«تا پای جان»؛ از نقل‌ قول اشتباه تا اعتبار اختصاص‌یافته

«در نشست خبری روز حماسه و ایثار اصفهان، مجتبی شاهمرادی، معاون شهردار صحبتی کرد که نقل‌ قول وی به‌اشتباه منتقل‌ شد. وی در این نشست مجموع هزینه‌های همه برنامه‌های روز حماسه و ایثار اصفهان را ۱۶۰ میلیارد ریال برآورد کرد و به اعتبار اختصاص یافته به برنامه تا پای جان اشاره‌ای نکرد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، «تا پای جان» عنوان ویژه‌برنامه‌ای است که شهرداری اصفهان با مشارکت ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت بیست‌وپنجم آبان، روز حماسه و ایثار مردم اصفهان تدارک دید که مورد استقبال شهروندان اصفهانی قرار گرفت؛ به‌گونه‌ای که بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بیش از ۱۴ هزار شهروند از آن بازدید کردند.

هرچند در دو شب اول اجرای این برنامه ناهماهنگی‌هایی وجود داشت اما به دلیل محتوا و نوع اجرای متفاوت، توانست بخش اعظم شهروندان را برای مشاهده جذب کند و همین امر باعث شد این برنامه به مدت سه روز از بیست‌وچهارم تا بیست‌وششم آبان‌ماه تمدید شود. از این‌رو با سعید امامی، معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان که مسئول برگزارکننده این رویداد است در رابطه با چندوچون برنامه که بزرگ‌ترین رویداد نمایشی ترکیبی دفاع مقدس در کشور است، به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

«تا پای جان» از نقل‌قول اشتباه تا اعتبار اختصاص‌یافته

طراحی اولیه تا پای جان از کجا شکل گرفت؟

این عنوان برنامه، برای هفته دفاع مقدس طراحی شده بود اما به‌واسطه شرایط اجتماعی، در بیست‌وپنجم آبان‌ماه، روز حماسه و ایثار مردم اصفهان برگزار شد. این روز تشییع ۳۷۰ شهید که در سال ۶۱ اتفاق افتاد و نقش بی‌بدیل اصفهانی‌ها در دوران جنگ و جهاد و مبارزه را یادآوری می‌کند. شخصیت اصلی داستان در رویداد تا پای جان، «سپهبد شهید علی صیادشیرازی» است.

علت انتخاب شخصیت شهید صیادشیرازی برای این برنامه چه بود؟

این شهید والامقام، جذابیت خاصی برای نسل جوان و نوجوان دارد که هم از نظر شخصیت حقوقی و هم حقیقی می‌تواند جذاب باشد؛ ضمن اینکه کمتر به شخصیت شهید صیاد شیرازی پرداخته شده است.

در داستان‌های زندگی این شهید، نقاط و نکات بسیار جذابی است که حس کردیم با توجه به شرایط اجتماعی که در آن قرار داریم، برای نسل جدید شنیدنی، دیدنی و جذاب است. همچنین این شهید در عملیات محرم (عملیات مربوط به شهادت رزمندگان اصفهان در آبان‌ماه) حضور داشت و همین عوامل باعث شد که در روز اصفهان به این شهید بزرگوار پرداخته شود.

تدارک و برنامه‌ریزی تا پای جان چه میزان زمان برد؟

حدود سه ماه درگیر طراحی، مطالعه و تهیه نمایش‌نامه و امور دیگر مرتبط با اجرا بودیم. کارشناسان سازمان فرهنگی و اجتماعی قبل از تدوین نمایش‌نامه با حضور در قم و تهران، با شخصیت‌های مختلف دیدار و گفت‌وگو کردند. پس از آن طراحی صحنه صورت گرفت و بقیه کارها انجام شد.

مراحل تولید دو ماه طول کشید که طی یک ماه اخیر، در مجموعه توپخانه ۴۴ ارتش جمهوری اسلامی، این مراحل انجام شد. همچنین به دلیل ارتشی بودن شخصیت شهید صیادشیرازی، مجموعه ارتش اصفهان همکاری خوبی با ما داشت.

«تا پای جان» از نقل‌قول اشتباه تا اعتبار اختصاص‌یافته

علت انتخاب پادگان گروه ۴۴ ارتش چه بود؟ به نظر می‌رسد مکان در نظر گرفته‌شده، از مرکز شهر و دسترس عموم فاصله زیادی دارد.

پادگان در داخل شهر واقع شده است و رینگ سوم ترافیکی شهر امکان دسترسی به آن را آسان می‌کند. در طراحی این برنامه استفاده از جلوه‌های ویژه استفاده شد، انفجارهای واقعی نیز برنامه مهم دیگر این طراحی بود. در بازسازی عملیات‌های مرصاد و محرم متوجه می‌شوید امکان چنین نمایشی در هیچ نقطه و فضای شهری و عمومی وجود نداشت. فقط در یک اپیزود چندین مورد انفجار مواد منفجره، تیراندازی و حرکت تانک را شاهد هستیم.

