۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴
حمل‌ونقل قم در مسیر توسعه

توسعه حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم از جمله سازمان‌های تاکسیرانی، اتوبوسرانی، پایانه‌های مسافربری، سازمان حمل‌ونقل و ترافیک مد نظر مدیریت شهری قرار دارد و اقداماتی در راستای رفع چالش‌های این حوزه و رضایت شهروندان در دست اقدام است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیریت شهری قم در این دوره به دنبال تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی و ترافیکی است تا طرح‌ها و پروژه‌های بر زمین مانده به ثمر بنشیند، بعد از اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام شهری شهرداری قم ردیف بودجه برای پروژه‌های جدید تعریف خواهد کرد و تا زمانی که پروژه‌های نیمه‌تمام باقی‌مانده باشد، پروژه جدیدی تعریف نمی‌شود.

تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌تمام، اولویت و رویکرد شورای اسلامی شهر قم در بودجه‌ریزی سال جاری بوده است که بخش عمده‌ای از آن‌ها تا پایان سال تمام و به بهره‌برداری خواهد رسید، با بهره‌برداری از پروژه‌های در حال اجرا، فضای جدیدی برای تعریف و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های دیگر در شهر فراهم خواهد شد.

وجود برنامه‌ریزی دقیق و تسهیل در راستای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام موضوعی است که دغدغه شورای ششم شهر و شهرداری بوده تا شهر از وضع کنونی خارج و در مسیر توسعه قرار گیرد، همچنین به ثمر نشستن و بهره‌برداری از پروژه‌ها برای شهر و شهروندان نیز اهمیت بسیاری دارد و رضایت آنها را در پی خواهد داشت، در این بین می‌طلبد مدیریت شهری در همکاری با ارگان‌های ذی‌ربط هرچه سریع‌تر موانع را رفع و پروژه‌ها را به نتیجه برساند، در حال حاضر نیز پروژه‌های مهمی مانند تقاطع نماز، زیرگذر امام حسین (ع)، شهدای روحانیت، شهربازی معارفی، ایستگاه مادر آتش‌نشانی، سوله ورزشی منطقه هشت در دست اجرا است.

انجام برنامه‌ریزی دقیق و علمی در پروژه‌های ترافیکی شهرداری قم

مصطفی ملایی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به بازدید اعضای شورای اسلامی شهر از پروژه‌های حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری از جمله سازمان‌های تاکسیرانی، اتوبوسرانی، پایانه‌های مسافربری، سازمان حمل‌ونقل و ترافیک و شرکت دانش‌بنیان، اظهار می‌کند: کیفیت خدمات در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم افزایش یافته است و شاهد برنامه‌ریزی دقیق و علمی در تعریف و اجرای پروژه‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین نکته در پروژه‌های حوزه حمل‌ونقل، برنامه‌ریزی دقیق و علمی در تعریف و اجرای پروژه‌ها است، ادامه می‌دهد: داشتن نگاه فعال، آینده‌گر و پیشگیرانه در اجرای پروژه‌ها یکی از نقاط مثبت پروژه‌ها است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم تصریح می‌کند: بهره‌مندی از سامانه‌های هوشمند و استفاده از نرم‌افزارهای به‌روز از جمله نقاط مثبت در این پروژه‌ها بوده که قابل توجه است.

وی افزایش دقت و بهره‌وری در حوزه حمل‌ونقل را حائز اهمیت می‌داند و می‌افزاید: برای ساماندهی ترافیک و کاهش تصادفات علاوه‌بر افزایش دقت و بهره‌وری نیاز به کاهش خطا داریم که به نظر مخاطب با راه‌اندازی سامانه نظرسنجی در اتوبوس‌ها بسیار مهم است.

ملایی می‌گوید: برون‌سپاری یکی دیگر از نکات مثبت در پروژه‌های حوزه حمل‌ونقل است، مدیریت شهری با برون‌سپاری پروژه‌ها باید تنها وظیفه نظارت را بر عهده گیرد، از این‌رو خرید خدمت اقدام نوینی بوده که در این حوزه کلید خورده و قابل توجه است.

وی با اشاره به اینکه افزایش کیفیت خدمات در حوزه حمل‌ونقل محسوس است، خاطرنشان می‌کند: ضروری است بیش از گذشته به راه‌های نوین در حوزه حمل‌ونقل توجه کنیم که در حال حاضر شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه هستیم.

نوسازی ۴۰۰ دستگاه تاکسی تا پایان سال در قم

علی نیک، سرپرست سازمان مدیریت بر تاکسیرانی شهرداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، از نوسازی ۴۰۰ دستگاه خودرو تاکسی تا پایان سال ۱۴۰۱ خبر می‌دهد و می‌گوید: در روزهای اخیر ۴۳ خودروی سمند ef7 نوسازی شده است و در مرحله بعد حدود ۴۰۰ دستگاه نوسازی می‌شود.

وی با اشاره به نوسازی ناوگان تاکسیرانی در سال جاری که یکی از پروژه‌های حوزه حمل‌ونقل در سطح شهر است، می‌افزاید: با پیگیری‌های انجام‌شده توانستیم نوسازی ناوگان تاکسیرانی را دوباره آغاز کنیم.

