هم‌گرایی اقناعی راه خروج از تله تولید نفرت و شکاف در جامعه است/ کنترل راهبرد بی‌ثبات‌سازی

در اتفاقات اخیردشمن به دنبال بی‌ثباتی، تولید نفرت و خشونت، تحریک گسل‌ها و استفاده از خطاهای محاسباتی بود تا این اتفاقات نقطه عطفی در جنگ ترکیبی باشد، لذا کلیدواژه اساسی که در این شرایط به مقابله با دشمنان جمهوری اسلامی ایران کمک می‌کند، مسئله تبیین است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طی ۴۳ سال گذشته جمهوری اسلامی ایران همیشه در معرض تهاجم بوده است، به همین دلیل و بنا به تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) باید در قالب جهاد تبیین اقداماتی برای مقابله با دشمنان جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد، از این‌رو ضرورت جهاد تبیین در تمام عرصه‌ها احساس می‌شود، از آن‌جایی که رویکرد انقلاب اسلامی برای دشمنان قابل هضم نبود، مسیر ۴۳ ساله انقلاب اسلامی روزهای پرحادثه‌ای را پشت سر گذاشته و در این راستا دشمنان در تلاش بودند تا مسیری که انقلاب اسلامی آغاز کرده است را تحت تأثیر قرار دهند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) بارها نسبت به بحث جهاد تبیین تاکید کرده‌اند، از این رو جهاد تبیین بهترین راهکار برای موفقیت در جنگ رسانه‌ای دشمن است و به این وسیله می‌توان به سوالات و ابهامات جوانانی که تحت تأثیر دشمنان اسلام قرار گرفته‌اند، پاسخ داد.

انقلاب اسلامی ایران سبب ایجاد تحولی بزرگ نه تنها در کشور بلکه در جهان اسلام شد و همین تحول نیز سبب دشمنی استکبار جهانی با ایران شده است، از این‌رو استکبار به هیچ عنوان موفقیت ایران را تاب نمی‌آورد، دشمنان اسلام با تلاش‌های ناموفقی که در هشت سال دفاع مقدس انجام داده‌اند، از جنگ نظامی ناامید شده‌اند و در حال حاضر در تلاش برای پیروزی در جنگ نرم هستند و ابزار و امکانات خود را به صورت کامل در این عرصه قرار داده‌اند.

تلاش‌های دشمن برای پیروزی در جنگ نرم دارای اشتباهات فراوان محاسباتی است، هدف دشمن از این جنگ ایجاد محیطی مملو از یأس و ترویج ناامیدی در جامعه به خصوص در میان قشر جوان است و با اقداماتی همچون سیاه‌نمایی و بزرگ‌نمایی مشکلات کشور و کم‌ارزش دانستن دستاوردهای انقلاب اسلامی سعی در آسیب زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران دارند، در حالی که ملت ایران در هر فتنه‌ای پشتیبان نظام و ولایت است.

در حال حاضر دشمن به خوبی درک کرده است که تا وقتی مردم ایران پشتیبان ولایت فقیه باشند، از این‌رو هیچ کاری از پیش نمی‌برد، تمام ابزارهای جنگ رسانه‌ای دشمن در تلاش است که مردم را از ولایت دور کند، در حالی که بصیرت بالای ملت شریف ایران این توطئه را همچون سایر توطئه‌ها خنثی می‌کند.

سیاست جنگ ترکیبی، تحریف جمهوری اسلامی ایران است

علی صالحی، سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص ابعاد رسانه‌ای حوادث اخیر، اظهار می‌کند: اتفاقی که اکنون در کشور با آن روبه‌رو هستیم جنگ ترکیبی همه‌جانبه بوده که هدف اصلی این جنگ، تهدید امنیت و سلامت روانی شهروندان است، یعنی اگر در عرصه جنگ‌های سخت گذشته زیرساخت‌ها و حتی جان شهروندان کشوری مورد تهاجم بود اکنون ممکن است در جنگ‌های ترکیبی جدید، جسم شهروندان یک کشور مورد تهاجم، سالم باشد، اما آسیب روانی که به جسم مردم وارد می‌شود به مراتب جدی‌تر، خطرناک‌تر و غیرقابل جبران است.

وی ادامه می‌دهد: اگر اکنون در عرصه اقتصادی مورد تحریم و تهاجم هستیم و در حوزه نظامی در راستای جنگ‌های نیابتی، ترور و تهدید نظامی قرار داریم، اگر در حوزه سیاسی در سطح دیپلماسی بهانه‌های مختلفی برای عملیات علیه ایران انتخاب می‌شود، اگر در بخش‌های رسانه‌ای به لحاظ شناختی و ادراکی تحت تهاجم قرار می‌گیریم. در نهایت جنگ ترکیبی روان مردم را نشانه می‌گیرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه زمانی که تهاجمی روی شناخت، ذهن و فکر افراد تأثیرگذار باشد، بازگشت افراد به چرخه عادی زندگی کار دشوار و محال است، تصریح می‌کند: سیاستی که در جنگ ترکیبی به صورت جدی دنبال می‌شود، تحریف جمهوری اسلامی ایران از قبل از شکل‌گیری و بعد از آن و بازنمایی واقعیت نسبت به دستاوردها، موفقیت‌ها، بزرگنمایی ضعف‌ها و ایرادات است.

