شهرداری باید برای توزیع عادلانه اتوبوس‌ در شهر برنامه عملیاتی داشته باشد

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه شهرداری باید برنامه عملیاتی خود مبنی بر عادلانه کردن توزیع اتوبوس‌های مطلوب‌تر در کل شهر را ارائه کند، گفت: در کشورهای توسعه یافته اتوبوس‌ها در ایستگاه‌ها دارای ساعت حضور هستند، این امر بزرگ‌ترین عامل ایجاد مطلوبیت در ناوگان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی حیدری امروز_ شنبه پنجم آذرماه_ در جلسه کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه حمل‌ونقل عمومی یکی از بزرگ‌ترین ملاحظات در بحث توسعه جوامع است، اظهار کرد: توسعه پایدار مبتنی بر حمل‌ونقل بوده که در بسیاری از جوامع علمی پذیرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه تا زمانی که توسعه پایدار مبتنی بر حمل‌ونقل محقق نشود توسعه جوامع ممکن نیست، ادامه داد: مشکلات ترافیکی در کنار بحران آب، جمعیت و ریزگردها یکی از بحران‌ها است.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان گفت: در ساعاتی از شبانه روز بعضی محورهای مواصلاتی شهر همدان با ترافیک سخت مواجه بوده و یا مسدود است.

وی با بیان اینکه بازیگران حوزه ترافیک متعدد هستند، افزود: در این حوزه بخش‌های مختلف از راهداری تا شهرداری نقش دارند، اما هیچیک به اندازه شهرداری‌ها نمی‌توانند این حوزه را پشتیبانی کنند؛ شهرداری‌ها مراجع کیفی‌سازی و مطلوب‌سازی حمل‌ونقل عمومی هستند و تا زمانی که سیستم اتوبوسرانی مطلوب نباشد، شهروند با خودروی شخصی تردد می‌کند و این موضوع باعث ایجاد ترافیک می‌شود.

حیدری با بیان اینکه در بحث کیفی‌سازی حمل‌ونقل عمومی و به ویژه اتوبوس باید چندین پارامتر ارتقا داده شود، باید اتوبوس‌های درون شهری به لحاظ ظاهری، نظافت و امکانات داخلی جذاب باشد، تصریح کرد: در این زمینه وظایفی بر عهده معاونت حمل‌ونقل شهری و سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر است.

وی ادامه داد: بسیاری از اتوبوس‌های فرسوده و مستعمل به مناطق محروم، کم برخوردار و پر تردد شهر ارسال شده است، این موضوع برای شهروندان قابل پذیرش نیست و باید شهرداری این مهم را تعیین تکلیف کند.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان خاطرنشان کرد: شهرداری باید برنامه عملیاتی خود مبنی بر عادلانه کردن توزیع اتوبوس‌های مطلوب‌تر در کل شهر را ارائه کند، در کشورهای توسعه یافته اتوبوس‌ها در ایستگاه‌ها دارای ساعت حضور هستند، این امر بزرگ‌ترین عامل ایجاد مطلوبیت در ناوگان بوده است و شهروند می‌تواند برای انجام سفر درون شهری خود برنامه‌ریزی داشته باشد.

حیدری راه‌اندازی یک اپلیکیشن به منظور ارائه موقعیت مکانی اتوبوس و حتی پرداخت کرایه و نظارت بر اتوبوسرانی را از راهکارهایی به منظور ارائه خدمت بهتر در این حوزه برشمرد و اضافه کرد: هوشمندسازی ناوگان اتوبوسرانی از چند جهت از جمله ارائه موقعیت مکانی و ویژگی‌های ناوبری در اپلیکیشن دارای مزیت است.

وی گفت: ایجاد مسیرهای ویژه بدون مزاحم برای اتوبوس از الزامات توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه اتوبوس درون شهرداری است که در این خصوص اولین گام در شورای هماهنگ ترافیک برداشته شده است و در صورت تحقق، افزایش استفاده از ناوگان اتوبوسرانی فراهم خواهد شد.

حیدری ادامه داد: جداسازی مسیر اتوبوس در مسیرهای پرتردد از مباحث ترافیکی شهری است و در صورت عملیاتی شدن این امر در گام‌های بعدی می‌توانیم خطوط اتوبوس بی‌آرتی و قطار شهری را نیز محقق کنیم.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان اظهار کرد: طرح کمیسیون با موضوع افزایش کیفی مطلوبیت ناوگان اتوبوسرانی در شهر همدان در سه محور توزیع عادلانه اتوبوس‌های مطلوب در سطح شهر، هوشمندسازی و پیگیری مسیرهای مخصوص بدون مزاحم اتوبوس به صحن شورا ارائه خواهد شد.

کد خبر 622342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.