ورود نقدینگی به بازار/ تداوم پرواز شاخص کل

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با رشد ۴۵ هزار ۷۳ واحد به سطح یک میلیون ۳۸۹ هزار ۷۴۹ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد ۱۳ هزار ۲۴۷ واحد در سطح ۳۹۳ هزار ۱۱۰ واحد قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاید دیدن این روزها برای فعالان بازار سرمایه باور نکردنی باشد، پس از چندین سال ریزش شدید بازار سرمایه و اوضاع وخیم آن در هفته جاری رشد بدون توقف بازار سرمایه دل بسیاری از سرمایه داران را شاد کرد، بازار یکپارچه سبزپوش است و ارزش معاملات نیز در وضعیت خوبی قرار گرفت، بسیاری از نمادها که در نیمه اول بازار روند متعادلی داشتند تا نیمه انتهایی بازار به صف خرید رسیدند و صف آنها نیز پایدار ماند، پیش‌بینی بسیاری از تحلیلگران در این روزها تداوم روند صعودی بازار است و لازم است سهامداران در نگهداری سرمایه خود مصمم باشند امروز شاهد خروج سنگین پول از صندوق‌های درآمد ثابت و سرازیر شدن به بازار سرمایه بودیم، پیش‌بینی می‌شود این روند تداوم داشته باشد.

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با رشد ۴۵ هزار ۷۳ واحد به سطح یک میلیون ۳۸۹ هزار ۷۴۹ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد ۱۳ هزار ۲۴۷ واحد در سطح ۳۹۳ هزار ۱۱۰ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۳۹۳

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۲۲

شاخص کل فرابورس هم امروز با رشد ۳۸۱ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۲۱۶ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۲۳۸

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۱۱

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ۵۴ هزار ۷۶۹ و ۷۰۲ هزار ۶۸۷ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۱۰ میلیارد ۱۴۹ و چهار میلیارد ۲۷۹ میلیون برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. پالایش‌

۲. شپنا

۳. شبندر

۴. کمند

۵. همای

بیشترین حجم معامله

۱. شپنا

۲. وبملت

۳. شستا

۴. خساپا

۵. وتجارت

بیشترین افزایش قیمت

۱. وصنعت

۲. دشیمیح

۳. وتوشه

۴. دابورح

۵. وساپا

بیشترین کاهش قیمت

۱. کمند

۲. زاپرس

۳. هامرز

۴. بالبر

۵. صگل ۰۳۹

وضعیت تکنیکالی شاخص کل‌

حمایت: یک میلیون ۳۸۰ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۴۷۲ هزار واحد

تحلیل: به نظر بازار به راحتی می‌تواند تا سطح یک میلیون ۴۷۲ هزار واحد حرکت کند، رشد شتابان قیمت دلار در بازار آزاد و سامانه نیما نیز مزید بر علت شده است و منجر به رشد شتابدار شاخص کل شده است.

اخبار مهم

تارا و پژو ۲۰۷ در بورس کالا پذیرش شد

امیدنامه پذیرش ۸۶ هزار خودروی سواری پژو ۲۰۷ و تارا تولیدی شرکت ایران خودرو در سایت رسمی بورس کالای ایران قرار گرفت.

مدیریت پذیرش بورس کالای ایران: پذیرش خودرو سواری پژو ۲۰۷ و تارا متعلق به ایران خودرو پس از بررسی مدارک و مستندات در یکصد و چهل و چهارمین جلسه هیئت پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بازار اصلی بورس کالای ایران به تصویب رسید.

پیگیری مشکلات کلان بورس با برگزاری هفت میز صنعت جدید تا پایان سال

امیر طایفه ابراهیمی، رئیس اداره میزهای صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس با اشاره به برگزاری هفت میز صنعت دیگر تا پایان سال در مورد ثمرات میزهای صنعت برگزاری شده گفت: "نظام نرخ‌گذاری و دستورالعمل قیمت‌گذاری مواد خام و فراورده‌های نفتی که وزارت نفت طی خرداد ماه جاری به شرکت‌های پالایشی ابلاغ کرد، عرضه سیمان در بورس کالا، پیگیری جدی موضوع قیمت‌گذاری دستوری از طریق عنوان زیان ۱۱۰ همتی صنایع مرتبط با خودروسازی از جمله نتایج میزهای صنایع برگزار شده است.

