ورق بورس برگشت

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با افت شش هزار ۹۳۷ واحد به سطح یک میلیون ۴۱۹ هزار ۱۵۷ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با افت ۸۰ واحدی در سطح ۴۰۱ هزار ۸۲۶ واحد قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار امروز پس رشد خوب در هفته‌های گذشته به روند منفی کشیده شد در بازار بورس امروز نمادهای فولاد، فملی، شستا، کگل، شبندر و شپدیس بیشترین افت را تجربه کرد در بازار فرابورس نیز نمادهای شاوان، فغدیر و دماوند بیشترین تأثیر منفی و نمادهای زاگرس، آریا، اتکای و بساما بیشترین تأثیر مثبت را داشتند در بازار بورس امروز نماد شپنا پس از بازگشایی بیشترین تأثیر مثبت را داشت اما در دقایق انتهایی با افزایش میزان عرضه‌ها آخرین قیمت‌ها افت اندکی را تجربه کرد و آخرین قیمت این شرکت از قیمت پایانی آن کاهش یافت، دلار در بازار آزاد افزایش ۵۰۰ تومانی داشت و به نظر می‌رسد می‌تواند عاملی باشد که بازار هفته جاری اصلاح چندانی نداشته باشد اما از سوی دیگر ارزش معاملات نسبت به روزهای گذشته کمی کاهش یافت و در سطح سه هزار ۸۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت.

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با افت شش هزار ۹۳۷ واحد به سطح یک میلیون ۴۱۹ هزار ۱۵۷و احد رسید و شاخص کل هم وزن با افت ۸۰ واحدی در سطح ۴۰۱ هزار ۸۲۶ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۱۵۷

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۲۳۹

شاخص کل فرابورس هم امروز با افت ۱۶ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۵۲۴ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۲۴

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۵۸

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ۵۲ هزار ۵۲۴ و ۱۳۳ هزار ۱۷۹ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب هفت میلیارد ۵۹۰ و سه میلیارد ۷۳۳ میلیون برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. پالایش

۲. شپنا

۳. خگستر

۴. همای

۵. شتران

بیشترین حجم معامله

۱. خگستر

۲. شتران

۳. خودرو

۴. خساپا

۵. شستا

بیشترین افزایش قیمت

۱. ختوقا

۲. شفن

۳. شخارک

۴. وبهمن

۵. داروح

بیشترین کاهش قیمت

۱. غشهد

۲. کاذر

۳. دشیمی

۴. کروی

۵. ونیکیح

وضعیت تکنیکالی شاخص کل‌

حمایت: یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۴۷۲ هزار واحد

تحلیل: به نظر می‌رسد نتیجه تحلیل تغییر نخواهد کرد ولی امکان اصلاح تا محدوده یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد نیز وجود خواهد داشت اما هدف ابتدایی حرکت شاخص می‌تواند تا سطح یک میلیون ۴۷۰ هزار واحد را پیش بینی کرد.

اخبار مهم

احتمال بازنگری در فرمول نرخ خوراک پتروشیمی‌ها

احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به جلسه اخیر فعالان صنعت پتروشیمی با وزیر نفت، گفت: در این جلسه عنوان کردیم که در خصوص فرمول تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، به وجود هاب‌های اروپایی انتقاد داریم که در این زمینه مقرر شد جلسات بررسی این فرمول با حضور فعالان صنعت پتروشیمی برگزار شود و احتمال اصلاح آن وجود دارد. البته ما دنبال این نیستیم که وقتی قیمت محصول بالا می‌رود، قیمت خوراک ثابت بماند، بلکه باید فرمول به گونه‌ای اصلاح شود که قیمت خوراک متناسب با قیمت محصول تعیین شود، نه‌اینکه متأثر از نرخ هاب‌های اروپایی باشد.

فیدلیتی ۷ نفره مشکی، یک میلیارد و ۱۲۸ میلیون تومان قیمت خورد

در رقابت شفاف خریداران، ۹۸ دستگاه فیدلیتی ۷ نفره مشکی که با قیمت پایه ۷۷۲ میلیون تومان در بورس کالا عرضه شد با تقاضای ۵۷۰ دستگاه و میانگین قیمتی یک میلیارد و ۱۲۸ میلیون و ۶۰۲ هزار و ۴۰ تومان و با لحاظ رقابت ۴۶ درصدی معامله شد.

ثبت نام ۴۱ میلیون سهامدار در سامانه سجام

بر اساس تازه‌ترین ارزیابی‌ها و اطلاعات پالایش شده از ابتدای فرایند ثبت نام در سامانه سجام تا پایان اولین ماه پاییز سال ۱۴۰۱ تعداد ثبت نام سهامداران در سامانه سجام با عبور از ۴۱ میلیون نفر به ۴۱ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۷۸۰ نفر رسیده است. بر اساس این گزارش، در همین حال تعداد احراز هویت شده‌ها در سامانه سجام نیز با عبور از ۳۴ میلیون نفر به ۳۴ میلیون و ۷۴۵ هزار و ۵۳۸ سهامدار رسیده است.

امروز و فردا عرضه سیمانی‌ها دنبال می‌شود

عرضه‌های سیمانی‌ها در هفته جاری از امروز (یکشنبه بیست‌ودوم آبان) آغاز و فردا (دوشنبه بیست‌وسوم آبان) هم ادامه دارد. در عرضه‌های امروز، ۶۵ شرکت سیمانی در مجموع یک میلیون و ۱۹۵ هزار و ۴۱۴ تن انواع سیمان را روی تابلوی عرضه می‌برند. سیمانی‌ها تا پایان هفته دوم آبان (۲۰ آبان)، در مجموع نزدیک ۳۵.۵ میلیون تن انواع سیمان را به ارزش ۲۲.۹ همت (هزار میلیارد تومان) در تالار سیمان بورس کالا فروختند.

