لزوم توجه به تمرکززدایی در قانون جدید شهرداری‌ها

شهردار قم با اشاره به اهمیت سیاست تمرکززدایی در برنامه‌های اجرایی کشور، گفت: درحال‌حاضر شاهد تمرکزگرایی و کم شدن اختیارات مدیریت شهری در قانون جدید درآمدهای پایدار شهرداری‌ها هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدمرتضی سقائیان‌نژاد امروز _سه‌شنبه سوم آبان‌ماه_ در پنجاه‌وهشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر قم، با اشاره به قانون جدید شهرداری‌ها در حوزه درآمد پایدار، اظهار کرد: در این قانون چند نکته زیربنایی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی قانون جدید درآمد پایدار شهرداری‌ها را پوشش‌دهنده پنج درصد از درآمدهای پایدار و هزینه‌های شهرداری‌ها دانست و ادامه داد: قانونی که از سال ۶۳ منتظر آن بودیم تنها پنج درصد از درآمد و هزینه‌های شهرداری‌ها را پوشش می‌دهد و ضمانت اجرایی برای قسمت‌های مهم آن وجود ندارد همچنین بعضی از موارد تاکنون تحقق عینی پیدا نکرده است.

شهردار قم تمرکزگرایی در قانون جدید را روشن دانست و تصریح کرد: شش برنامه در کشور با تاکید بر تمرکززدایی پیاده‌سازی شده است و دولت اختیاراتی را به استاندارها واگذار کرده است، اما هنوز به مدیریت شهری و پارلمان شهری واگذار نشده است، در حال حاضر مدیریت یکپارچه شهری که ارائه داده شده در آن تمرکزگرایی دیده شده است.

وی با اشاره به کاهش اختیارات شوراها در قانون جدید، گفت: قرار بود اختیارات شوراها افزایش یابد و شوراها به پارلمان‌های محلی تبدیل شود و بین وظایف ملی و محلی تفکیک انجام شود، اما این موضوع به صورت کامل مخدوش شده و جایگاه سازمان‌ها و شهرداری‌ها نیز تثبیت نشده است و تاکنون این موارد از نظر شورای نگهبان غیرقانونی بوده است و جایگاه سازمان شهرداری‌ها به‌عنوان اتحادیه شهرداری‌ها عنوان شده است.

سقائیان‌نژاد با ابراز نگرانی از کاهش اختیارات شوراها اضافه کرد: با پیشرفت این روند ما شاهد دولتی شدن شهرداری‌ها خواهیم بود و باید در مدیریت یکپارچه شهری به آن توجه کنیم و تا قبل از تصویب در مجلس شورای اسلامی با کمیسیون‌های تخصصی ایرادات آن را رفع کنیم.

کد خبر 614625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.