مرگ کتاب با ظهور گوشی‌های هوشمند

یک جامعه‌شناس گفت: ظهور رسانه‌های نوپدید مانند شبکه‌های اجتماعی، اینترنت و گوشی‌های تلفن همراه هوشمند، یکی از مسائل مهم در کاهش میزان مطالعه در کشور است.

علیرضا شریفی‌یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، کتاب را یک منبع بسیار مهم در کسب دانش، اطلاعات و افزایش معلومات در افراد دانست و اظهار کرد: کتاب خواندن، افراد را مجبور به تفکر می‌کند. با مطالعه، فرصت انجام کارهای بیهوده سلب و هجوم افکار منفی به ذهن کاهش می‌یابد و افکار و ذهن افراد ساماندهی می‌شود.

وی با بیان اینکه ظهور رسانه‌های نوپدید مانند شبکه‌های اجتماعی، اینترنت و گوشی‌های تلفن همراه هوشمند یکی دیگر از مسائل مهم در کاهش میزان مطالعه در کشور است، افزود: لازم است بدانیم بسیاری از امور روزمره انسان‌ها ازجمله مطالعه تحت تأثیر فضای مجازی قرار گرفته و به نظر می‌رسد گسترش استفاده از این فضاهای دیجیتالی با میزان بالایی جایگاه کتاب و کتاب خوانی را تسخیر کرده است.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: یکی از مسائل دیگری که در این خصوص مطرح می‌شود، مسئله ممیزی کتاب است؛ ممیزی به عنوان پدیده‌ای که همیشه در ایران وجود داشته است در موضوع کاهش مطالعه بی‌تأثیر نیست و در این شرایط بسیاری از نویسندگان رغبتی برای نگارش و چاپ کتاب ندارند.‌

وی درخصوص راهکار افزایش سرانه مطالعه در جامعه تاکید کرد: نخستین و مهم‌ترین راهکار، تغییر اساسی در شیوه تدریس و ارزشیابی آموزش و پرورش است، چراکه باید کتابخوانی را از همان سال‌های اولیه زندگی کودکان و دوره پیش‌دبستانی و دبستان تا دبیرستان و دانشگاه‌ها تقویت کرد، در این صورت است که مطالعه کردن و در اولویت قرار دادن این موضوع در افراد نهادینه و جزو زندگی آن‌ها می‌شود.

شریفی‌یزدی با بیان اینکه توسعه فرهنگ و آگاهی درباره مطالعه و کتابخوانی در خانواده‌ها یکی دیگر از راهکارهای مهم افزایش میزان مطالعه در کودکان و جوانان است، افزود: والدین به عنوان اولین معلم فرزندان می‌توانند شوق و انگیزه مطالعه را در آن‌ها تقویت کنند. بدون شک، اگر والدین و سایر اعضای خانواده به مطالعه علاقه‌مند باشند، فرزندان با مشاهده آن‌ها الگوگیری می‌کنند و به کتاب‌خواندن می‌پردازند.

لزوم تخصیص یارانه به نشر کتاب

وی درباره لزوم تخصیص یارانه به نشر کتاب، اضافه کرد: تخصیص یارانه و تخفیف ویژه برای نشر کتاب‌های خوب توسط دستگاه‌های ذی‌ربط مانند وزارت بهداشت، وزارت علوم و تحقیقات، وزارت ارشاد و آموزش و پرورش برای بهره‌مندی از این حمایت‌ها و گرایش جوانان و نوجوانان به کتابخوانی لازم است.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه اکنون بسیاری از کتابخانه‌ها در کشور به معنای حقیقی کلمه کتابخانه نیست و به موزه کتاب تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: کتاب‌های قدیمی داخل قفسه‌های این کتابخانه‌ها موجود است، اما کتب جدید و آموزنده به دلیل مشکلات بودجه و کمبود نیروی انسانی در روندی طولانی به کتابخانه‌ها راه می‌یابد و باید این چالش بزرگ برای توسط وزارت ارشاد و هر سازمان دیگری که مسئولیت آن را برعهده دارد، رفع شود.

کد خبر 621003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.