور مجتبی شاهمرادی رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، سیدمحمد سجادزاده معاون فرهنگی، هنری سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری اصفهان، علی عطریان رئیس اداره هنری سازمان، مهدی تمیزی مدیر دفتر هنرهای تجسمی شهرداری اصفهان، علی دادفر مدیر تالار هنر اصفهان، الهه رضایی مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان، سجاد رضایی مدیر دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان، منصور قربانی مدیر دفتر تخصصی هنرهای ملی و آئینی شهرداری اصفهان، امین خیام‌باشی مدیر موزه عصارخانه شاهی، سعید محمدی‌پناه مدیر دفتر تخصصی شهرداری اصفهان، ملیحه قریشیان مدیر موزه گرمابه علی‌قلی‌آقا و محمدهاشم صرامی مدیر موزه گرمابه شاهزاده‌ها برگزار کرد که در بخش اول این میزگرد که می‌توانید مشروح آن را از این قسمت مطالعه کنید، به بررسی فعالیت‌های مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان و دفتر تخصصی هنرهای تجسمی شهرداری اصفهان پرداخته شد.

در بخش دوم این میزگرد ضمن بررسی عملکرد و رویکرد دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان به بررسی نقش و اثربخشی شوراهای مشورتی در اداره هنری این سازمان پرداخته شده است.

از صنفی نبودن شوراهای تخصصی هنری شهرداری اصفهان تا راهبرد شورای تخصصی تالار هنر

با افزایش سطح توقع گروه‌های نمایشی نسبت به تالار هنر روبه‌رو هستیم

علی دادفر، رئیس دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان حامی تئاتر در این شهر است و همین امر باعث افزایش سطح توقع‌ها از این دفتر شده است. مگر ظرفیت دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان چه تعداد حمایت و اجرای نمایش در طول سال است؟، هم‌اکنون گرایش گروه‌های نمایشی برای اجرا به سمت اجراهای بلاک باکس سوق پیدا کرده است که در این نوع اجراها حداکثر ظرفیت تماشاچی ۸۵ نفر است.

وی ادامه داد: اصفهان در حوزه فضاهای فرهنگی و هنری به‌ویژه سالن‌های تئاتر در فقر شدید به سر می‌برد، به‌عنوان مثال فقط یک تماشاخانه در تهران دارای دو بلاک باکس با ظرفیت هرکدام ۴۰۰ نفر است، در صورتی‌که شهر اصفهان بلاک باکسی با این ظرفیت ندارد و می‌طلبد این شهر از ظرفیت این‌گونه فضاها بهره‌مند شود. هم‌اکنون اصفهان دارای یک بلاک باکس در تالار هنر است و قرار است دو بلاک باکس دیگر با ظرفیت مخاطب کم ایجاد شود که اگر نمایشی ظرفیت بالایی داشته باشد، هیچ‌کدام از سالن‌های بلاک باکس اصفهان جوابگوی تعداد افراد تقاضاکننده برای مشاهده تئاتر نخواهد بود.

رئیس دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۱ اثر نمایشی در شورای تخصصی دفتر تالار هنر سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بررسی شد که از این تعداد اثر، ۱۳ اثر مجوز اجرا در تالار هنر گرفت، ۱۹ اثر رد شد و تنها سه اثر برای اجرای بیرون از تالار هنر مورد حمایت این دفتر قرار گرفته است، یعنی تئاترهایی متقاضی از حمایت‌های مالی دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان بوده‌اند که درخواست اجرا در غیر از تالار هنر داشته‌اند.

بار معرفی اثر برخی گروه‌های نمایشی بر دوش تالار هنر است

وی گفت: از مجموع ۱۳ اثر نمایشی اجرا شده در تالار هنر اصفهان از ابتدای سال تاکنون، ۲۷ هزار و ۲۶۱ نفر این نمایش‌ها را مشاهده کرده‌اند. تالار هنر اصفهان از هر گروه نمایشی به میزان یک عدد مالی حمایت می‌کندکه این عدد مالی شامل هزینه تصویربرداری، چاپ بروشور، تراکت، ارسال پیامک و سالن رایگان می‌شود که در اختیار گروه نمایشی برای اجرا قرار می‌دهیم.

