بهار، امام رضا (ع) و ماه مبارک رمضان، سه محور بهار ۱۴۰۲

معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: ما امسال سه محور اصلی شامل بهار، امام رضا (ع) و ماه مبارک رمضان را برای جشنواره هنرهای شهری مشهد در نظر گرفته‌ایم.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، یوسف اسماعیل‌زاده ضمن اشاره به هم‌زمانی ماه مبارک رمضان و عید نوروز ۱۴۰۲ اظهار کرد: ما امسال سه محور اصلی شامل بهار، امام رضا (ع) و ماه مبارک رمضان را برای جشنواره هنرهای شهری مشهد در نظر گرفته‌ایم؛ یعنی در هر شش بخش این رویداد، بر تولید آثاری مرتبط با ماه مبارک رمضان تأکید کرده‌ایم. بعضی از این آثار در قالب آذین‌بندی و چراغ‌های شهری و بعضی در قالب رویداد و سرود و نمایش خواهد بود.

وی افزود: البته ما باید از چند روز مانده به آغاز فصل بهار، فضای شهر را متناسب با حس و حال جامعه آماده کنیم؛ چون در هر حال نخستین رویداد پیشِ‌روی ما نوروز است؛ اما از آنجایی که از چهارم فروردین، ماه مبارک رمضان هم آغاز می‌شود، ما ذیل محور «نشاط اجتماعی و معنوی» به این ماه پرداخته‌ایم و از آن به‌عنوان تجلی نشاط معنوی یاد کرده‌ایم. در فراخوان هم می‌بینیم که متناسب با هر بخش، زیربخش‌هایی تعریف شده است. مانند استفاده از احادیث، القاب و آیات قرآن یا پرداختن به تصاویر مرتبط با همدلی و مساوات که می‌تواند برگرفته از ماه مبارک رمضان باشد.

معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد ضمن اشاره به بخش‌هایی که بیشتر می‌توانند به آماده‌سازی فضای شهر برای استقبال از ماه رمضان کمک کنند، توضیح داد: در روزهای ماه میهمانی خدا، مردم معمولاً پس از افطار، در فضای شهر حرکت می‌کنند؛ ازاین‌رو آثاری که کارکرد نوری دارند و می‌توانند فضای شبانه شهر را تحت تأثیر قرار دهند بیشتر مدنظر ما هستند. درواقع عمده آثار مرتبط با ماه رمضان به‌صورت آذین‌بندی روی سطوح مختلف در فضای شهر اکران می‌شوند.

اسماعیل‌زاده درباره جزئیات هر یک از بخش‌ها نیز بیان کرد: در بخش هنرهای تعاملی شهری، بر طرح‌ها و ایده‌هایی که ترجیحاً از آموزه‌های دینی و ظرفیت معنوی شهر مشهدالرضا (ع) بهره‌مند باشند، تأکید شده است. طرح‌های پیشنهادی بخش آذین‌بندی شهر برای ماه رمضان هم می‌توانند دربرگیرنده مضامینی مانند نمادها و نشانه‌های ماه مبارک رمضان، بهره‌گیری از مفاهیم این ماه ازجمله مودت و مهربانی، احسان و همدلی بین مردم و آیات قرآن و احادیث با مضامین اخلاق اجتماعی باشند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در بخش آثار و آذین‌های نوری به استفاده از نمادها و نشانه‌های ماه مبارک رمضان اشاره شده است. در بخش سرود هم، بر پرداختن به موضوعات همدلی و مهرورزی، همسایگی، استقبال از ماه مبارک رمضان و نشاط دینی و مفاهیم تربیتی و دینی مرتبط با ماه مبارک رمضان تأکید شده است.

کد خبر 622383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.