رشد متعادل بازار سرمایه

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با رشد سه هزار ۳۸۵ واحد به سطح یک میلیون ۲۸۳ هزار ۵۴۰ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد ۶۸۹ واحد در سطح ۳۶۵ هزار ۷۵۰ واحد قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار امروز روند مثبتی را سپری کرد ولی درگیر برخی از اخبار سیاسی شد که منجر شد بازار سرمایه رشد بالایی را تجربه نکند؛ بازار بورس امروز رشد سه هزار واحدی و بازار فرابورس رشد یک واحدی را تجربه کردند، ارزش معاملات بازار بورس نیز کاهش یافت و در محدوده دو هزار ۶۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت، در بازار بورس امروز نمادهای وامید، فملی، شاراک، فارس، وبانک، شپدیس و فاسمین بیشترین تأثیر را بر روند شاخص کل داشتند در بازار فرابورس نیز نمادهای فزر، ومهان و شگویا بیشترین تأثیر مثبت را بر روند شاخص فرابورس داشتند و نمادهای دماوند فجهان، خدیزل و اتکای بیشترین تأثیر منفی را بر روند شاخص فرابورس داشتند.

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با رشد سه هزار ۳۸۵ واحد به سطح یک میلیون ۲۸۳ هزار ۵۴۰ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد ۶۸۹ واحد در سطح ۳۶۵ هزار ۷۵۰ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۲۴۳

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۱۵۱

شاخص کل فرابورس هم امروز با رشد یک واحدی به سطح ۱۷ هزار ۳۸۵ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۷۲

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۲۲

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ۲۶ هزار ۷۸۹ و ۱۳۳ هزار ۷۷۶ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب پنج میلیارد ۵۷۵ و دو میلیارد ۴۸۹ میلیون برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. افران

۲. همای

۳.پ الایش

۴. کمند

۵. خزامیا

بیشترین حجم معامله

۱. شستا

۲. خگستر

۳. خودرو

۴. دانا

۵. خساپا

بیشترین افزایش قیمت

۱. فاسمین

۲. شاراک

۳. دکوثر

۴. شکلر

۵. فرآور

بیشترین کاهش قیمت

۱. فمراد

۲. های وب

۳. کسرا

۴. آباد

۵. فنورد

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

رشد متعادل بازار سرمایه

حمایت: یک میلیون ۲۷۰ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۳۰۰ هزار واحد

تحلیل: سرعت رشد شاخص کمی کاهش یافت و پیش بینی می‌شود روند صعودی بازار تداوم داشته باشد اما لازم است کمی شرایط سیاسی بهبود پیدا کند.

اخبار مهم

اتصال ۲۶۰ شرکت بورسی به پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان

داوود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: تا کنون ۲۶۰ شرکت بورسی در سامانه وارد شدند و ۲۵ هزار صورت حساب الکترونیکی به سامانه ارسال شده است. همچنین قرار است از اول دی ماه امسال شرکت‌های دولتی برای ورود به سامانه فراخوانده شوند.

شش ماهه درخشان کحافظ

کاشی وسرامیک حافظ در فصل تابستان توانسته است به ازای هر سهم ۲۷ تومان محقق کند. سهم در فصل گذشته سود ۱۳ تومانی را گزارش کرده بود. سود ۴۰ تومانی شش ماهه سال جاری رشد ۲۴۹ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته دارد. در کل سال مالی قبل شرکت سودی برابر ۳۶ تومان داشته است.

این شرکت در فصل ابتدایی سال مالی جاری فروشی برابر ۱۹۰ میلیارد داشت که با فروش ۳۱۱ میلیاردی فصل دوم، جمع فروش شش ماهه امسال به ۵۰۲ میلیارد رسیده است. فروش شش ماهه امسال رشد ۱۶۲ درصدی نسبت به میاندوره مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. در سال مالی ۱۴۰۰ حاشیه سود کحافظ برابر ۴۳ درصد بوده که در شش ماهه امسال حاشیه سود به ۴۵ رسیده است. در فصل دوم حاشیه سود برابر ۴۹ درصد ثبت شده است. این شرکت در شش ماهه سود عملیاتی برابر ۲۱۷ میلیارد تومانی را گزارش کرده است. در شش ماهه اول و دوم سال مالی گذشته به ترتیب ۷۱ و ۱۰۵ سود عمیاتی داشته است.

پیشنهادات سازمان برای بودجه ۱۴۰۲ چیست؟

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه‌ای با اعضای کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، اظهار کرد: سازمان بورس حمایت‌های خود را محدود به بسته ۱۰ بندی نمی‌کند و در این طرح سعی شد تا مسائل جزئی همچون عدم تطبیق زمان معاملات بورس و فرابورس، ورود عرضه اولیه‌ها به بازار و… که باعث حساسیت سهامداران شده بود، برطرف بشود.

