۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
سرنوشت پسماندهای اصفهان

تولید انواع پسماند در زندگی انسان‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است و با توجه به اینکه طبق قانون مدیریت پسماند چرخه آن مشخص شده است، هر چه این چرخه تکمیل‌تر باشد، مخاطرات زیست‌محیطی پسماندها کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیریت پسماند به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جوامع بشری، یکی از ضروری‌ترین محورهای توسعه پایدار به حساب می‌آید. افزایش روزافزون حجم پسماندها و تنوع آن‌ها بر پیچیدگی شرایط و نحوه جمع‌آوری و دفع آنها می‌افزاید و با توجه به اجتناب‌ناپذیر بودن تولید انواع پسماند در زندگی انسان‌ها، بدون شک توجه نکردن به این موضوع می‌تواند تأثیر زیادی در تخریب محیط زیست و طبیعت داشته باشد.

مدیریت پسماندهای شهری به عواملی همچون تولید زائده‌ها، جمع‌آوری، حمل‌ونقل، دفن زباله و بازیافت آن بستگی دارد، لذا محدوده مدیریت این مقوله بسیار وسیع و متغیر است و برای چنین موضوعی راهی جز مدیریت و برنامه راهبردی وجود ندارد. در کشور قانونی به‌نام قانون مدیریت پسماند وجود دارد و مشخص کرده است که چه نهادی چه وظیفه‌ای در خصوص کدام نوع پسماند دارد؛ به‌عنوان مثال وظیفه مدیریت پسماندهای ویژه به تولیدکننده آن محول شده است.

در اصفهان، سازمان مدیریت پسماند شهرداری، مسئول مدیریت چرخه مدیریت پسماند است و با اجرای برنامه‌ها و اقدامات متنوعی همچون جشنواره‌های مختلف و طرح‌های تشویقی برای تکمیل هر چه بیشتر چرخه مدیریت پسماند تلاش می‌کند.

در اصفهان دفن مستقیم پسماند انجام نمی‌شود!

غلامرضا ساکتی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان می‌گوید: وظیفه این سازمان، مدیریت و برنامه‌ریزی در حوزه پسماندهای شهری است که طبق قانون مدیریت پسماند به شهرداری واگذار شده است.

وی با بیان اینکه مباحث بهداشتی، توسعه پایدار و حفظ محیط زیست در ساختار برنامه‌ای سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان وجود دارد، ادامه می‌دهد: چرخه مدیریت پسماند از مبدا آغاز می‌شود و مراحل دیگر آن، حمل، جمع‌آوری، انتقال، پردازش، دفع و دفن را شامل می‌شود که مدیریت شهری طبق رویکردهای جدید، استفاده از فناوری‌های روز را در دستور کار قرار داده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه بخشی از فرایند استفاده از فناوری‌های جدید در مبدا و بخش دیگر از آن در مقصد است، خاطرنشان می‌کند: بیشتر اقدامات این سازمان در زمینه پردازش، دفع و دفن است.

وی می‌افزاید: در هر شبانه‌روز حدود هزار تن پسماند به کارخانه پردازش وارد می‌شود که در سه خط پردازش، مواد آلی و غیرآلی تفکیک می‌شود؛ بخشی از مواد غیرآلی، به‌عنوان مواد ریجکتی باید دفن و بخش دیگر آن بازیافت شود.

ساکتی می‌گوید: در اصفهان دفن مستقیم پسماند انجام نمی‌شود و تمام تلاش سازمان مدیریت پسماند این است که از دفن پسماندهای ریجکتی با روش‌هایی همچون تبدیل ماده به انرژی، جلوگیری کند.

بوی نامطبوع اطراف کارخانه پردازش پسماند کاهش می‌یابد

وی تصریح می‌کند: مواد آلی که به‌صورت هوازی در حال تبدیل به کود کمپوست است بوی نامطبوعی را متصاعد می‌کند که در راستای کاهش آن، خرید دستگاه همزن برای هم‌زدن مواد آلی برای رسیدن هوا در دستور کار است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در خصوص علل وجود شیشه در کودهای کمپوست، تاکید می‌کند: با توجه به اینکه دستگاه‌های کیسه بازکن در مسیر پردازش پسماندها تعبیه شده است و گاهی در پسماندهای خانگی شیشه وجود دارد که به‌دلیل خرد شدن از سرندها عبور می‌کند و وارد مواد آلی می‌شود.

وی با بیان اینکه قانون مدیریت پسماند، پسماندها را به پنج دسته تقسیم‌بندی کرده است که شهرداری‌ها وظیفه مدیریت پسماندهای عادی را برعهده دارد، می‌گوید: طبق این قانون، مدیریت پسماندهای ویژه بر عهده تولیدکننده آن است و با توجه به اینکه این قانون در اصفهان به میزان مناسبی اجرا می‌شود، شهرداری به هیچ عنوان اجازه ورود پسماندهای خطرناک همچون پسماندهای پزشکی به پسماندهای عادی را نمی‌دهد.

