راهنمای ثبت‌نام شرکت در کنکور ۱۴۰۲ منتشر شد

راهنمای ثبت نام داوطلبان شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲(نوبت اول) مطابق مصوبه جلسات ۸۴۳، ۸۵۵، ۸۶۳ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش‌عالی، از سوی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد.

به گزارش ایمنا، سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ براساس مصوبه «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» جلسه ۸۴۳ مورخ پانزدهم تیرماه ۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغی به شماره ۶۷۹۲/۱۴۰۰/ در مورخ پنجم مرداد ۱۴۰۰ و ماده واحده «تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) مصوب پانزدهم تیرماه ۱۴۰۰» جلسات ۸۵۵ و ۸۶۳ مورخ پانزدهم بهمن ۱۴۰۰ و هفدهم خرداد ۱۴۰۱ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ابلاغی به شماره ۶۳۱۰/۱۴۰۱/ در مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۲۵ انجام می‌شود.

نکات اجرایی و فنی برای اجرای این مصوبه در جلسات ۳۱ و ۳۲ مورخ چهاردهم و پانزدهم شهریور ۱۴۰۱ شورای سنجش و پذیرش دانشجو بررسی و مصوب شد که مهم‌ترین تغییرات به شرح ذیل است:

- آزمون سراسری فقط برای دروس اختصاصی و دو بار در سال برگزار می‌شود و نتیجه هر نوبت آزمون حداکثر دو سال اعتبار دارد.

- همچنین پذیرش دانشجو برای ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی یک بار در سال خواهد بود.

- در هر نوبت آزمون اختصاصی، کارنامه نمرات شامل نمرات خام و نمره کل آزمون اختصاصی حاصل از میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس تخصصی آن نوبت آزمون برای هر گروه آزمایشی که داوطلب شرکت کرده است، اطلاع رسانی می‌شود.

- سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به میزان ۴۰ درصد با تأثیر قطعی است.

- میزان تأثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی - واحدی / ترمی - واحدی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ ،۳۰ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نظام سالی - واحدی / ترمی - واحدی ۱۰ درصد (درمجموع ۴۰ درصد) با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی است.

- سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ یا دیپلم و پیش دانشگاهی نظام سالی - واحدی / ترمی - واحدی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، به میزان ۲۶ درصد با تأثیر قطعی و فقط شامل دروس عمومی سابقه تحصیلی است و مابقی به سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) اضافه می‌شود.

- همه داوطلبان (اعم از دانش آموزان و فارغ‌التحصیلان شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کار و دانش، تمامی نظام‌های آموزش و پرورش و طلاب حوزه علمیه) باید دارای دروس عمومی سابقه تحصیلی باشند و در صورت عدم وجود، باید برای ایجاد آن از طریق آموزش و پرورش اقدام نمایند. بدیهی است در صورت عدم وجود نمره سوابق تحصیلی برای هریک از دروس عمومی نمره آن درس، صفر لحاظ می‌شود.

- زیرگروه‌های هر یک از گروه‌های آزمایشی حذف شده و عناوین و ضرایب دروس آزمون تخصصی در هر گروه آزمایشی به شرح جدول مندرج در صفحه ۳۳ می‌باشد.

- ضرایب دروس سوابق تحصیلی با توجه به نوع دیپلم و گروه آزمایشی برای نظام آموزشی ۳-۳-۶ و نظامی سالی- واحدی / ترمی- واحدی در هر گروه آزمایشی به شرح جداول مندرج در صفحات ۴۰ تا ۴۴ می‌باشد.

- دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۴۰۲ همانند سال گذشته آزمون مجزایی ندارد و علاقه‌مندان به تحصیل در این دانشگاه لازم است در این آزمون ثبت نام نمایند.

فرآیند ثبت‌نام

ثبت‌نام در آزمون سراسری فقط به صورت اینترنتی در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی https://www.sanjesh.org/ انجام می‌شود.

بعد از انتخاب گروه آزمایشی و قبل از شروع ثبت‌نام، لازم است داوطلب مدارکی مانند عکس یا اطلاعاتی مانند کد سوابق تحصیلی دیپلم و سوابق پیش‌دانشگاهی خود را آماده نماید و پس از آن ثبت‌نام خود را شروع کند.

راهنمای ثبت‌نام شرکت در کنکور۱۴۰۲ منتشر شد

دفترچه راهنمای ثبت‌نام داوطلبان شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲( نوبت اول) برای ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، اینجا قابل مشاهده و دریافت است.

کد خبر 615884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.