ترازو چیست؟ + آشنایی با انواع و کاربرد

ترازو وسیله ای است که برای اندازه گیری وزن اجسام به کار می رود و دارای کاربرد ها و انواع مختلفی از جمله صنعتی، آشپزخانه، دو کفه ای، دیجیتالی، آزمایشگاهی و... است.

به گزارش ایمنا، وظیفه ترازو ها از گذشته تا امروز وزن کردن و اندازه گیری است و تنها از نظر شکل ظاهری تغییر کرده‌اند. ترازو ها در زندگی روزمره افراد بسیار کاربرد پیدا کرده‌اند.

ترازو چیست؟

ترازو وسیله‌ای است که برای اندازه گیری وزن یا جرم اجسام به کار می‌رود.

تاریخچه ترازو

در گذشته، غلات، لباس‌ها و سایر کالاها را با استفاده از ترازوهای قدیمی وزن می‌کردند. به طوری که قدیمی ترین نمونه ترازو به ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد. ترازوهایی که در تمدن دره رود سند مورد استفاده قرار می‌گرفت، بسیار ساده بودند. در این ترازوها در دو طرف آن، دو صفحه وجود دارد و یک اهرم فوقانی نیز در وسط آن آویزان است. نحوه استفاده از آن به این شکل بود که جسمی را که می‌خواستند اندازه گیری کنند، در یک کفه قرار می‌دادند و روی کفه دیگری را سنگ قرار می‌دادند. در این کفه تا حدی سنگ می‌گذاشتند تا دو کفه در یک سطح قرار بگیرند. ترازوها تا زمان انقلاب صنعتی پیشرفت چندانی از خود نشان ندادند تا اینکه به تدریج و با زیاد شدن اختراعات جدید و نو در جهان، ترازو ها هم شکل جدید و به روز تری به خود گرفتند.

ترازو چیست؟ + آشنایی با انواع و کاربرد

ترازو دو کفه‌ای، قدیمی ترین ترازو

ترازوهای دو کفه‌ای را بیشتر در زمان‌های گذشته در مغازه‌ها دیده‌اید. این نوع از ترازوها دارای کاربری بسیار ساده ای هستند به طوری که در هنگام سنجیدن جرم و وزن اجسام، جسم مورد نظر را در یک کفه ترازو قرار می‌دهیم و تعداد مشخصی سنگ یا وزنه را در کفه دیگر می‌گذاریم. هنگامی می‌توان متوجه وزن جسم موردنظر شد که دو کفه آن هم تراز با هم و به صورت متعادل قرار بگیرد.

ترازو آزمایشگاهی

از این نوع ترازو در آزمایشگاه‌ها و برای اندازه جرم اجسام بسیار ریز استفاده می‌شود. این ترازوها دارای دقت و قیمت زیادی هستند چراکه به وسیله آن می‌توان اندازه مواد پودری را هم به دست آورد.

ترازو دیجیتالی

از ترازوهای دیجیتالی در فروشگاه‌ها و برای وزن کردن کالاهای سنگین استفاده می‌شود به همین دلیل به آنها ترازوی فروشگاهی نیز گفته می‌شود. ابتدا کالای مورد نظر را روی ترازو قرار دهید تا وزن آن برای شما نمایش داده شود. در این ترازوها دیگر نیاز به سنگ نیست.

ترازو آشپزخانه

از این نوع ترازو در آشپزخانه‌ها و بیشتر برای اندازه گیری جرم مواد غذایی استفاده می‌شود. ترازوی آشپزخانه دقت زیادی ندارد.

ترازو زیر پایی

از ترازوهای زیر پایی برای اندازه گیری جرم و وزن افراد به کار می‌رود.

ترازو طلافروشی

ترازوهای طلا فروشی بسیار حساس و دقیق هستند بنابراین نباید آنها را در معرض وزش باد قرار داد. از این نوع ترازو در طلافروشی‌ها و برای اندازه گیری طلا استفاده می‌شود.

ترازو صنعتی

این نوع ترازو مقاومت بیشتری دارند و بیشتر در کارخانه‌های صنعتی برای اندازه گیری وزن اجسام سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکات مهم در خرید ترازو

اولین نکته‌ای که قبل از خرید ترازو باید به آن توجه کنید این است که مشخص کنید ترازو قرار است چه کاری برای شما انجام دهد. خرید ترازوی فروشگاهی برای خانه یک انتخاب نامناسب است. علاوه بر این، اگر قصد دارید که اجسام بسیار ریز را به صورت دقیق اندازه گیری کنید پس بهتر است به دقت اندازه گیری آن توجه کنید. از دیگر نکات مهم برای خرید ترازو، توجه به قیمت آن است. اگر می‌خواهید که ترازو را برای استفاده خانگی خود تهیه کنید پس بهتر است به سراغ قیمت مناسب‌تری بروید چراکه هرچه دقت ترازو زیاد می‌شود قیمت آن هم افزایش پیدا می‌کند.

انواع مختلف ترازو کدام است؟

ترازو صنعتی، دو کفه‌ای، آشپزخانه‌ای، دیجیتالی، عقربه‌ای، مکانیکی، بنچ و… از انواع ترازو به شمار می‌روند.

ترازو چیست؟ + آشنایی با انواع و کاربرد

ترازو دیجیتال بهتر است یا آنالوگ؟

اینکه کدام یک از ترازو های عقربه‌ای یا دیجیتال بهتر است کاملاً بستگی به نوع جسمی دارد که می‌خواهید جرم آن را اندازه بگیرید.

ترازو دیجیتالی بهتر است یا ترازو عقربه‌ای؟

معمولاً ترازوهای دیجیتال بهتر از نمونه عقربه‌ای آن هستند. چراکه دقت بیشتری را از خود به نمایش می‌گذارند.

تفاوت ترازو دیجیتال با ترازو عقربه‌ای

این دو ترازو در نحوه نمایش و پردازش با یکدیگر تفاوت دارند. به طوری که ترازوهای عقربه‌ای وزن را با استفاده از فنری اندازه می‌گیرند اما ترازوهای دیجیتالی قدرت پردازش سیگنال دارند که جرم اجسام را روی صفحه‌ای نمایش به شکل دیجیتال نشان می‌دهد.

قیمت ترازو

ترازو ها با توجه به نوع، میزان دقت و نوع پردازش دارای قیمت‌های متفاوت در بازار است.

کد خبر 619098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.