ریشه آلودگی هوا در حمل‌ونقل عمومی نهفته است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: یکی از مسائل مشترک شهرها آلودگی هوا است و ریشه این آلودگی در حمل‌ونقل عمومی نهفته است، چرا که در ۱۰ سال گذشته به استثنای موارد اندک به شهرها هیچ دستگاه اتوبوسی داده نشده است.

مهدی چمران در حاشیه برگزاری نشست مشترک شهرداران و رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌های کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شوراهای اسلامی و شهرداران مراکز استان‌های کشور امروز در اصفهان گرد هم آمدند و این چهارمین بار است که چنین نشستی را شاهد هستیم چراکه شوراها و شهرداران به سبب دارا بودن مسائل مشترک جلسات مشترکی نیز دارند که باید در این جلسات برای حل مسائل راهکارهایی بیابند و به اجرا بگذارند.

وی افزود: مهم‌ترین کار در این نشست هماهنگی شوراهای اسلامی و شهرداران است که باعث تبادل تجربیات در شهرهای مختلف می‌شود؛ علاوه بر موارد قانونی مطرح شده در شوراها یا شهرداری‌ها، در مجلس شورای اسلامی یا هیئت دولت نیز باید یک روش مشترک جهت رسیدن به زبانی مشترک اتخاذ کنیم تا به موفقیت برسیم و حاصل این نشست‌ها حل مسائل به صورت مشترک در مجلس شورای اسلامی و هیئت دولت جهت تأثیر بیشتر است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حضور ۱۴ ساله خود در این نهاد و برگزاری همه ساله جلسات رؤسای شوراهای اسلامی و شهرداران مراکز استان‌های کشور، خاطر نشان کرد: در این زمینه موفق بوده‌ایم و هر زمان که تصمیم مشترکی گرفته‌ایم توانسته‌ایم در مجلس و هیئت دولت موفق عمل کنیم.

وی در خصوص کمک دولت به شهرها و کلان‌شهرها جهت کنترل آلودگی هوا، حمل‌ونقل عمومی و لایحه درآمد پایدار، تصریح کرد: لایحه درآمدهای پایدار در دولت و مجلس به جز موارد محدودی که شوراهای اسلامی نسبت به آن مشکل دارند تصویب و ابلاغ شده است و هم‌اکنون نیز در حال اجرا است و سال‌ها جهت عملیاتی شدن این موارد تلاش کرده‌ایم و امیدواریم مسائل مورد اختلاف نیز برطرف شود.

چمران ادامه داد: یکی از مسائل مشترک شهرها آلودگی هوا است و ریشه این آلودگی در حمل‌ونقل عمومی نهفته است، چرا که در ۱۰ سال گذشته به استثنای موارد اندک به شهرها هیچ دستگاه اتوبوسی داده نشده است، اما در دولت سیزدهم در زمینه حمل‌ونقل عمومی اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.

وی گفت: با توجه به آنکه در بودجه مجلس مبلغی جهت خرید دستگاه اتوبوس در نظر گرفته نشده بود با این حال وزارت کشور برای خرید بیش از دو هزار دستگاه اتوبوس قرارداد منعقد کرده است، همچنین واگن‌های مترو مسئله مهمی است که از زمان سفارش تا واردات، تحویل‌گیری، مونتاژ و راه‌اندازی آن حداقل دو سال زمان لازم دارد و امیدواریم در شهرهای دارای مترو یا کلان‌شهرهایی همچون تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، شیراز و قم بتوانند از مترو بهره ببرند و سایر شهرها نیز از اتوبوس برخوردار باشند. البته نیاز ما بیش از این است، اما گام مثبتی بود که برداشته شد و امیدواریم تا وصول نتایج بهتر ادامه‌دار باشد.

کد خبر 621882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.