انتقال آب دریا با مشکلات فراوانی روبه‌رو است/ تشدید پیامدهای خشکی زاینده‌رود

نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به تشدید پیامدهای خشکی زاینده‌رود از جمله فرونشست زمین، گفت: این طرح باید بلافاصله و به سرعت اجرا شود زیرا مسائلی مانند فرونشست فرصت زیادی باقی نگذاشته است که بخواهیم با روال کنونی به برداشت آب از منابع جاری، آبخوان و دیگر منابع اصفهان برای صنایع ادامه دهیم.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص انتقال آب از دریا به اصفهان اظهار کرد: درباره اصل اجرای طرح انتقال آب از دریا با توجه به وضعیت کنونی بارگذاری‌های فراوان وزارت نیرو در این سال‌ها بر منابع آب اصفهان به ویژه زاینده‌رود، چاره‌ای جز جبران کسری این منابع وجود ندارد.

وی با اشاره به لزوم استقبال از انتقال هر قطره آب به اصفهان افزود: از طرح انتقال آب از دریا برای جبران کسری آب در حوزه نیز استقبال می‌کنیم اما این آب به هیچ‌وجه نباید صرف توسعه صنایع آب‌بر شود بلکه لازم است برای جایگزینی آب صنایع موجود در نظر گرفته شود.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی هر نوع توسعه به ویژه توسعه صنایع آب‌بر در اصفهان را زمینه‌ساز جذب نیروی انسانی گسترده به اصفهان دانست و خاطرنشان کرد: حتی اگر در حوزه صنعت آب مورد نیاز از طریق دریا تأمین شود، فشار تأمین آب شرب در حوضه زاینده‌رود را افزایش می‌دهند زیرا توسعه صنعت با افزایش ظرفیت و جذب نیروی کار جدید همراه است.

وی مهاجرت را یکی از راه‌های رایج تأمین نیروی انسانی مورد نیاز صنایع دانست و گفت: جنس نیروی کار بیکار در داخل استان بیشتر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است و نیروی کارگری باید از جاهای دیگری تأمین شود که در عمل مسئله ما را پیچیده‌تر می‌کند.

طغیانی اجرای هرچه سریع‌تر طرح‌های انتقال آب از دریا به اصفهان را ضروری دانست و ادامه داد: پروژه انتقال آب نباید به طرحی تبدیل شود که اجرای آن سال‌ها به طول انجامد و بخش زیادی از منابع حتی بخش خصوصی و صنایع را ببلعد اما پیشرفتی نداشته باشد.

وی با اشاره به تشدید پیامدهای خشکی زاینده‌رود از جمله فرونشست زمین گفت: این طرح باید بلافاصله و به سرعت اجرا شود زیرا مسائلی مانند فرونشست فرصت زیادی باقی نگذاشته است که بخواهیم با روال کنونی به برداشت آب از منابع جاری، آبخوان و دیگر منابع اصفهان برای صنایع ادامه دهیم.

وی تأمین مصارف صنعت از طریق آب انتقالی از دریا را ضروری دانست و یادآور شد: آب انتقالی از دریا قیمت بالایی دارد و هر متر مکعب آن بین دو تا سه یورو هزینه در بر دارد زیرا نیازمند پمپاژهای متعدد در طول مسیر بیش از هزار کیلومتری، فیلتراسیون و شیرین‌سازی آب و موارد این‌چنینی است که همه هزینه‌بر است، بنابراین آب انتقال یافته از دریا گران تمام خواهد شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آب گران انتقالی از دریا برای کشاورزی قابل استفاده نیست، گفت: در حوزه شرب نیز این آب با قیمت‌های کنونی قابل استفاده نخواهد بود، مگر اینکه بخشی از مابه‌التفاوت هزینه‌های آن از طریق بودجه تأمین شود که البته انتقال آب اکنون از سوی بخش صنعت در حال اجرا است.

وی از پیشرفت بخشی از اجرای پروژه انتقال آب دریا به اصفهان خبر داد و تاکید کرد: لوله‌گذاری پروژه انجام شده و حتی سرعت اجرا از تأمین لوله بیشتر بوده که نشان‌دهنده پیشرفت مناسب طرح است، با توجه به اینکه پروژه از اصفهان آغاز شده است و مشکلات اجرای آن در استان‌های دیگر کشور کمتر خواهد بود، با این حال استان‌هایی که مسیر انتقال آب از آنها می‌گذرد باید در اجرای آن همکاری کنند.

طغیانی ساخت آبگیر پروژه در ساحل دریای عمان و ایجاد پست‌های برقی مورد نیاز را از دیگر شرایط پیشرفت انتقال آب از دریا به اصفهان دانست و افزود: این طرح هنوز با مشکلات زیادی روبه‌رو است که باید با تدبیر مسئولان کشوری و با نگاه ملی مورد توجه قرار بگیرد و حل شود.

کد خبر 622122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.