دادفر ادامه داد: اما پرسش اصلی اینجا مطرح می‌شود که آیا گروه نمایشی که قرار است در تالار هنر برای عموم اجرا داشته باشد، نباید اقدامی برای معرفی اثر خود داشته باشند یا تمام بار تبلیغاتی یک اثر به وظیفه تالار هنر است؟ در شهری مثل تهران گروه‌های نمایشی خود اقدام به جذب اسپانسر، توسعه تبلیغات و معرفی هرچه بیشتر اثر نمایشی خود می‌کنند اما در اصفهان بسیاری از گروه‌های نمایشی این رویکرد را دنبال نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه تئاتر هنوز در سبد خانوار شهروندان اصفهان جایی ندارد، افزود: در سال جاری تالار هنر اصفهان با یک جهش ۹۱ درصدی در جامعه مخاطب خود مواجه بوده است و نکته قابل تأمل این‌که جامعه مخاطب تالار هنر اصفهان ۵۶ درصد زنان و ۴۴ درصد مردان هستند.

از صنفی نبودن شوراهای تخصصی هنری شهرداری اصفهان تا راهبرد شورای تخصصی تالار هنر

ملاک انتخاب مدیران برای دفاتر تخصصی اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان

سیدمحمد سجادزاده، معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: نه‌تنها این سازمان در شهرداری اصفهان بلکه هر سازمانی متناسب با تیم و نیروی انسانی خود، باید برنامه‌ریزی و اقدامات لازم را انجام دهد. اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان یک نهاد تخصصی علمی همچون دانشگاه‌ها نیست که نیاز باشد بر اساس فعالیتی که قرار است فرد در آن انجام دهد، تحصیلات تکمیلی و تخصصی مرتبط با آن حوزه داشته باشد، به همین جهت این اداره باید با نیروی انسانی موجود خود، بهترین سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات را انجام دهد.

وی افزود: این خلأ تخصص در بسیاری از سازمان‌ها موجود است اما در انتخاب مدیران دفاتر تخصصی و مراکز اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان رویکرد و تلاش ما بر این بوده است که افراد با شایستگی و توانمندی بالا انتخاب شوند، ضمن اینکه استفاده از ظرفیت‌های شوراهای علمی و تخصصی در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های دفاتر تخصصی و مراکز این اداره به‌عنوان یک راهبرد اصلی برای پر شدن خلأ تخصص دنبال می‌شود.

معاون فرهنگی، هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: ۹۰ درصد دفاتر تخصصی و مراکز اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان دارای شورای علمی و تخصصی است، به‌عنوان مثال دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان دارای یک شورا، دفتر تالار هنر دارای سه شورای تخصصی نمایش، دفتر تخصصی سینما شهرداری اصفهان دارای یک شورا و مجموعه دفتر تخصصی بازار با وجود این که فعالیت خود را به‌تازگی شروع کرده دارای یک شورای تخصصی از افراد صاحب‌نظر است.

وی ادامه داد: شوراهای تخصصی علاوه بر اینکه در حوزه سیاست‌گذاری راهبری فرآیندها را بر عهده دارد، در انتخاب آثار و رویکردهای حمایتی به مراکز و دفاتر تخصصی اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز کمک می‌کنند. عمده اعضای شورای تخصصی از متخصصان و صاحب‌نظران مرتبط با فعالیت آن مرکز هستند.

از صنفی نبودن شوراهای تخصصی هنری شهرداری اصفهان تا راهبرد شورای تخصصی تالار هنر

تسری دادن شوراهای تخصصی به‌تمام اداره‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان

سجادزاده تأکید کرد: تلاش سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نه‌فقط در اداره هنری بلکه در سایر اداره‌های اجتماعی و ورزشی استفاده از ظرفیت شوراهای تخصصی در سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات خود به‌عنوان یک رویکرد اصلی است، این رویکرد به‌تازگی توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان دنبال نشده است بلکه از گذشته این رویکرد بوده است با این تفاوت که در این دوره مدیریت شهری تلاشمان بر این است این رویکرد را در تمام مراکز و بخش‌های این سازمان تسری دهیم.

وی گفت: بر اساس چارت سازمانی تعریف‌شده برای اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، کسری نیرو در این اداره زیاد نیست و این کسری باعث تأثیر منفی در برنامه‌ریزی‌ها، فعالیت‌ها و اقدامات اداره هنری نشده است. نه‌تنها اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بلکه سایر اداره‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان باید بر اساس تعداد نیرویی که دارند، مجموعه خود را راهبری کنند.

مدیران مراکز اداره هنری وجاهت تخصصی دارند

معاون فرهنگی، هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: این موضوع که اداره هنری با کمبود نیروی متخصص روبه‌رو است را می‌پذیریم اما نیروهایی که در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در حوزه هنری، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی فعالیت می‌کنند به علت تکثر مأموریت‌ها، حضور در مجامع و شوراهای تخصصی از سواد تخصصی در حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند، بهره‌مند شده‌اند.

