موافقت دولت با اصلاح مصوبه «تشکیل شورای توسعه سواحل مُکران»

دولت مصوبه «تشکیل شورای توسعه سواحل مُکران» را اصلاح و معاون اول رئیس‌جمهور آن را برای اجرا ابلاغ کرد.

به گزارش ایمنا، هیئت وزیران در جلسه پانزدهم آبان‌ماه امسال و با توجه به اعلام مغایرت قانونی از سوی هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین درخصوص مصوبه مربوط به تشکیل شورای توسعه سواحل مکران، با پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس‌جمهور مبنی بر مصوبه مذکور موافقت کرد.

بر این اساس دولت با اصلاح موضوع بند (۱) این تصویب نامه در جز چهار بند (ب) واژه «تصویب» به واژه «پیشنهاد» اصلاح و عبارت جهت «تصویب در مراجع ذی‌صلاح» الحاق می‌شود.

این مصوبه تیرماه ۹۸ و به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و به استناد اصل یکصدوسی‌وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی تصویب شد و اصلاح این مصوبه با پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس‌جمهور و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی مورد موافقت هیئت وزیران قرار گرفت.

بر اساس اصل ۱۳۸ قانون اساسی، دولت می‌تواند تصویب برخی از امور مربوط به وظایف خود در زمینه تدوین و تصویب آیین‌نامه‌ها و تصویب نامه‌ها را به کمیسیون‌های با ترکیب چند وزیر واگذار کند که مصوبات آنها در محدوده قوانین پس از تأیید رئیس‌جمهور لازم‌الاجرا است.

مصوبه «شورای توسعه سواحل مُکران»، با ترکیب معاون اول رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورا، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، وزرای امور اقتصادی و دارایی، کشور، راه و شهرسازی و نفت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، یک نفر عضو حقوقی به عنوان نماینده رئیس‌جمهور و همچنین نماینده ویژه رئیس‌جمهور و دبیر شورا (رئیس دبیرخانه) خواهد بود.

دبیر شورا هم به پیشنهاد معاون‌اول رئیس‌جمهور و حکم رئیس‌جمهور تعیین می‌شود؛ همچنین دبیر شورا نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور توسعه سواحل مکران خواهد بود. علاوه بر این در صورت طرح موضوعات مرتبط با سایر دستگاه‌ها اجرایی، از بالاترین مقام مسئول با حق رأی برای جلسات شورا دعوت خواهد شد.

دبیرخانه شورا نیز وظیفه «پیگیری تصویب اساسنامه و تشکیل سازمان توسعه سواحل مکران»، «تدوین برنامه کوتاه مدت (افق ۱۴۰۴) میان‌مدت (۱۴۰۸) و بلند مدت (۱۴۱۵) توسعه منطقه مکران جهت تصویب در شورا»، «نظارت، ارزیابی و پایش طرح‌های توسعه‌ای و اقتصادی در منطقه و ارائه گزارش فصلی به شورا، بررسی، هدایت و تدوین طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی در منطقه»، «نقش‌آفرینی فعال در تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی»، «تسهیلگری و کمک به اجرای طرح‌های با اهمیت زیربنایی، اقتصادی و اجتماعی» و همچنین «شناسایی مشکلات و چالش‌ها و رسیدگی به آنها» را بر عهده دارد.

سواحل مُکران گستره‌ای در شرق استان هرمزگان و جنوب سیستان‌وبلوچستان را در بر می‌گیرد که به دلیل آن‌که در طول دریای عمان قرار داشته و بی‌واسطه به آب‌های آزاد و اقیانوسی دسترسی دارد، از اهمیت راهبردی در حوزه دفاعی و امنیتی، اقتصادی و حتی گردشگری و فرهنگی برخوردار است.

موضوع توسعه سواحل مکران را نخستین بار رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرماندهان نیروی دریایی ارتش در هفتم آذرماه سال ۱۳۹۱ مطرح کردند؛ ایشان سواحل گسترده جمهوری اسلامی به‌ویژه ساحل دریای عمان و عقبه آن در منطقه مُکران را ثروت عظیم ملی توصیف کردند و افزودند: اگر دولت و سایر مسئولان با نگاه راهبردی به مناطق دریایی، به کمک بیایند، این منطقه عظیم و مهم می‌تواند توانایی‌های زیادی را برای جمهوری اسلامی به وجود آورد.

اردیبهشت‌ماه امسال وزیر راه و شهرسازی از ساخت دو شهر بریس و مکران در سواحل مکران با هدف توسعه این منطقه برای سکونت حداقل دو میلیون نفر خبر داد.

کد خبر 619254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.