خرید صندوق توسعه ملی با کد معاملاتی خود برای نخستین بار

عشقی ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده، منابع جدیدی از صندوق توسعه ملی به بازار سهام وارد شد و برای نخستین بار این صندوق با کد معاملاتی خود اقدام به خرید سهام کرده است؛ این اقدام خوبی برای دولت و بازار سهام محسوب می‌شود چراکه دارایی‌های ریالی این صندوق به نوعی تبدیل به دلار شده است. با توجه به افت قیمت سهام، می‌توان این موضوع را اینگونه تعبیر کرد که یک دارایی را در عوض اینکه با نرخ دلار در کانال ۳۰ هزار تومانی تهیه کنند، آن را با نرخ دلار ۱۵ هزار تومانی خریداری کرده‌اند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: به بیان دیگر صندوق توسعه ملی که یک منبع بین‌النسلی به حساب می‌آید، دارایی ارزنده‌ای را در قیمت‌های بسیار نازلی اندوخته کرده و این اقدام برای کشور و شرایط فعلی بازار سهام مناسب است؛ امیدواریم این اقدام در آینده نیز تداوم پیدا کند.

پیشنهاد چند بندی به ستاد اقتصادی دولت

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: جهت افزایش اثرگذاری اقدامات حمایتی، قصد ارائه یک پیشنهاد چندبندی (سه الی چهار بند) به ستاد اقتصادی دولت را داریم و در تلاش برای اخذ مصوبه‌هایی در راستای رفع دغدغه‌های کلان بازار سهام هستیم.

عشقی تصریح کرد: باید به طور مشخص و بر اساس اولویت موضوعات را مطرح و پیشنهادهای خود را به ستاد اقتصادی دولت اعلام کنیم تا به این واسطه دغدغه‌های اصلی فعالان بازار سهام همچون حذف هاب‌های اروپایی از فرمول نرخ خوراک، حذف کامل قیمت‌گذاری دستوری و … برطرف بشود؛ در تلاشیم تا هرچه سریع‌تر این موارد تعیین و تکلیف و سایه سنگین آن‌ها تا سال آینده از سر بازار سرمایه رفع بشود.

پیشنهادات بودجه‌ای بورسی‌ها

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: بخشی از اصلاحات مربوط به بودجه می‌شود و بخش دیگری نیز باید در روح حاکم بر بودجه لحاظ شود و کلیت ارکان‌ها آن را در نظر داشته باشند. ما احکامی که سال گذشته وجود داشت و چند بند جدید را در برای بودجه پیشنهاد کرده‌ایم که این موارد باید در مجلس مورد دفاع قرار بگیرد و سعی داریم با رایزنی با کمیسیون اقتصادی بتوانیم شرایط مطلوبی در بلندمدت برای بازار سهام به وجود بیاوریم.

وی گفت: در خصوص بودجه جلسات متعددی داشتیم و احکامی از آن استخراج و به وزارتخانه ارسال شد، اما با این حال تمامی فعالان بورسی می‌توانند نظرات و پیشنهادهای خود را اعلام کنند و با خرد جمعی این موضوع تا پایان آبان ماه سال جاری به نتیجه برسد.

نگاه بلندمدت به بازار سرمایه

عشقی با اشاره به یکی از تردیدهای این روزهای سهامداران، ابراز کرد: حاشیه سود شرکت‌ها به علت اوضاع اقتصاد جهانی و افت قیمت کامودیتی‌ها، کاهش داشته است، اما نباید به این موضوع وزن زیادی داد چرا که با منطق سرمایه‌گذاری، سهام شرکت‌ها برای سه ماه خریداری نمی‌شوند و افراد باید با نگاه بلندمدت سرمایه‌گذاری کنند؛ این نوسان‌ها کاملاً طبیعی است و قطعاً چنین شرایطی باقی نخواهد ماند؛ از طرفی تمامی این شرایط و مشکلات در قیمت‌های فعلی منعکس شده است. با ورود پول‌های جدید این فضا کنترل خواهد شد و تمامی خریداران اثرات مثبت آن را در بازه یکساله خواهند دید.

خبری خوش برای گروه نرم افزار یارانه در بورس تأثیر این خبر خوش بر سودآوری شرکت‌ها

داود منظور رئیس سازمان مالیاتی، بخشنامه معافیت مالیاتی شرکت‌های تولیدکننده نرم افزار دارای پروانه بهره برداری تا پایان سال قبل را جهت اجرا به ادارات مالیاتی ابلاغ کرد که رویدادی خوش برای شرکت‌های بورسی مانند خدمات انفورماتیک، کارت اعتباری ایران کیش، سامان پرداخت، ایران ارقام، پرداخت الکترونیک سامان کیش، تجارت الکترونیک پارسیان، داده پردازی و… است.

