کهن‌ترین سکونتگاه‌های شهری امروز جهان

شهرنشینی در جهان از تاریخچه‌ای بسیار قدیمی برخوردار است و تاثیر تمدن بشر، مثبت یا منفی را به تصویر می‌کشد. بسیاری از شهرهای قدیمی جهان همواره پایداری خود را حفظ کرده است و همچنان به عنوان سکونتگاه‌های بشر محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، قدیمی‌ترین شهرهای جهان دارای معماری‌های زیبا و داستان‌های شگفت‌انگیز است، با این حال تنها تعداد کمی از آن‌ها امروزه به عنوان شهر وجود دارد. در واقع، امروزه از بسیاری از شهرهای باشکوه قدیمی کهن چیزی جز خرابه‌ها به جا نمانده است و این در حالی است که باستان‌شناسان همواره با تحقیقات خود موفق به کشف آثاری به‌جامانده از شهرهای قدیمی می‌شوند که در زمان‌های قدیم از نظر فرهنگی در سراسر جهان شهرت ویژه‌ای داشته است. در ادامه به معرفی قدیمی‌ترین شهرهای جهان پرداخته می‌شود که علاوه بر ویژگی‌های باستانی خود، مانند سایر شهرهای دنیا در حال پیشرفت است.

اریحا در کرانه باختری

اگرچه باستان‌شناسان هنوز به طور قطعی تاریخچه پیدایش شهرها را مشخص نکرده‌اند، اما باوری که میان همه آن‌ها رایج است این‌که اریحا قدیمی‌ترین شهر جهان است که تأسیس آن به ۱۱ هزار تا ۹۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. ساخت دژها و استحکامات اریحا از قدمتی بین ۹ هزار تا هشت هزار سال قبل از میلاد مسیح برخوردار است و نکته جالب توجه در مورد این شهر امروزی این است که اریحا به عنوان اولین شهر دارای دیوار جهان شناخته شده است. اگرچه قدیمی‌ترین سکونتگاه شهری جهان از نظر موقعیت جغرافیایی برای سکونت نامناسب است، چرا که زیر سطح دریا قرار گرفته است، با این حال از زمان پیدایش خود تاکنون همواره میزان ساکنان بسیاری بوده است.

کهن‌ترین سکونتگاه‌های شهری امروز جهان

دمشق، سوریه

مورخان زمان پیدایش دمشق پایتخت سوریه را به ۱۰ هزار سال تا هشت هزار سال قبل از میلاد مسیح نسبت داده‌اند و آن را از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های جهان برشمرده‌اند که امروزه نیز جمعیت زیادی را در خود جا داده است. موقعیت و پایداری این شهر به ظهور و ناپدید شدن تمدن‌های بسیاری در آن منجر شده است و به همین دلیل تنوع فرهنگی بالایی در آن وجود دارد. دمشق که در سال ۲۰۰۸ توسط سازمان میراث فرهنگی یونسکو به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای عربی معرفی شد، امروزه میزبان بیش از دو میلیون نفر جمعیت است.

کهن‌ترین سکونتگاه‌های شهری امروز جهان

شهر ری در ایران

شواهد حاکی از آن است که شهر ری واقع در تهران، پایتخت ایران حدود شش هزار سال قبل از میلاد مسیح شکل گرفت و تا امروز همواره بر ساکنان آن افزوده شده است. شهر ری که به شهر دژهای باستانی معروف است بناهای تاریخی و ارزشمند بسیاری مانند چشمه علی که پیدایش آن به حدود پنج هزار سال پیش برمی‌گردد، برج طغرل، گورستان ابن بابویه، آتشکده بهرام، آرامگاه بی‌بی شهربانو، نقش برجسته فتحعلی شاه قاجار، باروی ری، بقعه جوانمرد قصاب، تالاب عشق‌آباد، حرم شاه عبدالعظیم، قلعه گبری، دژ رشکان، برج یزید، زندان هارون‌الرشید و بازار تاریخی ری را در خود جا داده است.

کهن‌ترین سکونتگاه‌های شهری امروز جهان

اربیل در کردستان عراق

اربیل در کردستان عراق که میان مردم شهر به هه‌ولیر نیز شهرت دارد، از شش هزار سال قبل از میلاد مسیح تا به امروز میزبان ساکنان بسیاری بوده است. ارگ اربیل محبوب‌ترین اثر باستانی شهر به‌شمار می‌رود که در مرکز آن واقع شده است و قدمت آن به هزاره پنجم قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. این قلعه شگفت‌انگیز در لیست آثار میراث فرهنگی یونسکو قرار دارد و نکته جالب‌توجه در مورد قلعه شهر این است که به دنبال سکونت انسان‌ها به تدریج در اربیل شکل گرفت. ارتفاع این قلعه به ۱۰۰ فوت می‌رسد و دیوارهای آن را آجرهای گلی و سایر مصالح محلی تشکیل داده است.

اگرچه اربیل یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان به حساب می‌آید، با این حال چشم‌انداز امروزی آن کاملاً مدرن است و بنابراین به‌تازگی یکی از بهترین شهرهای خاورمیانه و حتی همسطح با بیروت، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر لبنان، به‌شمار رفته است. کافه‌های شگفت‌انگیز، رستوران‌ها و بازارهای بی‌نظیر اربیل از محبوب‌ترین مکان‌های عمومی شهر به‌شمار می‌رود که اقتصاد آن را به طور قابل توجهی رونق بخشیده است.

کهن‌ترین سکونتگاه‌های شهری امروز جهان

حلب، سوریه

حلب که پایتخت تجاری و بزرگ‌ترین شهر سوریه محسوب می‌شود نیز در لیست قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های جهان قرار گرفته و تاکنون پایدار مانده است. مورخان پیدایش این شهر را به شش هزار سال تا پنج هزار سال قبل از میلاد مسیح نسبت داده‌اند و آن را به علت موقعیت جغرافیایی ویژه خود، یکی از قدیمی‌ترین مراکز تجاری جهان نیز دانسته‌اند. حلب از یک‌سو بین دریای مدیترانه و بین‌النهرین و از سوی دیگر در قسمت انتهایی جاده ابریشم که از میان قاره آسیا و بین‌النهرین عبور می‌کند، واقع شده است. سازه‌ها و آثار هنری حلب نشان از تنوع فرهنگی و تاریخ کهن آن دارد و اگرچه این شهر جزو آثار میراث فرهنگی یونسکو محسوب می‌شود، با این حال از شهرهای در حال تخریب جهان نیز به‌شمار می‌رود. بسیاری از محققان ادعا کرده‌اند که اغلب بناهای باستانی حلب در حال خراب شدن است و اگر مدیران اقدامات ویژه‌ای برای تعمیر و نوسازی آن‌ها انجام ندهند، چیزی جز خرابه‌هایی از این بناها به جا نخواهد ماند.

کهن‌ترین سکونتگاه‌های شهری امروز جهان

کد خبر 616034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.