اعلام آمار مبتلایان به ایدز در اصفهان/ HIV در کمتر از ۲۰ دقیقه قابل تشخیص است

کارشناس برنامه ایدز، هپاتیت و بیماری‌های رفتاری مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: در بیش از سه دهه گذشته حدود ۸۳۰ بیمار مبتلا به ایدز در این استان شناسایی شده است که ۵۰۰ نفر آن‌ها در قید حیات هستند.

ابوالفضل حجاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه HIV به عنوان بیماری قابل کنترل که افراد مبتلا می‌توانند با دریافت خدمات درمانی از عمر طبیعی و کیفیت زندگی مانند سایر افراد جامعه، برخوردار شوند، شناخته می‌شود، اظهار کرد: به گونه‌ای که حتی مبتلایان هیچ‌گاه به مرحله فاز حاد بیماری (ایدز) نرسند.

وی ادامه داد: تمام خدمات تشخیصی، درمان و آزمایش‌های دوره‌ای برای مبتلایان به HIV رایگان است، درحال‌حاضر امکانات تشخیصی با استفاده از تست‌های سریع HIV در کمتر از ۲۰ دقیقه در سراسر استان در دسترس است.

کارشناس برنامه ایدز، هپاتیت و بیماری‌های رفتاری مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه تعداد مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری به چهار مرکز افزایش یافته است، تصریح کرد: مرکز مشاوره نواب صفوی اصفهان، شاهین‌شهر، خمینی‎‌شهر و نجف‌آباد مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری هستند که خدمت مشاوره و مدیریت درمان بیماران را برعهده دارند.

وی اضافه کرد: مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری نواب صفوی به عنوان مرکز مشاوره قطب منطقه‌ای و مرجع استانی خدمت تشخیصی و تکمیلی و آزمایش‌های پایش، درمان را برای بیماران تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی چهارمحال‌وبختیاری و کاشان نیز ارائه می‌دهد.

حجاری با بیان اینکه در استان اصفهان از سال ۶۶ تا پایان مهرماه سال جاری بالغ بر ۸۳۰ بیمار مبتلا به ایدز شناسایی شده است که ۵۰۰ نفر از این افراد در قید حیات هستند، گفت: در بررسی افراد شناسایی شده مانند میانگین کشوری عمده راه ابتلاء در بیماران، اعتیاد تزریقی ۵۷ درصد، رابطه جنسی ۳۴ درصد، خون یک درصد، از مادر به کودک دو درصد و نامشخص شش درصد اعلام شده است.

وی خاطرنشان کرد: بررسی راه انتقال بیماری و وضعیت بیماران شناسایی شده در سال گذشته نشان می‌دهد، الگوی انتقال بیماری به سمت انتقال جنسی در حرکت است.

کد خبر 622837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.