ساکتی می‌افزاید: در حال حاضر بنا به دستور استانداری، شهرداری اصفهان تنها در مرحله دفن بهداشتی و مهندسی پسماندهای ویژه با تولیدکننده همکاری دارد.

وی در خصوص دوره‌گردانی که در سطح شهر با بلندگو برای خرید ضایعات یا فروش کالا اقدام می‌کنند، تاکید می‌کند: گشت‌های سدمعبر و کنترل نظارت مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان برای رفع این معضل شهروندان اقدام می‌کند و شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده این دوره‌گردها مراتب را در تماس با سامانه ۱۳۷ در میان بگذارند.

سرنوشت پسماندهای اصفهان

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: حدود ۷۳ ایستگاه بازیافت در سطح شهر برای دریافت پسماندهای خشک وجود دارد و خودروی دریافت پسماند خشک نیز طبق جدول زمان‌بندی اعلام شده، به در منازل شهروندان مراجعه و این پسماندها را دریافت می‌کنند.

وی می‌افزاید: سلسله برنامه‌ای با عنوان شناسایی و ثبت اطلاعات مشترکان پسماند جهت برنامه‌های آموزشی در حال ایجاد است که اطلاعات شهروندان و برنامه‌های آموزشی که برای آنها برگزار شده است در سامانه ثبت می‌شود؛ آموزش گروه‌های مشترکان از جمله مجتمع‌های مسکونی، منازل مسکونی، صنوف پرپسماند، مدارس، مراکز آموزشی، مراکز پزشکی، هتل‌ها، ادارات و سازمان‌ها در حال انجام است و ارائه آموزش‌ها با رویکرد اشاعه رفتارهای سبز و محیط زیست در حال انجام است.

ساکتی تصریح می‌کند: برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای ساخت وسایل با مواد دورریختی با رویکرد کاهش تولید پسماند و استفاده مجدد و بازآفرینی به‌صورت نمادین در حال انجام است.

وی با بیان اینکه خودروهای جمع‌آوری پسماند خشک با پخش موزیک معروف شهروندان را آگاه می‌کند و پس از ساعتی با عبور از همان معبر، نیروهای این بخش پسماندها را دریافت می‌کنند، تاکید می‌کند: شهروندان می‌توانند در تماس با سامانه ۱۳۷ مشکلات جمع‌آوری پسماند خشک را بازگو کنند تا به‌صورت قانونی با پیمانکاران برخورد شود.

از بازیار تا پیرولیز

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان می‌افزاید: برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه بانوان خانه‌دار در فرهنگسراهای شهرداری، برگزاری سلسله برنامه‌های "ب مثل بازیافت"، برگزاری جشنواره بازیار، تغییر در هدایای شهروندان، برگزاری قرعه‌کشی‌های دوره‌ای برای شهروندان وفادار و ترغیب دیگر شهروندان، افزایش بهره‌وری ایستگاه‌های بازیافت، اجرای طرح "مدیر شو" و اجرای پویش "آشتی با زمین" از جمله اقداماتی است که در دستور کار سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان قرار دارد.

وی می‌گوید: آموزش تفکیک جز ویژه پسماندهای عادی و توزیع ۲۳۸ هزار جعبه برای نگهداری آن از سال ۱۳۹۹، انجام بازدیدهای مدیریت سبز جهت پیاده‌سازی و استقرار سیستم مدیریت پسماند و ارائه گواهینامه به ادارات مختلف و توانمندسازی پیمانکاران با ارائه آموزش به کارکنان حوزه جمع‌آوری پسماند خشک از دیگر اقدامات این سازمان است.

ساکتی می‌افزاید: با بهره‌برداری از واحد پیرولیز سازمان مدیریت پسماند، پسماندهای ریجکتی با طی فرایندهای شیمیایی به نوعی سوخت تبدیل می‌شود و بخشی از هزینه‌های این سازمان برای حمل‌ونقل و دفع و دفن آن را کاهش می‌دهد.

وی می‌گوید: احداث کارخانه هاضم بی‌هوازی با ظرفیت روزانه ۵۰ تن و اعتبار ۸۰ میلیارد تومان تا پایان سال آینده برای افزایش کیفیت کود و خروجی گاز برای تولید برق نیز در دستور کار سازمان مدیریت پسماند است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به بازیافت پسماندهای ساختمانی، تصریح می‌کند: در حال رایزنی هستیم تا در سال جاری قرارداد فاز هزار تنی برای این موضوع منعقد شود.

کد خبر 620270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.