روز متعادل بورس

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با رشد چهار هزار ۴۳۷ واحد به سطح یک میلیون ۴۰۹ هزار ۶۳ واحد رسید و شاخص کل هم‌وزن با رشد یک هزار ۶۸۶ واحدی در سطح ۴۰۴ هزار ۵۴۱ واحد قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار بورس امروز روند متعادل‌تری را سپری کرد، شاخص کل بورس با رشد چهار هزار واحدی به پشت مقاومت یک میلیون ۴۱۰ هزار واحد رسید، خبر مهم امروز از بورس کالا معامله خودروی ۲۰۷ زیر قیمت بازار و عدم موافقت شواری عالی بورس با استعفای عشقی از سازمان بورس بود، در بازار امروز نمادهای، خودرو، ومعادن، شستا، وبانک، شپنا، شپدیس و خساپا بیشترین تأثیر مثبت را داشتند.

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با رشد چهار هزار ۴۳۷ واحد به سطح یک میلیون ۴۰۹ هزار ۶۳ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد یک هزار ۶۸۶ واحدی در سطح ۴۰۴ هزار ۵۴۱ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۲۰۱

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۱۸۷

شاخص کل فرابورس هم امروز با رشد ۴۱ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۵۱۰ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۶۱

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۲۰۱

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ۴۰ هزار ۴۶ و ۷۱۹ هزار ۲۰۲ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب هشت میلیارد ۷۴۹ و چهار میلیارد ۱۸۵ میلیون برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. خودرو

۲. همای

۳. خگستر

۴. پالایش

۵. افران

بیشترین حجم معامله

۱. خگستر

۲. همای

۳. خگستر

۴. خساپا

۵. شستا

بیشترین افزایش قیمت

۱. خگستر

۲. وساپا

۳. ورنا

۴. غشان

۵. خکار

بیشترین کاهش قیمت

۱. وبانک

۲. سپاها

۳. ثمسکن

۴. ساراب

۵. سشرق

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

حمایت: یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۴۲۰ هزار واحد

تحلیل: در بازار امروز نسبت به روز گذشته سطح عرضه‌ها بیشتر بود و دلیل رشد بازار نیز تأثیر روز گذشته بود، درصورتی‌که بازار بتواند سطح یک میلیون ۴۲۰ هزار واحد را رد کند احتمال رشد تا یک میلیون ۴۵۰ هزار واحد وجود خواهد داشت.

اخبار مهم

راه اندازی خط تولید اختصاصی ون در ایران خودرو دیزل

جواد توسلی‌مهر، مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل با بیان این‌که رکورد ۶۰ ساله تولید در این شرکت در سال ۱۴۰۱ شکسته شد، عنوان کرد: به دنبال رشد دیزل، همه شرکت‌های زیرمجموعه آن سودآور شده و دیگر شرکت زیان دهی در این گروه خودروسازی وجود ندارد.

وی افزود: تولید روزانه این خودروساز از ۱۰ دستگاه به ۹۲ دستگاه افزایش یافته که با تولید روزانه ۳۰ دستگاه کامیونت، به تولید ۱۲۰ دستگاه محصول در روز خواهیم رسید. شرکت ایدم روزانه ۳۵ دستگاه موتور تحویل می‌دهد؛ به این ترتیب امسال حدود ۹ هزار موتور به «خاور» تحویل خواهد داد که برنامه تولید سالانه ۳۵ هزار دستگاه موتور را در دستور کار و برنامه دارد.

فروش دومین محموله صادراتی شمش فولاد در بورس کالا / روزهای شلوغ تالار کیش

تالار صادراتی بورس کالای ایران امروز ۲۹ آبان میزبان عرضه و معامله پنج هزار تن شمش بلوم صادراتی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش بود. معامله شمش فولاد این شرکت در حالی صورت گرفت که دو هفته قبل معاملات صادراتی شمش بلوم از مسیر بورس کالا با آهن و فولاد ارفع کلید خورده بود. چهارشنبه ۱۸ آبان، ۱۰ هزار تن شمش بلوم آهن و فولاد ارفع، برای نخستین بار در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه شد که با استقبال ۲۳ هزار تنی و رقابت خریداران، کل حجم عرضه با موفقیت مورد معامله قرار گرفت. تاریخ تحویل هر دو محموله ۱۷ آذر و خریدار موظف به رفع تعهد ارزی ناشی از صادرات بود

اوره

در هفته گذشته اوره به روند نزولی خود ادامه داد. نقدینگی در بازار پایین است و شرایط تقاضا در بازار به گونه‌ای است که تولیدکنندگان برای فروش محصول خود به ناچار باید قیمت‌ها را کاهش دهند تا برای خرید جذاب باشد. مناقصه هند نیز در ۱۴ نوامبر با قیمت ۵۷۳ تا ۵۷۸.۷۷ انجام شد که بسیار غیر منتظره بود.

