طرز تهیه خورش ماست با گوشت گردن + تزیین، قیمت و خواص غذای سنتی اصفهانی

خورش ماست یکی از دسرهای خوشمزه و مقوی ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهر اصفهان است.

به گزارش ایمنا، خورش ماست به عنوان دسر بر سر سفره‌های شام یا ناهار سرو می‌شود اما با توجه به اینکه در تهیه این دسر از مواد مقوی مثل گوشت، زعفران و ماست چکیده استفاده شده، می‌توان آن را به عنوان یک وعده غذایی کامل نیز در نظر گرفت. برای تهیه این خورش معمولاً از گوشت بدون استخوان گردن استفاده می‌کنند ولی در صورت تمایل می‌توانید از گوشت مرغ یا بوقلمون نیز برای تهیه این دسر شیرین استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه خورش ماست اصفهان برای ۴ نفر

پیاز متوسط ۱ عدد
شکر نصف پیمانه
گلاب ۱ قاشق سوپ‌خوری
مغز گردو ۱ قاشق غذاخوری
خلال بادام خلال پسته و زرشک به مقدار کافی برای تزئین
ماست چکیده شیرین و پر چرب ۳ پیمانه
گوشت گردن گوسفندی بدون استخوان ۲۵۰ گرم
زعفران دم کرده به مقدار کافی
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار کافی

در صورتی که می‌خواهید مقدار کمتر یا بیشتری خورش ماست تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

طرز تهیه خورش ماست با گوشت گردن + تزیین، قیمت و خواص غذای سنتی اصفهانی

طرز تهیه خورش ماست با گوشت گردن

مرحله اول

اولین مرحله برای تهیه خورش ماست پختن گوشت گوسفندی است. برای این کار ابتدا پیاز را خرد کرده و در یک قابلمه مناسب بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار داده و پیازها را کمی تفت دهید. سپس گوشت گردن را به آن اضافه کرده و با پیازها تفت دهید. مقداری زردچوبه و فلفل سیاه بر روی گوشت بریزید و هم بزنید تا مواد به خوبی با هم مخلوط شوند. حالا به اندازه لازم آب بر روی گوشت بریزید به طوری که روی آن را بگیرد. شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید گوشت به مدت ۳ ساعت به خوبی بپزد.

مرحله دوم

بعد از اینکه گوشت به خوبی پخت آن را از قابلمه خارج کرده و استخوان‌های آن را جدا کنید. برای اینکه گوشت بهتر کوبیده شود آن را ریش ریش کنید و در یک ظرف مناسب بریزید.

مرحله سوم

گوشت را قدری با گوشت‌کوب بکوبید که سفید و کش دار شود. بهتر است این کار را با گوشت‌کوب دستی انجام دهید تا گوشت بیشتر کش دار شود. هر چه بیشتر و بهتر گوشت را بکوبید خورش ماست شما کش دار و منسجم می‌شود.

مرحله چهارم

ماست چکیده را داخل یک قابلمه مناسب بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. شکر را نیز به ماست اضافه کرده و به صورت مداوم هم بزنید تا مخلوط ماست و شکر کم کم داغ شود. بعد از اینکه ماست شروع به حباب زدن کرد گوشت کوبیده را به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا مواد یکدست شود. اگر از شکر قهوه‌ای استفاده می‌کنید بهتر است میزان آن را بیشتر کنید تا شیرینی مورد نیاز خورش ماست تأمین شود.

مرحله پنجم

بعد از اینکه گوشت با ماست به خوبی مخلوط شد زعفران دم کرده و مغز گردو را به آن اضافه کرده و مواد را خوب هم بزنید. در ادامه به میزان لازم نمک به خورش ماست اضافه کنید. دقت داشته باشید در ریختن نمک زیاده روی نکنید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید برای داشتن عطر و طعم بهتر کمی گلاب نیز به خورش ماست بزنید.

مرحله ششم

وقتی که خورش ماست غلیظ و کش دار شد حرارت را خاموش کنید و آن را در ظرف مناسب سرو بریزید. حالا می‌توانید با خلال پسته خلال بادام و زرشک روی آن را تزئین کنید. از آنجا که این دسر به صورت سرد سرو می‌شود روی آن را با سلفون بپوشانید و در یخچال قرار دهید تا سرد شود.

طرز تهیه خورش ماست با گوشت گردن + تزیین، قیمت و خواص غذای سنتی اصفهانی

خواص خورش ماست

  • این دسر به دلیل داشتن ماست چکیده سرشار از کلسیم و ویتامین B۲ است.
  • باعث تقویت قوای جسمانی شده و به افزایش جذب سلولی کمک می‌کند.
  • به دلیل داشتن گوشت، تأمین کننده پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری بدن است.
  • وجود زعفران در این دسر لذیذ باعث ایجاد نشاط و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

نگهداری خورش ماست در فریزر

به طور معمول می‌توان خورش ماست را دو الی سه روز در یخچال نگهداری کرد. بعد از گذشت مدت زمان بیشتر، خورش ماست آب می‌اندازد و ماست آن ترش می‌شود. برای مدت طولانی بهتر است آن را در فریزر نگهداری کنید ولی اگر مدت زیادی در فریزر نگهداری شود طعم و خاصیت آن از بین می‌رود.

خورش ماست با مرغ

اگر به هر دلیلی تمایل ندارید از گوشت قرمز در تهیه خورش ماست استفاده کنید می‌توانید گوشت مرغ را جایگزین آن کنید. مراحل و طرز پخت خورش ماست با مرغ طبق همین دستور بوده و برای ۴ نفر کافی است ۴۰۰ گرم گوشت مرغ استفاده کنید.

کد خبر 619047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.