پرواز شاخص بورس

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با رشد ۱۵ هزار ۳۶۸ واحد به سطح یک میلیون ۲۶۹ هزار ۸۳۳ واحد رسید و شاخص کل هم‌وزن با رشد یک هزار ۲۶۹ واحد در سطح ۳۶۰ هزار ۸۱۶ واحد قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار بورس امروز دل بسیاری از سهامداران را شاد کرد و با رشد خوب ۱۵ هزار واحدی توانست به نزدیک سطح یک میلیون ۲۷۰ هزار واحد برسد و به نظر می‌رسد که فردا بتواند به سادگی از سطح یک میلیون ۲۷۰ هزار واحد عبور کند و تا سطح یک میلیون ۳۰۰ هزار واحد پیشروی داشته باشد.

ارزش معاملات بازار مجدد روند افزایشی گرفته و به محدوده سه هزار ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است، حجم معاملات نیز تا ۶.۵ میلیارد برگه رشد داشته است در بازار امروز نمادهای فارس، شستا، فولاد، فملی، تاپیکو، شپنا و حکشتی بیشترین تأثیر مثبت را گذاشتند، پس از کش‌وقوس‌های فراوان امروز بلوک فارس نیز عرضه و معامله شد و دلیل رشد خوب فارس نیز همین موضوع بود، در بازار فرابورس نیز نمادهای آریا، زاگرس، مارون، ددانا، فرابورس، شبصیر و بجهرم بیشترین تأثیر مثبت را بر روند بازار گذاشتند.

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با رشد ۱۵ هزار ۳۶۸ واحد به سطح یک میلیون ۲۶۹ هزار ۸۳۳ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد یک هزار ۲۶۹ واحد در سطح ۳۶۰ هزار ۸۱۶ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۳۶۳

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۴۰

شاخص کل فرابورس هم امروز با رشد چهار واحدی به سطح ۱۷ هزار ۱۴۵ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۶۵

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۱۹

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ۳۶ هزار ۱۱۰ و یک میلیون ۳۷۴ هزار ۶۴۶ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب چهار میلیارد ۵۰۹ و چهار میلیارد ۵۰۹ میلیون برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. کمند

۲. افران

۳. همای‌

۴. شبندر

۵. پالایش

بیشترین حجم معامله

۱. کمند

۲. همای

۳. شستا

۴. خساپا

۵. خودرو

بیشترین افزایش قیمت

۱. کاما

۲. ستران

۳. دانا

۴. ونیرو

۵. خچرخش

بیشترین کاهش قیمت

۱. غدشت

۲. غکورش

۳. غشهد

۴. وآذر

۵. صخود ۰۴۱

وضعیت تکنیکالی شاخص کل‌

حمایت: یک میلیون ۲۷۰ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۳۰۰ هزار واحد

تحلیل: به نظر می‌رسد که شاخص کل مسیر بهتری را در حال سپری کردن باشد با مثبت شدن شاخص کل امکان حرکت تا سطح یک میلیون ۳۰۰ هزار واحد وجود خواهد داشت، در صورتی که بتواند وارد کانال شود امکان حرکت تا سطح یک میلیون ۳۳۰ هزار واحد نیز وجود دارد.

اخبار مهم

انتشار اوراق تبعی به عنوان بیمه سبد سهام می‌تواند در روند بازار تأثیر مثبت بگذارد

علی سعیدی، عضو اسبق شورای عالی بورس اظهار کرد: انتشار اوراق تبعی به عنوان بیمه سبد سهام می‌تواند همانند تجربه سال ۱۳۹۱ در روند بازار تأثیر مثبت بگذارد و باید این اوراق به طور هدفمند و قابل قبول اجرایی شود. باید با استفاده از ابزارهای انگیزشی و حمایتی در بازار، غیرحرفه‌ای‌ها را به شکل غیرمستقیم به خرید سهام ترغیب کرد. انتشار اوراق تبعی به عنوان بیمه پرتفوی سهامداران در شرایط کنونی می‌تواند مطلوب باشد، زیرا تجربه انتشار اوراق تبعی در سال ۱۳۹۱ توانست تا حدودی بازار را سامان دهد.

روند نزولی پایین دستی‌ها و افت ۲۵ دلاری پروپیلن جهانی

قیمت پروپیلن چینی پیوسته در حال افت است و قیمت سی‌اف‌آر در هفته منتهی به ۲۸ اکتبر حدود ۲۵ دلار افت کرد. هم تقاضای واردات پروپلین و هم تقاضای داخلی چین در سراسر هفته ضعیف بودند. حاشیه سودهای پروپیلن همچنان ضعیف بودند و احتمالاً اسپرد بین نفتا و پروپیلن زیر ۲۰۰ دلار برسد این درحالی است که عموماً اسپرد بین آنها باید حدود ۳۰۰ دلار باشد. این امر باعث شده است که فروشندگان ترجیح بدهند فقط تعهدات قراردادی خود را انجام بدهند. قیمت سی‌اف‌آر جنوب شرقی آسیا ۲۵۰ دلار کاهش یافت و به ۸۵۰ دلار در هفته رسید.