همه این‌ها محیطی وسیع می‌خواهد و داخل پادگان نظامی است که علاوه بر وسعت، امکانات و تجهیزات نظامی در دسترس است. داخل فضای شهری یا یک سالن امکان اجرای این برنامه وجود نداشت؛ البته می‌شد این انفجارها و آیتم‌های جذاب و جنگی را حذف کرد و در مکانی دیگر، اجرای برنامه داشت، اما زمانی که خودمان را به‌جای مخاطب گذاشتیم، احساس کردیم مخاطب سرمای هوا یا همان دوری مسیر را بپذیرد و با این جذابیت‌ها روبه‌رو شود.

پنج هزار صندلی در این فضا چیده شده است اما در ابتدا با کمبود صندلی مواجه شدیم. با وجود اینکه شش هزار صندلی برای مخاطبان در نظر گرفته‌شده بود عده زیادی ایستاده برنامه را تماشا می‌کردند یا پنجشنبه _بیست‌وششم آبان‌ماه_ که شاهد بارندگی شدیدی از ساعت ۱۸ تا ۲۰ بودیم بازهم ۳۵۰۰ نفر آمده بودند و در این شرایط آب و هوایی به تماشای این رویداد نشستند. به لحاظ جذابیت، نسل جوان و نوجوان غرش تانک و شلیک توپ و تانک را از نزدیک ندیده و همین‌ها برای او جذابیت و تازگی دارد.

چرا معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان این برنامه را اجرا کرد؟ برخی معتقد هستند این برنامه با رویکرد و اهداف این معاونت در حوزه اجتماعی در تضاد است.

یکی از بخش‌های این معاونت امور رویدادها، است. اداره شهروندی، سلامت، اجتماعی، مرکز خانواده و چند مجموعه دیگر نیز در این معاونت قرار دارد. اما برنامه تا پای جان در اداره رویدادها طراحی شد؛ چراکه وظیفه آن برنامه‌ریزی برای چنین رویدادهایی است.

اداره رویدادها به‌واسطه نیازی که در شهر احساس می‌شده است برنامه‌ریزی و اقدام می‌کند و وظیفه دارد در مناسب‌های ملی و مذهبی به‌واسطه ابعاد هویتی و انقلابی، دینی و معنوی به پاسداشت مناسب‌های مختلف بپردازد و به‌طورمعمول رویدادهای بزرگ شهری در این روند اهمیت زیادی دارند.

اولین انتقادی که به این برنامه شده مربوط به هزینه‌های زیاد و نپرداختن به شهدای اصفهان است چه پاسخی در مورد این انتقاد دارید؟

در این برنامه عملیات محرم محور رویداد است. تشییع ۳۷۰ شهید هم مربوط به اصفهان است. علت اینکه شخصیت مرکزی شهید صیادشیرازی انتخاب‌شده، به خاطر همان موضوعی است که پیش از این اشاره کردم؛ احساس کردیم در این مقطع تاریخی می‌تواند برای نسل جدید جذاب‌تر باشد.

«تا پای جان» از نقل‌قول اشتباه تا اعتبار اختصاص‌یافته

در خصوص نقد وارد شده مربوط به هزینه بالای برنامه توضیحی دارید؟

در نشست خبری روز حماسه و ایثار اصفهان مجتبی شاهمرادی، معاون شهردار اصفهان صحبت کرد، که نقل قول وی به‌اشتباه منتقل شد. وی در این نشست مجموع هزینه‌های همه برنامه‌های روز حماسه و ایثار اصفهان را ۱۶۰ میلیارد ریال برآورد کرد و به اعتبار برنامه تا پای جان اشاره‌ای نکرد. در حالی که شاهمرادی بر اساس برآوردی که اعتباری که برای هر برنامه پیش‌بینی‌شده برآورد کرده است که عدد دقیق آن پس از اتمام برنامه‌ها اجرا می‌شود.

۱۶۰ میلیارد ریال برای ۴۳۰ عنوان برنامه‌ای است که برای بیست‌وپنجم آبان‌ماه در تمام مناطق پانزده‌گانه، معاونت فرهنگی، ورزشی و اجتماعی همچنین مدیریت هماهنگی امور مناطق و دیگر سازمان‌های وابسته به شهرداری مانند تاکسیرانی و اتوبوسرانی اختصاص پیدا کرده بود.