وی ادامه داد: به‌جرئت می‌توان گفت هم‌اکنون اغلب همکاران سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به‌ویژه مدیران مراکز اداره هنری در مجامع تخصصی مرتبط با مرکزی که در آن فعالیت می‌کنند، وجاهت تخصصی لازم را دارند.

سجادزاده خاطرنشان کرد: شاید در فعالیت‌های تالار سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان عرصه‌های مغفولی همچون تئاتر کودک وجود داشته باشد اما سیاست و شیبی که این دفتر دنبال می‌کند به سمتی است که بتواند در طول سال اجراهای متعدد تئاتر در حوزه کودک را داشته باشد، ضمن اینکه در تالار هنر سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به دنبال تشکیل شورای تخصصی تئاتر کودک هستیم. از طرفی در «دفتر تخصصی نوجوان» این سازمان تلاش می‌شود که از ظرفیت کودکان و نوجوانان شهر اصفهان برای اجرای تئاتر در این حوزه استفاده شود.

وی اظهار کرد: شیب فعالیت‌های تالار هنر به سمتی است که تا پایان امسال و سال ۱۴۰۲ هرماه یک تئاتر در حوزه کودک در آن اجرا شود و حتی اختصاص یکی از سالن‌های تالار هنر به‌صورت غیررسمی برای اجرای تئاتر کودک و نوجوان دنبال می‌شود.

با یک سندروم جدی در شهر اصفهان مواجه هستیم

معاون فرهنگی، هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: ما با یک سندروم جدی در شهر اصفهان مواجه هستیم و این سندروم چیزی جز اینکه شهرداری تنها متولی حمایت و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری اصفهان است، نیست، در صورتی که این نهاد در حوزه فرهنگ و هنر حمایتگر است و رسالت اصلی و ذاتی مأموریت در این حوزه‌ها را ندارد، اما ما در شهرداری اصفهان به‌عنوان یک نهاد حمایتگر از آن جهت که معتقد هستیم فرهنگ بخش جدی عرصه اجتماعی و حتی کالبدی شهر است، از فعالیت‌های فرهنگی و هنری شهر اصفهان حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: پرسش اصلی اینجا مطرح می‌شود که آیا شهرداری اصفهان تنها نهاد حمایتگر در حوزه فرهنگ و هنر است؟، اگر شهرداری اصفهان از فردا بخواهد از تئاتر اصفهان حمایت نکند، جریان زنده تئاتر این شهر قرار است کجا اتفاق بیفتد؟ دستگاه‌های متولی زیادی در حوزه تئاتر شهر و استان اصفهان وجود دارد اما با وجود تعداد بالای دستگاه‌های متولی، اکثر اقدامات و فعالیت‌ها به شهرداری اصفهان محول می‌شود؛ نه‌تنها در حوزه تئاتر بلکه در تمام حوزه‌های فرهنگ و هنر بعضی از دستگاه‌های متولی مسئولیت‌های ذاتی را خود را به‌درستی انجام نمی‌دهند و این وظایف را به شهرداری اصفهان محول می‌کنند.

سجادزاده تصریح کرد: والدین از لحاظ تربیتی تا جایی از فرزندانشان حمایت می‌کنند که فرزندانشان بتوانند بر خود متکی باشند، در واقع حمایت والدین یک کمک‌نفس برای فرزندانشان است. در بحث حمایت‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از تئاتر اصفهان، حمایت‌های این سازمان کارکرد کمک‌نفس را دارد یعنی تلاش می‌کنیم که کارگردان تئاتر متکی بر خود بتوانند در حوزه تئاتر فعالیت و مخاطبان خود را برای مشاهده اثرش جذب کند.

تبعات قطع حمایت‌های شهرداری اصفهان بر اکوسیستم فعالیت‌های فرهنگی و هنری

وی گفت: اگر من به عنوان کارگردان و تهیه‌کننده تئاتر نتوانم در فضای شهر برای مشاهده تئاترم مخاطب جذب کنم، باید بر اثربخشی تئاتر خود بازبینی انجام دهم و نقاط ضعف در جذب مخاطب شهری را برای مشاهده اثر خود احصا کنم. اینکه از سینما، موسیقی، تئاتر، هنرهای معاصر شهر اصفهان توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان حمایت شود، ایرادی ندارد اما پرسش اینجا است، آیا اکوسیستم فعالیت‌های هنری در شهر اصفهان به‌درستی در حال فعالیت است؟ اگر زمانی حمایت‌ها برداشته شود این اکوسیستم می‌تواند به حیات خود ادامه دهد؟.

