۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
سد احداث نکنید!

یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: سدسازی می‌تواند تاثیرات بسیار مخربی بر محیط‌زیست و طبیعت اطراف خود ایجاد کند، به همین دلیل باید حتی‌الامکان از احداث سد در محیط‌های مختلف جلوگیری کرد.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تأثیرات مخرب سدسازی و نحوه جلوگیری از این تأثیرات، اظهار کرد: یکی از مسائلی که پیش از احداث سد باید به آن توجه کرد، تأثیرات مخرب سدسازی بر محیط طبیعی است.

وی افزود: به‌طورکلی سدسازی می‌تواند تأثیرات بسیار مخربی بر محیط‌زیست و طبیعت اطراف خود ایجاد کند، به همین دلیل باید تا حد امکان از احداث سد در محیط‌های مختلف جلوگیری کرد.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: با توجه به این مسئله حتی هنگامی که سدسازی برای پیشگیری از مشکل دیگری پیشنهاد می‌شود، باید راهکارهایی را پیدا کنیم که جایگزین سدسازی شود.

وی اشاره کرد: به‌طورمثال سدسازی ممکن است برای تأمین آب منطقه انجام شود که در این زمینه بهتر است حفاظت از ذخایر زیرزمینی را در دستور کار قرار دهیم و از احداث سد برای تأمین آب جلوگیری کنیم.

نصراصفهانی در همین رابطه افزود: گاهی اوقات نیز ممکن است سدسازی برای تأمین انرژی برق‌آبی احداث شود که در این حوزه نیز بهتر است به انرژی‌های تجدیدپذیر دیگر توجه کرد. به‌طورکلی باید سعی کنیم روش‌های جایگزینی پیشنهاد دهیم که حتی‌الامکان از احداث سد جلوگیری شود.

وی در رابطه با اقدامات پس از احداث سد گفت: هنگامی که سد ساخته شده است نیز باید به مسائل مختلفی توجه کرد، به‌طورکلی پس از احداث سد باید اقداماتی انجام داد که اثرات زیست‌محیطی مخرب ناشی از سدسازی را کاهش دهد.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، تاکید کرد: این اقدامات وابسته به تأثیراتی بوده که ممکن است سدسازی بر محیط‌زیست منطقه داشته‌باشد؛ بنابراین ابتدا باید تأثیرات سدسازی شناسایی شود سپس اقداماتی برای پیشگیری از این تأثیرات انجام داد.

کد خبر 616073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.