احیای خط لوله صلح با سوآپ گاز روسیه

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه، هفتم آذرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «احیای خط لوله صلح با سوآپ گاز روسیه» نوشت: در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها با استناد به اظهارات وزیر مشاور نفت پاکستان از «نه» پاکستان به گاز ایران نوشتند، درحالی که قرارداد گازی ایران و پاکستان یک قرارداد الزام‌آور و حتی از نوع take or pay (بگیر یا بپرداز) است.

یعنی اگر پاکستان گاز ایران را تحویل نگیرد، باید پول آن را پرداخت کند. البته گفته می‌شود که در اجرای این بند یک مانع وجود دارد.

دولت قبل خط لوله را در ۱۰۰ کیلومتری مرز پاکستان رها کرد و به خاطر نرسیدن خط به نقطه صفر مرزی، امکان طرح شکایت را از ایران سلب کرد، اما اکنون شنیده می‌شود که تکمیل این خط در دستور کار است و حتی در این خصوص پنجشنبه هفته گذشته وزیر نفت به‌صورت تلفنی با معاون نخست‌وزیر روسیه و وزیر مشاور نفت پاکستان گفت‌وگو کرد.

علت این مذاکرات دوجانبه میان سه مقام ایران، روسیه و پاکستان این است که ایران می‌خواهد گاز روسیه را یا بخرد یا سوآپ کند و با استفاده از این ظرفیت صادرات گاز به پاکستان را فراهم کند. روسیه اعلام کرده که در این همکاری، خط لوله در بخش پاکستان را که حتی یک کیلومتر آن ساخته نشده است، احداث و امنیت خط را نیز تأمین می‌کند.

به این ترتیب هم قرارداد صادرات گاز ایران و پاکستان خط لوله (IP) فعال می‌شود و هم روسیه گاز بیشتری را صادر می‌کند. در همین حال، پاکستان نیز که با بحران شدید انرژی و سرکوب تقاضا روبه‌رو است، بخشی از نیاز خود را از این محل تأمین می‌کند. از این‌رو، این ادعای «نه پاکستان به گاز ایران» رد می‌شود، ادعایی که در پروپاگاندای رسانه‌ای پاکستان مطرح و توسط رسانه‌های مخالف تقویت شد.

روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبون اخیراً به نقل از مصدق مسعود ملک، وزیر مشاور امور نفت پاکستان عنوان کرد: «دولت پاکستان برای غلبه بر بحران گازی خود تمایلی به خرید گاز از ایران ندارد و از تحریم‌های غربی می‌ترسد، اما به جای آن آماده است خط لوله تاپی را ادامه دهد.» ادعایی که بیشتر کاربرد سیاسی دارد تا عملیاتی و اقتصادی.

با نگاهی به تحولات اخیر ژئوپلیتیکی می‌توان عنوان کرد که مسیر توسعه اقتصادی دنیا اکنون به سمت آسیای مرکزی و جنوب آسیا است و در این میان هند مهم‌ترین پازل توسعه اقتصادی در بین کشورهای دنیا است.

احیای خط لوله صلح با سوآپ گاز روسیه

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سیستانی و بلوچ امت واحده هستند» نوشت: امروز آمریکا، انگلیس، اسرائیل و آل‌سعود با تمام قوا به صحنه آمده‌اند، اما به‌طور قطع این صحنه فتنه عظیم و این جنگ جهانی را به گورستان دشمنان، آمریکایی و اسرائیلی و متحدان آن‌ها تبدیل می‌کنیم.

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده‌کل سپاه در اجتماع ۱۵ هزارنفری بسیجیان سیستان‌وبلوچستان اظهار کرد: امروز برای من روزی پرافتخار و فراموش‌نشدنی است؛ خاطره دل‌انگیز حضور باشکوه امت واحده و حضور حماسه‌آفرین مردم سیستان‌وبلوچستان در خاطر من باقی خواهد ماند.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: هنگامی که شیعیان و سنی‌ها در دفاع از مردمان این سرزمین کنار هم به شهادت می‌رسند و خون مؤمن‌ترین انسان‌ها همانند شوشتری‌ها و محمدزاده‌ها با برادران سنی خود در یک حادثه تروریستی با هم تلفیق می‌شود، اینجا منشأ یک وحدت ناگسستنی است.

سلامی با بیان اینکه بسیج درخت تناور و مبارکی است که امام خمینی (ره) نهال مبارک آن را کاشت و رهبر معظم انقلاب این نهال مبارک را به درختی تناور تبدیل کردند، ادامه داد: بسیجیان اصحاب رسول خدا (ص) هستند. بسیجیان با دشمنان خدا سرسخت و با آن‌ها در ستیزند، مانند صخره‌های سخت مقاوم و شکست‌ناپذیرند، اما مقابل مؤمنان مهربان و نرم‌خو هستند، سرشت نبوی در بدنه بسیج جاری است.