معاون فرهنگی، هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: باور من این است که اگر حمایت‌های شهرداری برداشته شود، این اکوسیستم فعالیت‌های فرهنگی و هنری شهر اصفهان نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد زیرا متأسفانه حوزه مجموعه فعالان هنری شهر اصفهان، در مواردی نگاهی به حوزه اجتماعی ندارند، ذائقه اجتماعی را در بسیاری از موارد نادیده می‌گیرند و برای کلونی‌های داخل خود آثار هنری تولید می‌کنند؛ طبیعی است من به‌عنوان شهروند آنجا که باید در حوزه فعالیت‌های هنری شهر اصفهان هزینه کنم، اقدامی انجام نمی‌دهم.

از صنفی نبودن شوراهای تخصصی هنری شهرداری اصفهان تا راهبرد شورای تخصصی تالار هنر

رویکرد شوراهای تخصصی در اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان

مجتبی شاهمرادی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: هر دوره از مدیریت شهری، شهرداری اصفهان سیاست‌ها فرهنگی و هنری را دنبال می‌کند که این سیاست‌ها دارای اولویت‌های موضوعی، برنامه‌ای و دارای رویکرد است و بر اساس این رویکردها افراد متخصص در آن حوزه را انتخاب می‌کند. این انتخاب در قالب شوراهای تخصصی صورت می‌گیرد و افراد منتخب در این شورا وظیفه کمک به سیاست‌گذاری‌ها، تعریف برنامه‌های فرهنگی و هنری شهرداری اصفهان دارند.

وی تأکید کرد: شورای تخصصی مراکز و دفاتر تخصصی اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان شوراهای صنفی، نمایندگی‌ها، انجمن‌ها و اتحادیه‌ها نیست و در اصل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در تأسیس انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و شورای صنفی هنرمندان بر اساس قانون وظیفه‌ای ندارد و وظیفه تأسیس شوراهای صنفی، انجمن‌ها و اتحادیه هنرمندان بر عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: شوراهای تخصصی مراکز و دفاتر تخصصی اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، شوراهای سیاست‌گذار و مشورتی این اداره هستند. شورایی تحت عنوان «شورای بازبینی تئاتر» وجود دارد که وظیفه آن بازبینی و تأیید محتواهای تئاترها است، این شورا زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هر استانی فعالیت می‌کند. هر تئاتر که قرار است تمرین یا اجرا داشته باشد باید آن توسط این شورا تأیید شود.

راهبرد شورای تخصصی تالار هنر در حوزه تئاتر

وی ادامه داد: هدف و رویکرد سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در حوزه تئاتر، حمایت است. درواقع شورای تخصصی تالار هنر شهرداری اصفهان از تئاترهایی که در شورای بازبینی تئاتر مجوز اجرا گرفته باشد، می‌تواند حمایت کند اما این حمایت بر اساس بررسی میزان حرفه‌ای بودن آن اثر نمایشی و رویکرد شهرداری در محتوای تئاتر صورت می‌گیرد.

شاهمرادی گفت: پرهیز از انجام اقدامات موازی، حفظ رویکرد تخصصی فعالیت‌ها، همخوانی با سیاست‌های محتوایی و رویکرد شهرداری اصفهان در حوزه فرهنگ و هنر از وظایفد شورای تخصصی هر مرکز و دفتر تخصصی اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان است.

وی با بیان اینکه اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از لحاظ چارت سازمانی با کمبود ۲۰ نیرو مواجه است، اضافه کرد: با فعالیت شوراهای تخصصی سعی شده است که اگر خلأ تخصصی در یکی از مراکز سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان وجود دارد، برطرف شود. به دلیل اینکه حوزه فرهنگ و هنر نیاز به سیاست‌گذاری‌ها بلندمدت و پایدار دارد، این شوراها اگر به‌درستی شکل بگیرد، با تغییر و تحول مدیران آن ریل‌ها و رویکردها دچار اختلال شدیدی نمی‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: طبیعی است که با تغییر و تحول مدیران، سیاست‌های فرهنگی و هنری تغییر پیدا کند اما به دلیل اینکه عرصه هنر، عرصه پایداری است و این حوزه بر اساس سیاست‌گذاری کلان کشور و روندهای مختلف راهبری می‌شود، سیاست‌گذاری‌های کلان این حوزه دستخوش تغییرات فراوانی نمی‌شود.

