زیان انباشته ۱۵۰ همتی ایران‌خودرو و سایپا

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: ایران خودرو و سایپا حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین قربانزاده امروز _پنج‌شنبه سوم آذرماه_ در سومین جلسه از نشست وزیر امور اقتصادی و دارایی با صاحب‌نظران و اساتید دانشگاهی با موضوع بررسی واگذاری سهام دولت در شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو با اشاره به اینکه با تدبیری که وزرای اقتصاد و صمت داشته‌اند سه جلسه نشست هم‌اندیشی در دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه شریف برگزار شد، اظهار کرد: هم فعالان خصوصی بخش صنعت خودرو و هم صاحبنظران و اساتید دانشگاه حضور داشتند و نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

وی با بیان اینکه در این جلسات در چند حوزه مباحث مطرح شد، ادامه داد: حوزه اول مربوط به نحوه مداخله دولت بود که دولت در جایگاه تنظیم‌گری چه جایگاهی خواهد داشت و ورودش در صنعت خودرو بعد از واگذاری به چه صورت خواهد بود.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی حوزه دوم را بحث اهلیت سنجی و بررسی صلاحیت خریداران مطرح کرد و گفت: حوزه سوم بحث باز شدن قفل سهامداری این دو خودرو ساز بود که با توجه به سهام چرخه‌ای و تودلی که هر دو شرکت دارند برای اینکه کارایی و بهره‌وری بیشتری صورت بگیرد و مداخله دولت هم کاهش پیدا کند و به صفر نزدیک شود، حتماً سهام تودلی ایران خودرو و سایپا واگذار شود.

قربانزاده تاکید کرد: البته این دو شرکت خودروساز درصدهای متفاوتی از سهام تودلی دارند.

معاون وزیر اقتصاد افزود: همچنین در خصوص قیمت گذاری محصولات نهایی باید تا انتهای سال به سمتی برویم که شاهد شیب نزولی قیمت محصولات باشیم و به تدریج کاهش قیمت‌گذاری در خودروهای پر تیراژ اتفاق بیافتد و نتیجه این است که عملاً این خودروسازها از زیان خارج می‌شوند. اکنون حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته این دو خودروساز است.

کد خبر 621927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.