کاهش ۷۰ درصدی نرخ جهانی خوراک پتروشیمی‌ها

فرهاد ذاتعلی‌فرد، مدیر سرمایه‌گذاری هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس گفت: بررسی قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا در پایان شهریورماه نسبت به ابتدای فروردین ماه سال جاری نشان می‌دهد قیمت پلی‌اتیلن سنگین ۱۰ درصد، PVC حدود ۳۵ درصد؛ اوره ۲۰ درصد، استایرن مونومر ۱۵ درصد و پروپان ۱۸ درصد کاهش داشته است. حال آنکه نرخ دلاری که مبنای قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی در بورس کالا توسط دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی است، افزایش ۱۲.۵ درصدی داشته است. همچنین میانگین نرخ گاز چهار هابی که نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بر اساس آن تعیین می‌شود نسبت به اوج، حدود ۷۰ درصد کاهش داشته؛ اما نرخ خوراک پتروشیمی‌ها همان پنج هزار تومان است.

نوری، شفاف سازی در خصوص شایعه، خبر یا گزارش منتشر شده

به استناد ماده دو مکرر سه دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان به اطلاع می‌رساند پیرو اخبار منتشر شده در پایگاه خبری کدال مبنی بر انجام تعمیرات خط آب خنک کننده مدار باز شرکت مبین به استحضار می‌رساند تولیدات این شرکت تحت تأثیر تعمیرات مذکور قرار نگرفته و فرآیند تولید شرکت پتروشیمی نوری طبق برنامه همچنان بالاتر از ظرفیت اسمی ادامه دارد. بدیهی است در صورت وقوع هرگونه رویداد با اهمیت، مراتب مطابق مفاد ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان افشا می‌شود.

طلا

قیمت طلا بعد از کنفرانس خبری پاول در روز چهارشنبه تا محدوده ۱,۶۲۰ دلار کاهش پیدا کرد. پاول در کنفرانس خبری بر ادامه سیاست‌های انقباضی تا دستیابی به اهداف تورمی تاکید کرد که همین امر تقویت شاخص دلار و ریزش قیمت دارایی‌های امن از جمله طلا را به همراه داشت. در معاملات روز جمعه بعد از انتشار داده‌های اشتغال آمریکا انتظار بازار تغییر کرد. نرخ بیکاری اقتصاد آمریکا از ۳.۵ درصد به ۳.۷ درصد افزایش پیدا کرد.

در گروه سنی ۲۵ تا ۵۴ سال بازار شاهد افت اشتغال بود. داده‌های اشتغال این انتظار را در بازار ایجاد کرد که فدرال رزرو از سرعت افزایش نرخ بهره خواهد کاست. قیمت طلا در معاملات روز جمعه در قیمت ۱,۶۸۰ دلار به کار خود پایان داد. با توجه به اینکه هنوز کار فدرال رزرو با نرخ‌های بهره تمام نشده است، انتظار یک روند صعودی قوی برای طلا دیده نمی‌شود اگرچه در هفته گذشته خریداران در بازار این کالا افزایش پیدا کردند.

نگاهی به بازار جهانی زغال سنگ

قیمت زغال سنگ کک شو پریمیوم چین در هفته گذشته چهار دلار کاهش پیدا کرد و به ۳۰۵ دلار رسید. بازار فولاد در چین تحت فشار نزولی قرار دارد که بخش‌های بالادستی از جمله بازار زغال سنگ را نیز تحت فشار قرار داده است.

در ماه اکتبر تقاضا در بخش فولاد ابتدا اندکی بهبود پیدا کرد اما مجدداً نزولی شد و به طور کلی در اکتبر تقاضا ضعیف بود. با توجه به وضعیت تقاضا، تولید فولاد نیز کاهش پیدا کرد. عامل دیگری که روی تولید در بخش فولاد اثر گذاشت محدودیت‌های زیست محیطی بود.

شاخص تولید در اکتبر نسبت به ماه قبل تر ۹ درصد کاهش پیدا کرد. افت تولید فولاد، تقاضا برای زغال سنگ را نیز تحت تأثیر قرار داده است. شاخص PMI صنعت فولاد چین در اکتبر ۲.۳ درصد کاهش پیدا کرده و به ۴۴.۳ درصد رسیده است.

ثبات پی وی سی

پلی وینیل کلراید (pvc) در هفته گذشته بدون تغییر قیمت، ۷۸۱ دلار در هر تن در سی اف آر چین معامله شد. همچنان شاهد تقاضای ضعیف pvc در کشورهای شرق آسیا هستیم و قیمت‌ها در هند به کم‌ترین مقدار خود از سال ۲۰۲۰ رسیده است.

به نظر می‌رسد با توجه به شرایط محدود کننده کرونایی در چین و مناسب نبودن بسته‌های حمایتی پولی از طرف دولت چین، سمت تقاضا تقویت نشود و همچنان شاهد تقاضای ضعیف این کالا باشیم. با توجه به ضعیف بودن تقاضا، تعدادی از تولید کنندگان pvc درصدد کاهش تولید خود هستند و به نظر می‌رسد طی هفته‌های آینده شاهد کاهش عرضه این محصول در بازار باشیم.

کد خبر 617655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.