بر اساس این گزارش، جهت اجرای این حکم قانونی، فهرست کل شرکت‌های دارای پروانه بهره برداری به همراه محصولات موضوع پروانه بهره برداری و فهرست تغییرات در پروانه بهره برداری قبلی یا صدور پروانه بهره برداری جدید نسبت به سال ۹۹ به همراه محصولات موضوع پروانه بهره برداری که هر دو به تأیید وزارت صنعت رسیده به تفکیک ارائه شده است.

تأثیر معافیت مالیاتی شرکت‌ها بر بورس

معافیت مالیاتی برای همه صنایع و شرکت‌های بورسی اتفاق سودآوری است. بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های بزرگ و شاخص‏‏‏‏‏‏‌ساز بازار نشان می‌دهد عدد ریالی کاهش هزینه و ارتقای سودآوری این شرکت‌ها با اعمال معافیت مالیاتی، میزان قابل‌توجهی خواهد بود.

حجت‌الاسلام محمد باقری بنابی با بیان اینکه معافیت مالیاتی، ابزار مؤثری برای تشویق افراد به سرمایه‌گذاری و تولید کالاهای دانش بنیان است و اظهار کرد: معافیت مالیاتی برای شرکت‌های تولیدی بازار سرمایه بسیار مهم است و منجر به ارتقا سودآوری بازار و جذاب‌تر شدن نسبت‌های مالی برای سرمایه‌گذاران خواهد شد.

وی معافیت مالیات شرکت‌های تولیدی برای بازار سرمایه را بسیار حائز اهمیت دانست.

این نماینده مجلس یکی از ابزارهای مهم هدایت نقدینگی به این بازار را استفاده از ابزارهای مالی نظیر اعمال معافیت مالیاتی برای شرکت‌های تولیدی با هدف کاهش هزینه‌ها و سودآوری آن‌ها دانست و افزود: این امر به مرور زمان منجر به کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های واقعی اقتصاد کشور می‌شود.

باقری بنابی تاکید کرد: اگر معافیت‌های مالیاتی به طور مداوم اجرا شود، می‌تواند تأثیر مهمی بر روند سودآوری شرکت‌ها بگذارد.

امروز برخی رسانه‌ها از واریز سود سهام عدالت در سال ۱۴۰۱ تا پایان پاییز خبر دادند و به بررسی مبلغ سود واریزی به حساب ۴۹ میلیون سهامدار سهام عدالت در ایران پرداختند.

حسین قربان زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی در نشست شورای عالی بورس درباره واریز سود سهام عدالت در سال ۱۴۰۱ گفت: برای همه ۴۹ میلیون سهامدار سهام عدالت تا پایان پاییز ۱۴۰۱ سود واریز خواهد شد.

میزان سود چقدر است؟

وی افزود: برای هر برگه سهام عدالت حدود ۵۰۰ هزار تومان سود در نظر گرفته شده است که این مبلغ واریزی به حساب تمام افرادی شماره شبای حساب بانکی خود را ثبت کرده‌اند به تدریج واریز خواهد شد.

همچنین سیداحسان خاندوزی با اشاره به جلسه امروز شورای عالی بورس، اظهار کرد: در این جلسه مصوب شد سود سهام عدالت شرکت‌های بورسی که مهلت آن‌ها برای واریز سود به پایان رسیده و سود سهام عدالت آن‌ها قابل وصول است، تا پایان پاییز برای همه ۴۹ میلیون نفر سهام‌دار عدالت واریز شود.

باقی مانده سود سهام عدالت چه می‌شود؟

وزیر اقتصاد درمورد میزان باقی مانده سود سهام عدالت گفت: مبلغ باقی مانده سود سهام عدالت از شرکت‌هایی که هنوز مهلت دارند تا پایان سال جاری یا ابتدای سال ۱۴۰۲ انجام می‌شود و اخبار آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

بر اساس این گزارش، سود سهام عدالت مربوط به سال ۱۴۰۰ بوده و میزان آن بسته به ارزش اولیه سهام هر مشمول متفاوت است.

سال گذشته سهامداران عدالت چقدر سود سهام دریافت کردند؟

بر این اساس فرایند واریز سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹ برای ۴۹ میلیون و ۱۸۸ هزار مشمول سهام عدالت از ۲۱ اسفند ماه سال گذشته آغاز شد و طبق آن سهام عدالتی‌های ۴۵۲ هزار تومانی ۴۸۹ هزار تومان، سهام عدالتی‌های ۴۹۲ هزار تومانی ۵۳۲ هزار تومان، سهام عدالتی‌های ۵۳۲ هزار تومانی ۵۷۵ هزار تومان و سهام عدالتی‌های یک میلیون تومانی یک میلیون و ۸۱ هزار تومان سود دریافت کردند.

نقشه بازار

رشد متعادل بازار سرمایه

کد خبر 616450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.