سرپرست سازمان مدیریت بر تاکسیرانی شهرداری قم از اختصاص تسهیلات بانکی به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان و دو درصد سود خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: با اختصاص تسهیلات بیش از ۴۳ دستگاه تاکسی نوسازی شده است و برای ادامه نوسازی منتظر اعلام نوع تاکسی از طرف اتحادیه تاکسیرانی هستیم، به‌زودی سمند سورن جایگزین سمند ef7 و ۴۰۵ می‌شود و با ورود خودروی جدید به بازار، روند نوسازی ناوگان تسریع می‌یابد، بازسازی و نوسازی تاکسی‌های سمند ef7 یکی از برنامه‌های سازمان تاکسیرانی است.

وی اضافه می‌کند: نوسازی ناوگان تاکسیرانی تا پایان سال ۱۴۰۱ انجام می‌شود، امیدواریم بتوانیم با در اختیار قرار دادن تسهیلات، عمر ناوگان تاکسیرانی را بعد از چندین سال توقف نوسازی به زیر ۱۰ سال کاهش دهیم.

لزوم بررسی مجدد نرخ تاکسی‌ها در سال جاری

محسن محرری، رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اقدامات شهرداری در حوزه هوشمندسازی حوزه حمل‌ونقل می‌گوید: تمام دغدغه‌های رانندگان به‌زودی در کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک بررسی می‌شود و از شهرداری می‌خواهیم لایحه تغییر نرخ کرایه تاکسی‌ها را برای بررسی به شورای اسلامی شهر تقدیم کند.

وی با بیان اینکه نظارت یکی از مهم‌ترین وظایف اعضای شورای اسلامی شهر بوده و بخشی از این نظارت، نظارت میدانی است، ادامه می‌دهد: اهتمام مدیریت شهر در اجرای بهینه پروژه‌ها حائز اهمیت است، از این‌رو باید خدماتی که به شهروندان ارائه می‌شود، روزبه‌روز بهتر، بهینه‌تر و مناسب با شرایط جامعه باشد.

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اهمیت توجه به هوشمندسازی در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک، اضافه می‌کند: در حوزه اتوبوسرانی و تاکسیرانی شاهد راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند و ارتباط مستقیم با خدمات‌گیرندگان هستیم.

وی خاطرنشان می‌کند: یکی از تأکیدات اعضای شورای اسلامی شهر، حذف پرداخت‌های نقدی در ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی است که امیدواریم تا پایان سال تمام اتوبوس‌ها به دستگاه کارت‌خوان مجهز شود و در کنار دستگاه پرداخت الکترونیکی به ۲۵ درصدی که نقدی پرداخت کنند خدمات ارائه شود.

محرری با اشاره به راه‌اندازی سامانه "رسا" تصریح می‌کند: هوشمندسازی و ارائه خدمات تاکسی‌های بی‌سیم در اپلیکیشن یکی دیگر از اقدامات خوبی است که در حوزه حمل‌ونقل عمومی انجام شده و به‌زودی نسبت به تغییر نرخ تاکسی‌ها جهت رفع دغدغه‌های این قشر از جامعه اقداماتی انجام خواهیم داد.

خبری خوش بعد از وقفه‌ای چندساله؛ آغاز عملیات عمرانی پیست دوچرخه‌سواری قم

حسین شعبان‌زاده، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به هوشمندسازی نخستین تقاطع شهر در میدان قلم، می‌افزاید: پایه‌های دکوراتیو در سطح شهر نصب و عملیات عمرانی پیست دوچرخه‌سواری بعد از چند سال وقفه دوباره آغاز شده است.

وی با بیان اینکه هوشمندسازی تقاطع‌ها یکی از برنامه‌های مهم سازمان بوده که نخستین تقاطع در میدان قلم هوشمندسازی شده است، ادامه می‌دهد: تقاطع قلم مجهز به سنسورهای نوری بوده و این تقاطع برای عبور خودروهای امدادی نیز اولویت قائل شده و هوشمند است.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم می‌گوید: اجرای خط‌کشی عابران پیاده و طولی معابر در چند نوبت در طول سال اجرا می‌شود و از پروژه‌های دائمی سازمان است.

وی با اشاره به نصب پایه‌های دکوراتیو در سطح شهر، اظهار می‌کند: پایه‌های دکوراتیو جدید طراحی‌شده که تا پایان سال در نقاط پرتردد رک‌های موتورسیکلت و سایبان نیز نصب می‌شود.

شعبان‌زاده می‌افزاید: تأمین پارکینگ یکی دیگر از دغدغه‌های مهم مدیریت شهری است و لکه‌های مشخص شده تا پایان سال به‌صورت موقت به‌عنوان پارکینگ عمومی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، همچنین پیست دوچرخه‌سواری به طول ۳۵۰۰ متر و عرض ۱۰۰ متر طراحی شده که طی سال‌های گذشته به علت مشکلاتی اجرای آن به تعویق افتاده است.

وی با اشاره به آغاز عملیات عمرانی پیست دوچرخه‌سواری، تصریح می‌کند: عملیات عمرانی فاز نخست آن به مساحت ۹۰۰ متر آغاز و به‌زودی آسفالت می‌شود.

کد خبر 615660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.