شاخص کل همچنان در روند صعودی

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با رشد ۱۱ هزار ۴۲۶ واحد به سطح یک میلیون ۴۲۶ هزار ۹۵ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد چهار هزار ۷۳۹ واحد در سطح ۴۰۱ هزار ۹۰۷ واحد قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار امروز توانست رشد ۱۱ هزار واحدی را تجربه کند، با این رشد به محدوده یک میلیون ۴۲۶ هزار واحد رسید و از سد مقاومت یک میلیون ۴۲۰ هزار واحد نیز عبور کرد، پیش بینی‌ها حاکی از تداوم روند صعودی تا تا سطح یک میلیون ۴۷۲ هزار واحد بوده است.

ارزش معاملات نیز همچنان وضعیت مطلوبی دارد و در محدوده پنج هزار میلیارد تومان در بازار بورس قرار گرفته است، حجم معاملات نیز در سطح هشت میلیارد برگه سهم است که گواه تداوم روند صعودی می‌باشد، در بازار بورس امروز نمادهای فملی، کچاد، فولاد، شتران، تاپیکو، حکشتی و پارسان بیشترین تأثیر مثبت را گذاشته است در بازار فرابورس نیز نمادهای آریا، فغدیر، غصینو، فزر، زاگرس، اتکای و شپویا بیشترین تأثیر مثبت را گذاشتند.

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با رشد ۱۱ هزار ۴۲۶ واحد به سطح یک میلیون ۴۲۶ هزار ۹۵ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد چهار هزار ۷۳۹ واحد در سطح ۴۰۱ هزار ۹۰۷ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۲۵۹

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۱۳۷

شاخص کل فرابورس هم امروز با رشد ۱۱۹ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۵۴۱ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۲۱۷

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۷۱

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ۵۰ هزار ۵۷۳ و ۶۰ هزار ۱۱۲ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب هفت میلیارد ۹۵۲ و چهار میلیارد ۲۶۹ میلیون برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. افران

۲. همای

۳. پالایش

۴. خگستر

۵. کمند

بیشترین حجم معامله

۱. خگستر

۲. شتران

۳. خودرو

۴. خساپا

۵. شستا

بیشترین افزایش قیمت

۱. ختوقا

۲. غسالم

۳. کچاد

۳. غبشهر

۴. ما

بیشترین کاهش قیمت

۱. شاراک

۲. سیلام

۳. خچرخش

۴. ونیکیح

۵. پارسیانح

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

حمایت: یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۴۷۲ هزار واحد

تحلیل: پیش بینی‌ها حاکی از تداوم روند صعودی تا محدوده یک میلیون ۴۷۲ هزار واحد می‌باشد.

اخبار مهم

سهام یار

تمامی اشخاص حقیقی (با لحاظ کدهای سبدگردانی اشخاص حقیقی) که ارزش سبد پایه آنها در تاریخ ۱۴۰۱/۰۸/۰۴ کمتر از یک میلیارد ریال باشد، واجد شرایط خرید اوراق «سهام‌یار» بوده و می‌توانند نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند.

سرمایه‌گذارانی که واجد شرایط خرید اوراق «سهام‌یار» بوده و تمایل به استفاده از این اوراق دارند، باید در دوره عرضه نسبت به خرید تنها یک ورقه از اوراق مذکور اقدام کنند.

احتمال افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها

احمد مهدوی، دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی در جواب به سوالی که آیا احتمال افزایش سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به متر مکعبی ۱۰ هزار تومان منتفی شده است، اظهار کرد: بله؛ این موضوع منتفی است و قرار شده که تعیین نرخ خوراک مبنای یک فرمول باشد. اکنون فرمول نرخ خوراک در قانون، خوب است اما باید آئین‌نامه آن نوشته شود، در فرمول باید هاب اروپا حذف شود و بحث رقابت پذیری محصول را هم مد نظر قرار بدهند.

وی گفت: در موضوع قیمت خوراک ما با یک عدد مشخص موافق نیستیم و نمی‌خواهم که بگوییم چند، چرا که هدف باید یک فرمول شناور باشد و در تمام برهه‌های زمانی نیز پاسخگو.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی در پاسخ به این سوال که اگر هاب اروپا را حذف کنند با این فرمول در بودجه، فکر می‌کنید حدوداً نرخ خوراک چقدر باشد؟ گفت: اگر هاب اروپا را حذف کنند و نرخ‌های داخل را در نظر بگیرند، (البته مصرف داخل شامل بخش صادرات، یعنی صادرات به عراق و ترکیه هم بر قیمت خوراک تأثیر دارد)، این قیمت در حدود ۱۴ تا ۱۵ سنت است.

