ارتباط بین گروه خونی و خطر سکته مغزی

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که گروه خونی A دارند، بیشتر از دیگران در معرض خطر سکته مغزی زودرس قرار دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، داده‌های ارائه‌شده نشان می‌دهد تعداد افراد مبتلا به سکته‌های زودرس در حال افزایش است. احتمال مرگ این افراد با این شرایط نیز زیاد است. بازماندگان نیز به‌صورت بالقوه با چندین دهه ناتوانی مواجه هستند. با وجود این مطالعات زیادی درباره علل بروز سکته‌های زودرس انجام نشده است.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه مریلند در ایالات متحده آمریکا به‌منظور بررسی ارتباط بین گروه خونی و خطر بروز سکته مغزی، داده‌های مربوط به ۴۸ مطالعه را درباره سکته‌های ایسکمی در افرادی با گروه‌های خونی O، A، B و AB ارزیابی کردند. سکته ایسکمی مغزی یا انسدادی به‌دلیل انسداد جریان خون به مغز رخ می‌دهد.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که گروه خونی A دارند، ۱۶ درصد بیشتر از گروه‌های خونی دیگر در معرض سکته مغزی زودرس قرار دارند. خطر سکته مغزی زودرس در میان افرادی که گروه خونی O دارند، حدود ۱۲ درصد کمتر از دیگر گروه‌های خونی است. البته لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت گیرد تا نتایج به دست آمده تایید شود.

به گفته پژوهشگران، با وجود اینکه گروه خونی ممکن است در احتمال بروز سکته مغزی نقش داشته باشد، اما عوامل زیاد دیگری نیز در این زمینه تاثیرگذار است. برای نمونه، سبک زندگی، سیگار کشیدن و دیابت کنترل‌نشده. همچنین فشار خون بالا بزرگ‌ترین عامل خطر ابتلا به سکته مغزی زودرس در نظر گرفته می‌شود.

کد خبر 622434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.