تقاضای مزارع در برزیل، ایالات متحده و اروپا در حال افزایش هست و این موضوع می‌تواند از قیمت‌ها حمایت کند اما تولیدکنندگان از تأخیر در بهبود تقاضای بازار نگران هستند. در ایران سطح فعالیت‌ها پایین بود. پردیس، شیراز و کرمانشاه قیمت اوره گرانوله را در اوایل هفته ۵۱۵ دلار در هر تن فوب اعلام کردند، اما به دلیل عدم شفافیت در سطح قیمت‌ها در مناقصه NFL هند، تمایلی به فروش در آن قیمت‌ها را نداشتند. لرگان مناقصه فروش ۳۰ هزار تن اوره برای ماه دسامبر را داشت که قیمت‌های پیشنهادی در اواخر هفته حدود ۴۹۰ دلار شنیده شد.

چین بین ۱۳۵ تا ۲۲۵ تن اوره پریل را برای ارسال به هند در نظر گرفته است. قیمت این محموله بدون در نظر گرفتن هزینه حمل بین ۵۴۵ تا ۵۵۰ دلار شنیده شد و هزینه حمل نیز حدود ۲۰ دلار تخمین زده شد. قیمت اوره پریل داخلی چین نیز در اثر افزایش تقاضای صادرات و رشد قیمت گاز طبیعی افزایش یافت. قیمت‌های اوره گرانوله در برزیل نیز در طول هفته روندی کاهشی داشت. اوره غیر تحریمی از ۵۷۸ دلار اوایل هفته تا پایان هفته به ۵۷۰ دلار در هر تن CFR رسید. اوره ایران نیز در سطوح کمتر از ۵۵۰ دلار معامله شد.

وضعیت مس در بازارهای جهانی

قیمت مس در هفته گذشته با حدود ۵۰۰ دلار کاهش، به ۸,۰۵۲ دلار رسید. قرار است این هفته اتحادیه اروپا در رابطه با تعیین سقف قیمت روی نفت روسیه تصمیم‌گیری کند. با توجه به اینکه چنین تصمیمی می‌تواند افزایش قیمت انرژی را به همراه داشته باشد، روی تقاضا برای کامودیتی ها تأثیر گذاشت. براساس سخنرانی برخی اعضای فدرال رزرو نیز احتمال افزایش نرخ‌های بهره تا محدوده ۵ تا ۵.۲ درصد وجود دارد که این می‌تواند ریسک رکود را جدی تر کند. در هفته گذشته آمار مبتلایان به کرونا در چین افزایش پیدا کرد که افت قیمت نفت را تشدید کرد. چشم‌انداز قیمت مس در کوتاه مدت تحت تأثیر سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو و تقاضا در چین می‌تواند نزولی باشد اما در میان مدت بحث خودروهای برقی و حرکت به سمت انرژی‌های تجدید پذیر می‌تواند به نفع قیمت مس تمام شود.

طلا در بازارهای جهانی

قیمت طلا در معاملات هفته گذشته با توجه به سردرگمی بین ریسک رکود اقتصادی و چشم‌انداز سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو، نوسانات نزولی محدودی داشت. قیمت طلا تا محدوده ۱,۷۵۰ دلار افزایش پیدا کرد و در معاملات روز جمعه در قیمت ۱,۷۵۰ دلار به کار خود پایان داد. تمایلات بازار در میان سرمایه گذاران خرد و فعالین حرفه‌ای بازار مبهم است. از یک طرف، نرخ تورم در اقتصاد آمریکا همچنان بالا است بنابراین انتظار می‌رود فدرال رزرو به سیاست‌های انقباضی ادامه دهد و کار فدرال رزرو با نرخ‌های بهره تمام نشده باشد. با توجه به این موضوع، انتظار می‌رود طلا بعد از سه هفته صعود، حرکات نزولی داشته باشد. از طرف دیگر با توجه به وارونگی عمیق منحنی بازدهی آمریکا، ریسک رکود اقتصادی وجود دارد که می‌تواند از قیمت طلا حمایت می‌کند. در کوتاه مدت روند انس نزولی اما در میان مدت روند انس طلا صعودی دیده می‌شود.

کد خبر 621068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.