به گفته مهدوی، همین الان هم اصلاً فرمول اجرا نمی‌شود، سال گذشته دولت سقف خوراک را با عوارض ۵,۷۰۰ تومان لحاظ کرده است که طبق فرمول بودجه نبوده است.

وی در خصوص جلسه روز چهارشنبه انجمن با وزارت نفت گفت: در این جلسه ما حرف‌های خود را زدیم و دستور پیگیری از سوی وزارت نفت داده شده که با معاونت‌های مختلف این مسائل مطرح شود که انشاالله به نتیجه برسیم. در مورد یوتیلیتی‌ها هم مطرح شد که باید قیمت گاز و برق مناسب شود، چرا که نیروگاه‌ها به برخی شرکت‌ها برق رایگان می‌دهند در حالی که به پتروشیمی‌های ما با قیمت‌های بالایی ارائه داده می‌شود.

کاهش نرخ سود بین بانکی

نرخ سود بین بانکی با ۰.۰۲ درصد کاهش به ۲۰.۸۶ درصد رسید. نرخ بهره در دو هفته اخیر افت داشته است.

افزایش قیمت کالاها در بازار آتی چین

سه عامل به رشد قیمت‌ها در دو هفته اخیر در بازارهای چین کمک کرده است. مقامات ارشد چین اعلام کردند که برای احیای اقتصاد، در رابطه با کووید ملایم‌تر برخورد خواهند کرد. در پایان سال وام‌های مربوط به مسکن و زیرساخت وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد و تضعیف دلار آمریکا که بعد از انتشار داده‌های تورمی آمریکا تشدید شد. با توجه به فضای مثبت اقتصادی، هر دو بازار سهام و کامودیتی‌ها با استقبال همراه شدند. بازارهای صادراتی چین نیز گرم بود و کارخانه‌ها و بازرگانان با توجه به قیمت فولاد و کاهش ارزش دلار در عرضه مردد بودند.

هفته پرنوسان برای بازارهای جهانی

بازارهای جهانی روند حرکتی که در هفته منتهی به چهارم نوامبر آغاز کرده بودند را ادامه دادند. مهم‌ترین رویداد هفته گذشته انتشار داده‌های تورمی اقتصاد آمریکا بود که با انتظارات بازار متفاوت بود و تضعیف دلار آمریکا و رشد قیمت کامودیتی ها را به همراه داشت.

نرخ تورم سالانه آمریکا در حالی که انتظار می‌رفت از ۸.۲ درصد در ماه گذشته به ۸.۱ درصد کاهش پیدا کند به ۷.۷ درصد رسید. نرخ تورم ماهانه نیز کمتر از انتظارات بازار منتشر شد و به ۰.۴ درصد رسید. بازار انتظار دارد با توجه به کاهش تورم سرعت افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو کاهش پیدا کند.

در واکنش به این داده‌های شاخص دلار با افت قابل توجه بیش از چهار درصدی مواجه شد و به ۱۰۶ واحد رسید. شاخص دلار بزرگترین کاهش یک روزه خود از سال ۲۰۰۹ تاکنون را ثبت کرد. بازارهای سهام آمریکا بخشی از افت خود را جبران کردند.

در چند دهه اخیر این بهترین واکنش بازار سهام آمریکا به داده‌های تورمی بوده است. شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه نیز بزرگترین جهش صعودی خود را از ماه مارس در واکنش به کاهش محدودیت‌های کرونایی در چین، ثبت کردند.

تقاضا برای فلزات گرانبها نیز افزایش پیدا کرد به طوری که قیمت طلا تا محدوده ۱,۷۷۰ دلار بالا رفت. در بازار اوراق قرضه نیز تقاضا برای اوراق قرضه افزایش پیدا کرد. عامل دیگری که در هفته گذشته از قیمت کامودیتی‌ها حمایت کرد خبر کاهش محدودیت‌های کرونایی در چین بوده است. قیمت نفت در واکنش به این خبر افزایش پیدا کرد.

کد خبر 618762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.