وی خاطرنشان می‌کند: بر پایه تحریف گذشته و وارونه بازگو کردن روایت‌های نادرست زمان قبل، حین و بعد از انقلاب، بازنمایی واقعیت در خصوص شرایط کنونی و دستاوردها و موفقیت‌ها، قرار است افق آینده ایران را تاریک و ناامیدکننده ترسیم کند.

صالحی می‌گوید: بر اساس این تحریف تاریخ، بازنمایی واقعیت فعلی و سیاه‌نمایی از آینده، این گونه القا می‌شود که هرگونه تلاش برای بهتر شدن به نتیجه‌ای نخواهد رسید و افراد سرنوشت امیدوارکننده‌ای ندارند که برای آن تلاش کنند.

ناامید کردن ملت، شکاف اجتماعی به وجود می‌آورد

وی ادامه می‌دهد: اگر این‌گونه امید از ملتی گرفته شود آن زمان دچار شکاف اجتماعی شده و افراد از هم دور می‌شوند و تلاشی برای بهبود وضعیت نمی‌کنند، همچنین زمینه برای استیلای جهان‌خواران، تجزیه کشور و واحدهای اجتماعی، تقابل قومیتی، مذهبی و عقیدتی فراهم می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه می‌کند: کشوری که روح واحد، سالم، امیدوار و پرنشاط نداشته باشد به آسانی مورد تهاجم قرار می‌گیرد و از هم پاشیده شده و درگیر نزاع داخلی خواهد شد، اساسی‌ترین راه مقابله با جنگ ترکیبی علاوه‌بر حوزه‌های تخصصی مانند نظامی، امنیتی و اقتصادی، ایجاد بازدارندگی نرم است و کلیدواژه اساسی این حوزه مسئله تبیین است.

وی اظهار می‌کند: اگر توانستیم روان، ذهنیت و فکر شهروندان را از آماج حملات که حلقه واسط آن ذهن و روان است، نجات دهیم و از این گذرگاه به وسیله اقناع، تبیین، گفت‌وگو، رفع شبهات و ابهامات سالم عبور دهیم، می‌توانیم آسیب‌های اقتصادی، نظامی و امنیتی این جنگ را رفع کنیم.

صالحی می‌افزاید: تلاش در راستای تخریب وضعیت اقتصادی و سیاسی برای تأثیرگذاری بر فضای فکری، تلاش در راستای برهم زدن امنیت و راه‌اندازی ترور و تحریم، هدف اصلی عملیات روانی دشمن بوده که بازوی اصلی عملیات ترکیبی و مشترک آن جنگ رسانه‌ای است.

باید به واسطه جهاد تبیین تمرکز دشمن بر نزاع داخلی را از بین ببریم

وی با بیان اینکه در اتفاقات اخیر، دشمن به دنبال بی‌ثباتی، تولید نفرت و خشونت، تحریک گسل‌ها و استفاده از خطاهای محاسباتی بوده است تا این اتفاقات نقطه عطف در جنگ ترکیبی باشد، تصریح می‌کند: تلاش اساسی در فضای جنگ شناختی که ناشی از اغتشاشات اخیر در کشور فعال شده، تقویت کانون‌های تولید نفرت است و در ادامه آن ایجاد خشمی که در جامعه تنش تولید و گسل‌های قومیتی، جنسیتی، اعتقادی و مذهبی را تحریک و کشور را برای نزاع مهیا کند، با ورود قدرت‌های خارجی زمینه فروپاشی از درون فراهم می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: به نظر می‌رسد به واسطه جهاد تبیین و شفاف‌سازی نسبت به بسیاری از موضوعات، تلاش برای گفت‌وگو بین گروه‌ها و اقشار مختلف و گروه‌های بین نسلی باید تمرکز دشمن بر نزاع داخلی را از بین ببریم و نقطه کانونی که ذهن و سلامت روانی مردم را هدف گرفته است را خنثی کنیم.

وی می‌گوید: در شرایط فعلی، باید تلاش کنیم در برابر تولید نفرتی که بر پایه بی‌ثبات‌سازی و بمباران دروغ‌های متعدد است و در بستر برخی نارضایتی‌ها رخ می‌دهد، صف‌آرایی جدی داشته باشیم.

صالحی می‌افزاید: با رفع زخم‌ها و نارسایی‌ها در خدمت‌رسانی به مردم، تلاش برای برقراری ارتباط مستمر با بدنه جامعه و روایت درست و به‌موقع در برابر دروغ‌های بزرگ رسانه‌های معاند که با ظاهر آراسته به مردم ارائه می‌شود، می‌توان این فضا را خنثی کرد.

کد خبر 616296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.