۲۵ آبان؛ داستان حماسه ماندگار یک شهر

بیست‌وپنجم آبان‌ماه سال ۱۳۶۱ هجری شمسی روزی بزرگ و به یاد ماندنی برای تمام اصفهانی‌ها و مردم ایران است، در این روز حماسه‌ای بی‌نظیر رقم خورد که هنوز بعد از سال‌ها تازگی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سردار محمدرضا میرحیدری، فرمانده انتظامی استان اصفهان با صدور پیامی روز بیست‌وپنجم آبان‌ماه روز حماسه و ایثار را گرامیداشت، در متن پیام آمده است:

"در تاریخ هر کشور یا شهری روزی به عنوان نماد حماسه و از جان گذشتگی مردم آن دیار نام‌گذاری می‌شود. روز ۲۵ آبان سال ۱۳۶۱ در تاریخ مردم اصفهان به عنوان روز حماسه و ایثار نام‌گذاری شده روزی که هرگز از ذهن‌ها زدوده نمی‌شود و مردم اصفهان به حماسه‌ای که در این روز خلق کردند به خود می‌بالند.

مروری بر تاریخ پر افتخار دفاع مقدس نشان می‌دهد که استان اصفهان بالاترین سهم را به دلیل حضور مردم در جبهه، تا خط‌شکنی در عملیات‌ها و کسب موفقیت‌ها و پیروزی‌های بزرگ و صدها ابتکار دیگر در میدان جنگ داشته است، در آن دوران بیش از نیمی از کادر و فرماندهی لشکرهای امام حسین (ع)، نجف اشرف و کربلا و تیپ قمر بنی هاشم (ع)، که عملیات محرم را انجام دادند، اصفهانی بودند.

اصفهانی‌ها بیشترین شهید در دوران دفاع مقدس را در عملیات محرم تقدیم انقلاب اسلامی کردند، در این عملیات بسیاری از رزمندگان اسلام هنگامی که از رودخانه می‌گذشتند گرفتار طغیان وحشتناک رود شده و یکی پس از دیگری جان به جان آفرین تسلیم کردند، در این عملیات که به دنبال عملیات رمضان انجام شد در مجموع هزار و ۲۵۰ شهید تقدیم انقلاب اسلامی شد که از این تعداد ۷۵۰ شهید اصفهانی بودند.

اما اوج این حماسه در بیست‌وپنجم آبان‌ماه سال ۶۱ در شهر اصفهان زمانی رخ داد که بیش از ۳۷۰ شهید بر دوش مردم سرود رهایی را خواندند، روزی که پدران و مادران و فرزندان شهدا خم به ابرو نیاوردند و راست قامت‌تر و مصمم‌تر از دیروزشان، در صف ثبت‌نام و حضور دوباره در جبهه‌های حق علیه باطل ایستادند که چشم جهانیان بر این عظمت خیره ماند، در واقع تشییع این تعداد شهید تا به آن روز در هیچ کجای کشور انجام نشده بود و این واقعه تا به امروز نیز دیگر تکرار نشده است.

بدیهی است برای خاکسپاری تعداد فراوان شهدای عملیات محرم دوران دفاع مقدس در روز ۲۵ آبان سال ۶۱، فضای محدودی در گلستان شهدای اصفهان داشتیم، به همین دلیل نشستی با نمایندگان نهادهای مختلف برگزار و موضوع مورد بررسی قرار گرفته و قرار شد تا خانه‌های اطراف گلستان شهدای اصفهان برای این منظور تخلیه شوند عصر روز ۲۳ آبان سال ۶۱ اعضای ستاد شهدا به منازل اطراف گلستان شهدای شهر اصفهان رفته و موضوع را با اهالی آن محل در میان گذاشتند.