حل مشکل قطعی برق صنایع به کمک بورس انرژی، کلید خورده است

حمیدرضا صالحی، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران اعلام کرد که با عملیاتی کردن برخی اقدامات به کمک بورس انرژی ایران، می‌توان طی ۲ تا ۳ سال آینده ضمن رشد سرمایه‌گذاری در صنعت نیروگاه‌سازی، شاهد جبران ناترازی و نیز رفع کامل خاموشی‌ها و قطعی برق صنایع باشیم.

نمادهای متوقف سهام عدالت چه زمانی بازگشایی می‌شوند؟

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار: بازگشایی نمادهای سهام عدالت حتماً باید پس از برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه گذاری استانی باشد که اکنون در حال تدارک بحث مقرراتی و قوانین هستیم. اختلاف نظرهایی در خصوص نحوه تشکیل مجامع آنها وجود داشت که با رایزنی با مجلس و وزارت اقتصاد، سازمان خصوصی سازی و دیگر دست‌اندرکاران در حال رفع آن هستیم. مجامع آنها که برگزار شود، بازگشایی نمادها نیز صورت خواهد گرفت.

تحلیل وضعیت ورق گرم در بازارهای جهانی

در هفته‌ای که گذشت فضای مثبتی بر بازارکامودیتی ها از جمله بازار ورق گرم حاکم بود. قیمت این محصول در بازار نقدی و آتی چین با رشد قیمتی همراه شد. قیمت ورق گرم در بازار آتی چین با ۲.۳ درصد به ۳,۷۰۰ یوان رسیده است. هزینه تولید هر واحد ورق گرم کاهش و سود تولید حدود ۶۳ واحد افزایش پیدا کرد که بهبود حاشیه سود فولادسازان را به همراه داشت. اما همچنان حاشیه سود تولیدکنندگان منفی است.

مقامات ارشد چینی اعلام کردند که محدودیت‌های کووید جهت بهبود فعالیت‌های اقتصادی را تسهیل می‌کنند. روزهای قرنطینه افراد مشکوک از هفت روز به پنج روز کاهش پیدا کرده است و سه روز نیز باید در خانه بمانند. قرنطینه مسافران نیز کاهش پیدا کرده و تست‌های کووید نیز محدود شده است.

در هفته‌های پیشرو باید دید که این کاهش محدودیت‌ها با توجه به ورود به فصل زمستان و کاهش تقاضا، تا چه حد محرک بازار فولاد خواهد بود. افت شاخص دلار تا محدوده ۱۰۶ واحد نیز از قیمت کالاها حمایت کرد. داده‌های تورمی آمریکا کمتر از انتظارات بازار منتشر شد (نرخ تورم از ۸.۲ درصد به ۷.۷ درصد کاهش پیدا کرد) و منجر به کاهش انتظارات نرخ بهره‌ای سرمایه گذاران شد.

افزایش قیمت روی به دلیل بهبود شرایط چین

در اکتبر ۲۰۲۲، تولید روی ۵۱۴ هزار تن بود که اندکی از مقدار مورد انتظار کمتر بود؛ ۱۰ هزار تن از ماه قبل بیشتر و ۲.۹۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت. دستمزد انجام کار در ماه نوامبر ۴۵۰۰ یوآن در هر تن بود که ۳۰۰ یوآن در هر تن نسبت به ماه گذشته افزایش داشت. در ۱۰ نوامبر موجودی شمش روی داخلی ۶۰ هزار تن بود که ۰.۲ میلیون در مقایسه با هفته گذشته بیشتر بود. موجودی LME ۴۳ هزار و ۶۰۰ تن بود که ۱۷۵ تن کمتر از هفته گذشته بود. فعالان بازار کامودیتی بر روی تحولات وضعیت داخلی چین بسیار حساس هستند و همین امر موجب شد به محض تسهیل شرایط کرونا و کاهش محدودیت‌ها قیمت روی در طول هفته افزایش یابد و به حدود ۳ هزار دلار برسد.

سود کاستیک

بازار اروپا: بازار فصل پیش روی سود کاستیک احتمالاً نزولی خواهد بود زیرا تقاضای این محصول به دلیل افزایش قیمت‌های قابل توجه و اثر موقعیت اقتصادی نامشخصی کاهشی خواهد بود.

چشم انداز بازار اروپا: احتمالاً تقاضای کلر در فصل زمستان کاهش یابد. عوامل قیمتی کلر همچون pvc می‌تواند کاهشی باشد. قیمت‌های بالای سود کاستیک می‌تواند موجب از بین بردن بیشتر تقاضا طی دو فصل آینده بشود.

بازار آسیا: به دلیل تسهیل محدودیت‌های چین توسط مقامات چینی، بازار سود کاستیک بهتر شد. تقاضای بازار داخلی چین بی رمق بود اما تولیدکنندگان صادرات خود را ادامه می‌دادند. قیمت‌های فوب چین با ۵۰ دلار کاهش در ۵۵۰ الی ۵۸۰ دلار معامله می‌شد. سی‌اف‌آر جنوب شرق آسیا با ۵۰ دلار کاهش به ۶۵۰ الی ۷۰۰ دلار رسید.

نقشه بازار

کد خبر 619078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.