از صنفی نبودن شوراهای تخصصی هنری شهرداری اصفهان تا راهبرد شورای تخصصی تالار هنر

وی تأکید کرد: اگر اتمسفر و فضای هر عرصه‌ای را درک نکنیم به‌درستی نمی‌توانیم فهم درستی از آن عرصه داشته باشیم. سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برای حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و هنری به‌ویژه حوزه تئاتر و نمایش یک سقف دارد و می‌تواند حمایت‌های اولیه‌ای داشته باشد. در تهران همه اهالی تئاتر که قرار است در یکی از سالن‌های این شهر اجرا داشته باشند، مبلغی را بابت اجرای تئاتر در آن سالن پرداخت می‌کنند، اما در تالار هنر سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان هیچ پولی بابت اجرای تئاتر گرفته نشده است و نخواهد شد.

شاهمردای ادامه داد: کاری به قیمت اجاره سالن برای اجرای تئاتر در تهران نداریم اما در همین اصفهان برای اجرای تئاتر در یکی از سالن‌های نمایش به‌غیراز تالار هنر، کارگردان تئاتر باید حداقل شبی ۸۰۰ هزار تومان پرداخت کند که برای اجرای یک ماه در سالن این مبلغ به ۲۴ میلیون تومان می‌رسد در صورتی‌که تالار هنر هیچ مبلغی را بابت اجرا و اجاره سالن دریافت نمی‌کند و در همان وهله اول به‌اندازه ۲۴ میلیون تومان از هر تئاتری که قرار است در این مکان اجرا داشته باشد، حمایت کرده است.

وی با اشاره به کمبود سالن‌های تئاتر در شهر اصفهان تصریح کرد: سالن‌های اجرای تئاتر در این شهر شامل تالار هنر و مجموعه فرهنگی، هنری استاد فرشچیان و دو سالن خصوصی با ظرفیت کم می‌شود. بیش از ۸۰ درصد از تئاترهای شهر اصفهان در تالار هنر سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اجرا می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: هدف از مطرح کردن این موضوع این است اگر ظرفیتی به نام تالار هنر در اصفهان وجود نداشت، وضعیت تئاتر در این شهر چگونه بود؟ دستگاه‌های متولی حوزه تئاتر طی این سال‌ها برای تقویت و حمایت از تئاتر شهر اصفهان چه کرده‌اند؟ و مهم‌تر از همه چه اقدامی در جهت توسعه سالن‌های تئاتر در شهر اصفهان کرده‌اند؟ شهرداری اصفهان در حالی از حوزه تئاتر این شهر حمایت می‌کند که برخی از دستگاه‌های متولی سال‌ها است این حوزه را به حال خود رها کرده‌اند.

شهرداری اصفهان در بحث حمایت‌ها تلاش می‌کند که اکوسیستم‌ها را به‌هم نزند

وی تأکید کرد: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در بحث حمایت‌ها تلاش می‌کند که اکوسیستم‌ها را به‌هم نزند، یعنی حمایت، حضور و مشارکت این سازمان از فعالیت‌های فرهنگی و هنر شهر به شیوه‌ای است که ارتقادهنده و تسهیلگر فعالیت‌های فرهنگی و هنری شهر است و حمایت ما به منظور بر هم زدن اکوسیستم نیست. تمام تلاش سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان این است که تئاتر اصفهان زنده بماند و بیش از گذشته تعالی و رشد داشته باشد.

شاهمرادی افزود: حمایت‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از تئاتر اصفهان باعث شده است که این حوزه ضریب بین‌المللی بگیرد؛ به‌عنوان مثال جشنواره ملی تئاتر کمدی «خندستان» که پایه‌گذار آن دفتر تخصصی شهرداری اصفهان بود. وقتی در جشنواره تئاتر فجر جایزه‌ای به نام خندستان می‌دهیم، اقدام بسیار مهمی در حوزه تئاتر اصفهان در عرصه بین‌الملل است زیرا هیچ جایزه‌ای به‌غیر از جایزه خندستان کنار جایزه تئاتر فجر اهدا نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در برخی از عرصه‌های تئاتر همچون تئاتر خیابانی، تنها حامی، شهرداری اصفهان است، اضافه کرد: نه‌فقط در تالار هنر اصفهان بلکه همه بخش‌ها و اداره‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از ظرفیت تئاتر برای انتقال مفاهیم در برنامه‌هایشان استفاده می‌کنند.

ادامه میزگرد روزهای آتی منتشر می‌شود.

تهیه و تنظیم: کورش دیباج دبیر سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 622880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.