کرماشا همچنان خوب می‌فروشد

شرکت هر ماه ۳۶ هزارتن به طور متوسط آمونیاک تولید می‌کند. در ۷ ماهه نوسان خاصی در تولید نداشت و در مهر ۳۴ هزار تن تولید کرده است. مقدار فروش اوره داخلی شرکت در مهر ماه ۱۵ هزار تن (میانگین سال گذشته ۲۵ هزار تن)، اوره صادراتی ۴۲ هزار تن (میانگین ۱۴۰۰ حدوداً ۳۰ هزار تن بوده).

فروش شرکت در مهر ماه ۷۸۸ میلیارد تومان بوده است. میانگین فروش سال گذشته حدوداً ۵۰۴ میلیارد تومان بوده است. نرخ اوره صادراتی به صورت ریالی رشد ۷ درصدی نسبت به ماه قبل را دارد و احتمالاً حدود ۵۲۵ دلار به فروش رسیده است.

شپدیس سال مالی جدید را جالب شروع نکرد

پتروشیمی پردیس در اولین ماه سال مالی جدید ۱۸۰ هزار تن آمونیاک تولید کرده است. در سال مالی ۱۴۰۱ به طور متوسط ۱۶۸ تولید آمونیاک داشته است. مقدار فروش اوره داخلی شرکت در مهر ماه ۱۵ هزار تن (میانگین سال مالی قبل ۸۷ هزار تن)، اوره صادراتی ۱۶۷ هزار تن (میانگین سال مالی قبل ۱۷۷ هزار تن) بوده است. شپدیس در شهریور فروش ۲,۷۸۲ میلیاردی را به ثبت رسانده است. متوسط فروش ماهانه سال مالی قبلی ۳،۶۴۶ میلیارد تومان بوده است. نرخ اوره صادراتی در این ماه ۵۷۷ دلار بوده است. این نرخ در سال مالی ۱۴۰۱ به طور متوسط ۵۴۵ دلار بوده است.

اوره

قیمت اوره در هفته گذشته در بیشتر مناطق کلیدی نزولی بود. افت قیمت گاز طبیعی باعث شده برخی تولیدکننده‌های اروپایی مجدداً شروع به تولید کنند و خریداران نیز منتظر قیمت‌های پایین‌تر باشند. با پایان مناقصه هند تقاضا برای اوره سایر مناطق نیز کاهش یافته و تولید کنندگان به ناچار برای افزایش حجم معاملات مجبور به به کاهش قیمت شدند. در ایران پیشنهادهای تولیدکننده با قیمت ۵۵۰ دلار در هر تن فوب برای اوره گرانوله، برای مقاصد کلیدی مانند ترکیه و برزیل جذابیتی نداشت.

مسجدسلیمان ۳۰ هزار تن اوره گرانوله را طی مناقصه‌ای که در ۲۶ اکتبر بسته شد به قیمت ۵۴۰ دلار در هر تن فوب به ترکیه فروخت. کرمانشاه نیز قصد فروش محموله ۳۰ تا ۴۰ هزار تن اوره گرانوله به قیمت ۵۵۰ دلار در هر تن فوب را داشت که موفق به این کار نشد. قیمت اوره صادراتی چین پس از پایان مناقصه هند با افت همراه بود و قیمت اوره گرانوله به ۶۰۵ و اوره پریل ۶۰۰ دلار در هر تن گزارش شد.

اوره داخلی نیز در نقاط مختلف چین، رفتار متفاوتی داشت. پیشنهادهای اوره گرانوله مصر نیز در هفته گذشته کاهش یافت. یکی از تولیدکنندگان محموله‌ای را به قیمت ۶۵۰ دلار در هر تن فوب برای اکتبر به اروپا فروخت که ۵۰ تا ۵۵ در تن نسبت به قیمت هفته گذشته کاهش داشت.

فروش هفته گذشته گزارش شد. به نظر تولیدکنندگان مصری سهم بازار خود را در اروپا در ماه‌های سپتامبر و اکتبر پس از دوره‌ای که در آن قیمت اوره مصر تا ۲۴۰ دلار در هر تن بالاتر از قیمت از خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی بود را از دست داده است. هند ۱.۵ میلیون تن اوره در دور اول و نیم میلیون تن دیگر در دور دوم پیشنهادات آخرین مناقصه خود خریداری کرد. موجودی‌های در وضعیت خوبی قرار دارد و طبق گزارش‌ها به نظر تا دسامبر مناقصه دیگری نخواهد داشت.

کد خبر 615948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.