شاهمرادی دبیرکل همه این برنامه‌ها است و طبق دستور شهردار اصفهان، همه برنامه‌ها در اختیار رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان است که وی همه را تجمیع کرده است و درنهایت اعلام کرد و این مجموع هزینه‌هایی بود که همه ارگان‌های وابسته به شهرداری و سازمان فرهنگی در ۴۳۰ عنوان برآورد کرده بودند.

چه میزان اعتبار برای اجرای تا پای جان اختصاص یافت؟

پس از اتمام برنامه اعلام خواهم کرد؛ اما به‌طورقطع می‌گویم در این برنامه کمتر از یک‌پنجم برنامه‌های مشابه در کشور هزینه شده است.

دلیل لغو برنامه در روز اول اجرا چه بود؟

روز نخست مشکلی در پادگان ایجاد شد و به‌واسطه این مشکل در این محیط نظامی، صبح روزی که قرار بود برنامه در شب همان روز اجرا شود از ستاد کل ارتش در تهران اعلام کردند امکان اجرای برنامه در شب اول، وجود ندارد.

تمام تلاش‌ها حتی از سوی فرماندهی پادگان ارتش در اصفهان صورت گرفت تا مشکل حل شود و همان شب اجرای برنامه داشته باشیم. مشکل ایجادشده تا ساعت ۱۸ همان روز نخست حل شد اما به دلیل اینکه زمان از دست رفته بود و از شش صبح تیم اجرای برنامه در پادگان مستقر بودند و مراحل پایانی آماده‌سازی متوقف شده بود، گروه امکان فعالیت نداشت. درواقع در عمل امکان اجرای برنامه نبود.

شب دوم اجرا چه اتفاقی افتاد؟

مسائلی به‌واسطه مشکلات لجستیکی ایجاد شد و صبح روز دوم هم مشکلاتی رخ داد که تا ظهر همان روز حل نشد. دقیقه ۹۰ دیزل تأمین برق دچار مشکل شد. تمام تلاش گروه فنی این بود که برنامه به ساعت مقرر برسد اما بازهم ناهماهنگی‌های همان دو روز اول همچون اینکه جلوه‌های ویژه باید صبح می‌رسید اما در ساعت شروع برنامه رسید باعث لغو برخی بخش‌های برنامه شد.

در جایی مسئول انفجارها اعلام کرد که نمی‌توان در تاریکی کارها را انجام داد و ما مجبور شدیم به‌واسطه اهمیت امنیت و ایمنی مردم و عوامل، از اجرای آن منصرف شویم.

البته در برنامه‌هایی با این حجم در محیطی که امکانات اولیه همچون آب، برق و فاضلاب وجود ندارد و تنها یک زمین بایر در اختیار است این مسائل پیش می‌آید؛ ما شرمنده شهروندان هستیم اما از نظر عملیاتی این مشکلات گاهی ایجاد می‌شود.

«تا پای جان» از نقل‌قول اشتباه تا اعتبار اختصاص‌یافته

می‌گویند عوامل اجرایی تا پای جان غیربومی بودند. این موضوع صحت دارد؟

خیر؛ همه عوامل اصفهانی بودند؛ غیر از سربازها که از ارتش هستند و از شهرهای مختلف ممکن است بین آن‌ها باشد. درمجموع حدود یک‌هزار نفر در این برنامه فعالیت دارند.

یکی دیگر از انتقادها اختصاص اعتبار قابل توجهی از بودجه معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به این برنامه است. در این رابطه چه توضیحی دارید و آیا امکان دارد اختصاص این اعتبار سایر برنامه‌های مراکز این معاونت را تحت‌الشعاع قرار دهد؟

خیر به این شکل نیست؛ هر بخش، اداره و مرکزی مثل سلامت، خانواده یا پیشگیری بودجه ثابتی دارد و اعتبار آن‌ها ارتباطی به یکدیگر ندارد و مصوبه شورای اسلامی شهر است.

در اجرای این رویداد حتی نیم‌نگاهی به بودجه سایر بخش‌ها نداشته‌ایم. اداره رویدادها بودجه و اعتبار ثابتی برای برنامه‌های تقویمی و مناسبتی مانند دهه کرامت، هفته وحدت، عید غدیر و هفته دفاع مقدس دارد.

در ضمن بودجه‌های اقتضایی هم داریم که ممکن است مناسبتی پیش بیاید یا اتفاقی روی دهد. اگر نهادهای بالادستی همچون شهردار و شورای شهر احساس کنند که نیاز به رویداد یا برنامه ویژه‌ای وجود دارد، بودجه را تعیین می‌کنند و از ردیف‌های دیگر که در اختیار رئیس سازمان است پرداخت می‌شود و این طور نیست که ما هرچقدر خواستیم بتوانیم هزینه کنیم.

کد خبر 620027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.