ایرانی با غیرت به آمریکا باج نمی‌دهد

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه، ششم آذرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ایرانی با غیرت به آمریکا باج نمی‌دهد» نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز گذشته _شنبه پنجم آذرماه_ در دیدار صدها نفر از بسیجیان، تشکیل بسیج را از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین ابتکارات امام خمینی (ره) خواندند و با ذکر گوشه‌هایی از برکات حضور بسیج در میدان‌های مختلف چهل سال اخیر تأکید کردند: بسیج در جایگاه و شأنی بالاتر از یک سازمان نظامی و در واقع یک فرهنگ و تفکر و گفتمان است که ظرفیت دارد کشور را در حرکت عظیم ملت، با گام‌های بلند به پیش ببرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با بیان تحلیل کلان از جایگاه بسیج در جغرافیای سیاسی دنیای اسلام و شکست نقشه راهبردی آمریکا در مقابل ملت ایران و لزوم فهم دقیق بسیج از عرصه کارزار وسیع ایران با آمریکا، گفتند: امروز مهم‌ترین شیوه بدخواهان ایران، جعل و دروغ‌پردازی است تا با تسلط بر مغزها اهداف خود را محقق کنند.

در این دیدار که به صورت زنده در اجتماعات بسیجیان سراسر کشور به مناسبت روز بسیج دریافت می‌شد، رهبر انقلاب اسلامی تبدیل تهدیدها به فرصت را از مَلَکات خدادادی امام خمینی (ره) برشمردند و گفتند: امام در آذرماه ۵۸ چند هفته پس از تسخیر لانه جاسوسی و بعد از تهدیدهای آمریکایی‌ها، به جای اینکه مثل رؤسای غالب کشورها از این تهدیدها بترسد، با تأکید بر ضرورت وجود ۲۰ میلیون بسیجی در کشور، ملت را با یک بسیج عمومی وارد میدان کرد.

ایرانی با غیرت به آمریکا باج نمی‌دهد

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پادزهر اغتشاشات بازنگری در رفتارهاست» نوشت: اگر اغتشاش‌ها را نوعی بیماری بدانیم، همچنان که یک ارگانیسم زنده دچار بیماری می‌شود، آیا فقط باید یقه بیمار را گرفت یا نه می‌توان به عوامل بیماری‌زا هم پرداخت؟

اگر جامعه را به چشم یک موجود زنده نگاه کنیم، در آن صورت ساحت‌های اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی می‌تواند در جایگاه عوامل بیماری‌زا نقش ایفا کند. ابن‌الدین حمیدی، عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه امام حسین (ع) با اشاره به سهم هر یک از ما در شکل‌گیری این اغتشاش‌ها به عنوان یک تب و بیماری اجتماعی، اظهار کرد: هر کسی مطابق جهان ذهنی و گستره چشم خود به رویداد توجه می‌کند. وقتی رویدادی اتفاق می‌افتد هر کسی از ذهن و چشم مألوف خود به داستان نگاه می‌کند. طبیعی است هر چقدر صافی این ذهن و گستره آن چشم، وضوح و وسعت بیشتری داشته باشد، ما بهتر می‌توانیم آن رویداد را ببینیم.

وی با اشاره به ماهیت متفاوت اتفاقاتی که امروز رخ می‌دهد با دیگر ناآرامی‌هایی که تاکنون روی داده است، گفت: پس یک اتفاق ویژه است و این اتفاق ویژه، نسبتی با فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر وجود پیچ تاریخی دارد. شاید کسی از این زاویه به این رویداد نگاه نکرده باشد. پس شما به این اغتشاشات از پنجره پیچ تاریخی نگاه می‌کنید، سلطه در دنیا که معمولاً مترادف با ثروت و قدرت است، توزیع قابل پیش‌بینی و قابل شناسایی داشته، زمانی فرانسه با داشتن کشورهای استعماری تحت اشغال خود صاحب قدرت بوده است.

عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه امام حسین (ع) ادامه داد: شاید تا قبل از جنگ جهانی دوم بریتانیای کبیر چنین قدرتی داشت. امریکایی‌ها بعد از جنگ جهانی دوم به دلیل اینکه در جنگ شرکت نکرده بودند یا دست‌کم شرکت کمرنگی داشتند، بعد از به‌هم‌ریختگی زیربناها و زیرساخت‌های کشورهای اروپایی و تولیدات و صنایع آن‌ها به طور طبیعی قدرت اول بعد از جنگ شدند، یعنی از عقب کشیدن دیگران جلو افتادند نه از جلو رفتن خودشان و جنگ کمک کرد بسیاری از اندیشمندان و نوآوران به آمریکا پناه ببرند، چون آنجا آرام بود.

