دقیقه ۵۵؛ نمایش خیابانی فوتبالیست‌هایی که بمباران شدند

کارگردان تئاتر گفت: نمایش «دقیقه ۵۵» برگرفته از دقیقه ۵۵ بازی تیم‌های چوار و منتخب استان ایلام است. همان دقیقه و زمانی که هواپیماها فوتبالیست‌ها را بمباران می‌کنند و چندین نفر از جمله داور بازی و تماشاگران را به شهادت می‌رسانند.

سیدپویا امامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: نمایش خیابانی «دقیقه ۵۵» درباره شهدای زمین فوتبال چوار استان ایلام است که بیست‌وسوم بهمن‌ماه سال ۶۵ توسط هواپیماهای رژیم بعث عراق بمباران شد.

وی خاطرنشان کرد: بهمن‌ماه ۳۶ سال قبل، تیم‌های فوتبال چوار و تیم منتخب استان ایلام در زمین فوتبال بازی می‌کردند که پس از گذشته ۱۰ دقیقه از نیمه دوم هواپیماهای بعثی آن‌ها را بمباران کردند و مستطیل سبز را که به‌عنوان نماد صلح شناخته می‌شود، به خاک و خون کشیدند.

کارگردان و هنرمند تئاتر اصفهان خاطرنشان کرد: این تئاتر به سفارش سازمان، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و به همت تالار هنر (دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان) در سطح شهر اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه تئاتر دقیقه ۵۵ به مناسبت هفته بزرگداشت اصفهان و رقابت‌های جام جهانی طراحی و در حال اجرا است، افزود: طرح اولیه این نمایش قبل از فرارسیدن بیست‌وپنجم آبان ماه، روز ملی اصفهان به سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان پیشنهاد و ارائه شد.

امامی اظهار کرد: همزمانی روز و هفته بزرگداشت اصفهان و آغاز رقابت‌های جام جهانی فوتبال با حضور تیم ملی فوتبال ایران، بهانه خوبی برای برگزاری این نمایش کمتر شناخته شده بود و با استقبال خوب عموم مردم همراه شد.

وی ادامه داد: دیدار این دو تیم در ایلام واقعه‌ای فوتبالی، تراژیک و کمتر گفته شده است که پرداختن به آن علاوه بر مواردی که بیان شد، باعث آشنا شدن مردم و نسل جوان با جنایت‌های صدام و رژیم بعث می‌شود. جنایتی که تاکنون در هیچ کشور دیگری رخ نداده بود و این سند جنایت در ایلام به دست صدامیان ثبت شد.

کارگردان تئاتر اصفهان خاطرنشان کرد: نمایش «دقیقه ۵۵» برگرفته از دقیقه ۵۵ بازی تیم‌های چوار و منتخب استان ایلام است؛ همان دقیقه و زمانی که هواپیماها فوتبالیست‌ها را بمباران می‌کنند و چندین نفر از جمله داور بازی و تماشاگران را به شهادت می‌رسانند.

وی افزود: این اثر نمایشی خیابانی به کارگردان و بازیگری خودم، نویسندگی مجتبی خلیلی و طراحی صحنه و لباس آدینه رحیم‌نژاد، محصول مشترک گروه تئاتر آوان و گروه تئاتر تجربه نو است و تا بیستم آذرماه در سطح شهر اصفهان اجرا خواهد داشت.

به گزارش ایمنا، «دقیقه ۵۵» درباره زندگی جوانی با ظاهری فوتبالی، کلاه تماشاگری و شیپور به دست در حال لایو گرفتن در فضای مجازی است که با مخاطبان روبه‌رو می‌شود و از آن‌ها در مورد اتفاقات نادر در فوتبال جهان، به ویژه دنیای فوتبال کشور عزیزمان ایران گفت‌وگو می‌کند تا در جایی از قصه که اتفاق بسیار غم‌انگیز بمباران زمین فوتبال چوار ایلام را به تصویر می‌کشد و شهدای آن واقعه را به مردم معرفی می‌کند. در آن بازی ۱۰ بازیکن، سه کودک، یک داور و یک تماشاچی به شهادت رسیدند و شش نفر جانباز شدند.

کد خبر 620968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.