آن روز نه تنها کسی مخالفتی نکرد، بلکه خیلی از مردم اشتیاق وصف‌ناپذیر به منظور تخلیه و تخریب خانه‌هایشان برای میزبانی از پیکرهای مطهر شهدا از خود نشان دادند، اهالی محل که خانه‌هایشان را تقدیم شهدا کرده بودند نیز داوطلبانه به کمک ستاد شهدا آمدند تا کاشانه خود را برای میزبانی از شهدای گلگون‌کفن عملیات محرم آماده کنند.

برای کندن قبور مطهر شهدا هم از مردم و سربازان ارتش کمک گرفته شد، در آن شب اصفهان تا صبح نخوابید، برای حمل شهدا از وانت‌های شخصی شهروندان که در مقابل درب ستاد در یک صف طولانی قطار شده بودند.

زمانی که مردم در جریان تشییع شهدا قرار گرفتند، هیچ‌کس در خانه نمانده بود، میدان بزرگ حضرت امام (ره) اصفهان مملو از جمعیت شده بود، از زن، مرد، پیر، جوان، کودک، نوجوان و جوان در این میدان جمع بودند و یک صدا شعار "شهیدان زنده‌اند الله اکبر" را سر می‌دادند، آن روز مردم پیکرهای شهدا را به دست گرفته و آنها را در فاصله از میدان امام (ره) تا گلستان شهدا آنها را تشییع کردند.

رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) پس از این واقعه در پیامی که در این خصوص صادر کردند، فرمودند: «در کجای دنیا می‌توانید جایی را مانند اصفهان پیدا کنید، همین چند روز پیش فقط در شهر اصفهان حدود ۳۷۰ شهید را تشییع کردند و همان روز هزاران نفر را به جبهه‌های حق علیه باطل فرستادند.»

هر چند که تمام استان‌ها برای ایران اسلامی در جنگ تحمیلی شهیدان بسیاری دادند، اما مردم اصفهان ثابت کردند که در این خصوص در صف مقدم هستند و از ۲۰۰ هزار شهید جنگ تحمیلی ۲۳ هزار تن از این شهدا متعلق به استان اصفهان است.

حماسه ۲۵ آبان نیز حماسه بی‌نظیر و فراموش نشدنی در تاریخ فرهنگ شیعه است، چرا که مردم اصفهان ثابت کردند که عشق فراوانی به ولایت و ولی امر خود دارند و حسین گونه در برابر تهاجم دشمن ایستادگی کردند، از این رو باید این روز را گرامی بداریم و بدانیم که امروز وارث خون شهدا هستیم.

امروز پیام اصلی شهدا این است که در برابر زیاده خواهی‌های استکبار بایستیم و از ارزش‌های الهی حراست و پاسداری کنیم و اجازه عرض اندام و دست‌اندازی به مستکبران ندهیم و نگذاریم تا خواب آن‌ها برای تسلط دوباره بر این سرزمین تعبیر شود، بی‌شک ۲۵ آبان‌ماه، روز پرافتخاری است که در دفتر خاطرات مردم ایران زمین و دیار نصف جهان جاودانه خواهد ماند، زیرا مردم اصفهان با تشییع شکوهمندانه بیش از ۳۷۰ شهید در یک روز، اصفهان را سرآمد شهادت و ایثار کردند.

ضمن گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد این حماسه جاویدان و پرافتخار و ادای احترام به ۲۳ هزار شهید سرافراز به ویژه شهدای عملیات محرم سال ۱۳۶۰ و تمام خانواده‌های صبور شهیدان، جانبازان، آزادگان و ایثارگران، بر ادامه راه نورانی شهدا و امام عزیز تا رساندن پرچم این انقلاب به دست منجی عالم بشریت حضرت صاحب‌الزمان (عج) تحت زعامت رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) تاکید می‌کنم و به مردم همیشه در صحنه، انقلابی و ولایی ایران اسلامی اطمینان می‌دهم که خدمتگزاران در فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز با همان روحیه جهاد و شهادت دوران دفاع مقدس مقتدرتر از همیشه پای امنیت این نظام و انقلاب ایستاده و از هیچ تلاش و کوششی در این راه دریغ نمی‌کنند. "

کد خبر 619582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.