وی تصریح کرد: با قدرت‌گیری آمریکا در دوران صنعتی و مدرنیته که با رشد تکنولوژی و ثروت و قدرت با داشتن مغزهای فرارکرده از جهان سوم و حتی اروپا صورت گرفت، اما از دهه‌های آخر قرن نوزدهم افول قدرت هژمونی آمریکا آغاز شد و با شروع انقلاب اسلامی ایران یعنی از ۱۹۷۹ به بعد یا بهتر بگویم از ۱۳۳۰ که جریان انقلاب اسلامی ایران با داستان تبعید حضرت امام و ۱۳ آبان آن سال شدت گرفت و شعار مرگ بر آمریکا در میان برخی ملت‌ها شکل گرفت، این شعار برای کشوری که بیش از ۷۰-۶۰ سال قدرت اول جهان بود، بسیار سنگین و گزنده بود.

ایرانی با غیرت به آمریکا باج نمی‌دهد

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جهش علمی ایران در درمان سرطان» نوشت: پسر بچه پنج‌ساله مبتلا به سرطان خون که شیمی‌درمانی‌اش بی فایده بود و از پیوند سلول‌های بنیادی هم ناامید شده بود، حالا با یک روش نوین پزشکی که ثمره هفت سال تلاش محققان کشورمان است، دوباره به زندگی لبخند می‌زند؛ با روشی که نامش «ژن درمانی» به روش «کار تی-سل تراپی» است و موفقیت‌آمیز بودن بررسی این روش روی اولین نمونه انسانی، سبب شد تا روز گذشته فاز نخست پروژه ژن درمانی کودکان مبتلا به سرطان خون با این روش نوین در کشور کلید بخورد.

ژن‌درمانی به روش کار تی-سل تراپی (CAR T-cell Therapy)، جدیدترین روش برای درمان سرطان در جهان است که فقط دو شرکت چندملیتی آن را ارائه می‌کنند و حالا نام ایران هم در کنار آن‌ها قرار گرفته است؛ افتخاری که جمعی از محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران و یک شرکت دانش‌بنیان آن را برای کشورمان به ارمغان آورده‌اند و ثمره‌اش این است که ژن‌های معیوب بدن بیمار را شناسایی و دستورالعمل‌های ژنتیکی درون سلول‌های بیمار را فعال می‌کند.

درباره میزان اهمیت این روش هم این جمله کافی است که بدانیم، بیماران ناامید از شیمی‌درمانی و پیوند سلول‌های بنیادی، از امروز راه امیدبخشی به نام ژن‌درمانی هم برای ادامه زندگی پیش رو دارند.

آینده پزشکی جهان بررسی نظرات کارشناسان نشان می‌دهد که آینده پزشکی، متعلق به پزشکی بازساختی، شامل سلول درمانی، ژن درمانی و مهندسی بافت است و گفته می‌شود در آینده نزدیک، در درمان بسیاری از بیماری‌های سخت و صعب‌العلاج هم کارآمد خواهد بود.

نخستین نمونه انسانی در ایران محققان ما هم با نگاه دقیق به آینده پزشکی، سال‌ها است در این حوزه فعالیت می‌کنند و ثمره‌اش موفقیت‌آمیز بودن نتیجه هفت سال مطالعه روی روش ژن‌درمانی است.

به گفته امیرعلی حمیدیه، رئیس مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، بیمار انتخاب شده برای انجام فاز انسانی این روش، پسری پنج‌ساله مبتلا به سرطان خون نوع لوکمی لنفوبلاستیک حاد بوده که سه بار سابقه برگشت یا عود بیماری داشته و به دلیل نداشتن دهنده مناسب برای پیوند سلول‌های بنیادی و مقاوم بودن به شیمی‌درمانی، مورد مناسبی برای انجام روش ژن‌درمانی بوده است.

با گذشت دو ماه از تزریق سلول‌های CAR-T در استخوان این کودک، شرایط بالینی او مناسب و بدون سلول‌های بدخیم در خون و مغز تشخیص داده شد و نتایج نشان داد محصول تولیدشده در شرکت دانش‌بنیان داخلی، بسیار کارآمد بوده و ۲۸ روز بعد از تزریق، بلاست موجود در خون تا حد زیادی کاهش و شرایط بیمار بهبود یافته است.

ایرانی با غیرت به آمریکا باج نمی‌دهد

کد خبر 622366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.