علائمی که نشان می‌دهد دچار کمبود پروتئین شده‌اید

علائمی مانند از دست دادن عضلات، افزایش اشتها، ریکاوری ضعیف پس از ورزش، پوست مو و ناخن ضعیف نشان‌دهنده کمبود پروتئین در بدن است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پروتئین یک درشت‌ماده مغذی ضروری برای حفظ سلامتی بدن است و هر سلول در بدن انسان برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارد. پروتئین سیرکننده است، اثر حرارتی بالاتری نسبت به چربی و کربوهیدرات دارد، به حفظ ماهیچه‌ها در زمانی که فرد در حال از دست دادن چربی است کمک می‌کند و باعث می‌شود عضلات پس از تمرینات ورزشی بهبود پیدا کند. در ادامه به بررسی علائمی می‌پردازیم که نشان می‌دهد فرد دچار کمبود پروتئین شده است:

از دست دادن عضلات

توده عضلانی به صورت طبیعی پس از ۴۰ سالگی شروع به کاهش می‌کند، بنابراین دریافت پروتئین کافی با افزایش سن اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر از یک الگوی غذایی خاص مانند رژیم گیاه‌خواری پیروی می‌کنید یا کالری دریافتی خود را برای کاهش وزن کم می‌کنید، خطر از دست دادن توده عضلانی در کنار چربی وجود دارد.

افزایش اشتها

اگر احساس گرسنگی می‌کنید، ممکن است به این دلیل باشد که در کل به اندازه کافی غذا مصرف نمی‌کنید یا پروتئین کافی نمی‌خورید. پروتئین در مقایسه با کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها سیرکننده‌ترین ماده مغذی است. بنابراین اگر در رژیم غذایی خود کمبود پروتئین دارید، ممکن است در طول روز احساس گرسنگی کنید.

ریکاوری ضعیف پس از ورزش

پروتئین برای رشد و ترمیم بدن پس از ورزش مورد نیاز است بنابراین اگر پس از ورزش، به ویژه پس از انجام تمرین‌های قدرتی، پروتئین کافی دریافت نمی‌کنید، توانایی عضلات شما برای رشد و ریکاوری کاهش پیدا می‌کند.

پوست، مو و ناخن ضعیف

اگر مو و ناخن شما ضعیف است و پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده، نشانه کمبود پروتئین در بدن است. کمبود پروتئین در رژیم غذایی می‌تواند باعث شکننده شدن مو، ناخن‌ها و آسیب‌های دیگر شود زیرا پروتئین‌ها نقش مهمی در ساختار و عملکرد سلول‌هایی دارند که اندام‌ها و بافت‌های بدن را تشکیل می‌دهند. نتایج بررسی‌های انجام شده نیز نشان می‌دهد که پروتئین به حفظ استحکام پوست نیز کمک می‌کند.

ترجمه از: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 618010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.