فرمانده‌کل سپاه با تأکید به اینکه بسیجیان عابد و زاهد، صادق، آمر به معروف و ناهی از منکر و سپر بلای ملت هستند، خاطرنشان کرد: هرجا سختی باشد بسیجیان هستند، هرجا نیاز است برای امت اسلام شمشیر از نیام کشیده و به دشمنان هجوم برده شود بسیجیان پیشگام هستند. بسیج در طول ۴۳ سال تاریخ انقلاب خالق بزرگ‌ترین حماسه‌ها بوده است. در دوران دفاع مقدس بسیجیان در سخت‌ترین شرایط به قلب دشمنان زدند تا سرزمین‌های اشغال‌شده را پس بگیرند و سرانجام اراده این ملت بزرگ را بر خیل عظیم دشمنان تحمیل کنند و دشمنان را بشکنند.

احیای خط لوله صلح با سوآپ گاز روسیه

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دیکته اقتدار دریایی ایران از مکران» نوشت: رئیس‌جمهور روز گذشته پا به سواحل مکران گذاشت؛ از رژه یگان‌های نمونه نیروی دریایی ارتش بازدید کرد، در جمع مردم بندر جاسک حاضر شد و از توسعه اقتصادی این منطقه سخن گفت.

سیدابراهیم رئیسی که به منظور شرکت در مراسم رژه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت هفتم آذر روز نیروی دریایی به بندر جاسک سفر کرده بود، با حضور در منطقه دوم دریایی ولایت بندر جاسک و در ناوشکن سهند به عنوان ناو سرفرماندهی، از رژه یگان‌های نمونه زیرسطحی، سطحی و پروازی ارتش جمهوری اسلامی ایران بازدید کرد.

ناوشکن‌های سهند، البرز، ناوچه‌های کلاس فجر و کلاس سیریک، ناو تنب، لندینگ کرافت کلاس هرمز، هواناوها، زیردریایی‌های غدیر و فاتح و دسته بالگردی جزو یگان‌های حاضر در این رژه بودند.

در این میان بازدید رئیس‌جمهور از ناوچه سهند بیش از هرچیزی توجه علاقه‌مندان و کاربران را به خود جلب کرد.

در همین زمینه اخبار کانال سوریه درباره ویژگی‌ها و اهمیت‌های این ناو نوشت: «این ناو که علاوه بر در اختیار داشتن چهار فروند موشک ضد کشتی با راداری جدید هم تجهیز شده در حوزه پدافندی از خانواده موشک‌های صیاد به سامانه پدافندی مجهز شده است.» همچنین باید گفت که این ناوشکن قادر است ۱۵۰ روز به همراه شناورهای پشتیبان در اقیانوس‌های دوردست و آب‌های با تلاطم بالا دریانوردی کند و رادارگریزی، دارا بودن سامانه‌های ضد زیردریایی، موشکی سطح به سطح و سطح به هوا، سامانه دفاع نقطه‌ای و انواع توپ‌های ضد هوایی و ضد سطحی از دیگر قابلیت‌های سهند است.

رئیس‌جمهور همچنین پیش از حضور بر عرشه ناوشکن سهند برای سان دیدن از رژه یگان‌های ارتش، از نمایشگاه دستاوردهای نیروی دریایی ارتش بازدید کرد.

رئیسی: سرمایه‌گذاری در جاسک تضمین سرمایه و سود را به همراه دارد در این میان نباید فراموش کرد که سواحل مکران به غیر از اهمیت نظامی و سوق الجیشی که برای کشورمان دارد، بیش از هر چیزی دارای اهمیت اقتصادی است.

باید گفت که سواحل مکران در توسعه محور شرق و تکمیل زنجیره حمل‌ونقل اهمیت ویژه‌ای دارد.

به‌ویژه در شرایط تحریم که توسعه این بخش می‌تواند همه کشور را از نظر اقتصادی قوی کند همچنین شاهدیم که بارها در صحبت‌های رهبر انقلاب و برخی از فرماندهان ارشد نظامی در سال‌های اخیر به توسعه سواحل مکران که نقطه اتصال راهگذر شمال- جنوب است، تاکید شده است. در سال‌های قبل از ظرفیت‌های این منطقه مهم و استراتژیک غفلت شده و این منطقه از کشور از رونق چندانی برخوردار نیست.

احیای خط لوله صلح با سوآپ گاز روسیه

کد خبر 622846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.