اجرای نئورئالیسمی نمایش «قصه ظهر جمعه» در اصفهان

کارگردان نمایش «قصه ظهر جمعه» گفت: تمام روایت و رویدادهای این اثر، در اواخر دهه ۶۰ رخ می‌دهد و درواقع تزلزل روابط خانوادگی دو عضو یک خانواده در آن سال‌ها را روایت می‌کند. سبک اجرای کار نیز نئورئالیسمی در ژانر اجتماعی خانوادگی با نویسندگی سیدمحمد مساوات است.

میلاد معین در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: از هر شیوه‌ای می‌توان با نمایش «قصه روز جمعه» ارتباط گرفت و به تماشای این تئاتر اجتماعی و خانوادگی نشست.

وی افزود: در ابتدا این نمایش‌نامه فقط به شکل دورخوانی تمرین شد و قرار بود فقط یک اجراخوانی از آن را شاهد باشیم، اما کمی بعد به این نتیجه رسیدیم که اجرای این تئاتر می‌تواند یک نوستالژی و حس خوب را در مخاطب عام ایجاد کند.

این کارگردان و فعال هنرهای نمایشی اضافه کرد: برای اجرای کار تصمیم بر این شد که کارهای اولیه آماده‌سازی برای اجرای عمومی این اثر پیگیری و دنبال شود و همه رویدادهای این تئاتر با نگاه نئورئالیسمی به مخاطب عرضه شود و به نمایش درآید.

وی تصریح کرد: فضای این نمایش مترادف و هم‌راستا با آثار هنری اواخر قرن بیستم میلادی است و قرار است تمام اتفاق‌ها، هیجانات و شیوه‌های نمادین و سمبلیک که در گذشته وجود داشته است، در زمان حاضر اجرا شود.

قصه ظهر جمعه چه چیزی را روایت می‌کند؟

معین اظهار کرد: تمام روایت و رویدادهای این اثر، در اواخر دهه ۶۰ رخ می‌دهد و درواقع تزلزل روابط خانوادگی دو عضو یک خانواده در آن سال‌ها را روایت می‌کند. سبک اجرای کار نیز نئورئالیسمی در ژانر اجتماعی خانوادگی با نویسندگی سیدمحمد مساوات است.

وی بابیان اینکه این نمایش پنجمین اثر گروه نمایش «تئا» است، افزود: این اثر یک‌بار دیگر در سال ۹۸ و قبل از شیوع ویروس کرونا در شهرستان نجف‌آباد اجرا شده بود و این مرحله بازتولید همان اثر با تغییرات جزئی است.

کارگردان نمایش قصه ظهر جمعه ادامه داد: زمستان سال ۹۸ بود که در نجف‌آباد اجرا داشتیم و قرار بود اوایل سال ۹۹ نیز این کار در تالار هنر اصفهان هم اجرا شود اما با شیوع کرونا همه برنامه‌ها لغو شد و امروز بار دیگر فرصتی پیش آمد، تا این تئاتر اجرا کنیم.

وی اظهار کرد: مجموعه شهرداری و تالار هنر و به‌ویژه شورای نظارت بر نمایش تالار هنر عملکرد خوبی داشتند و با گروه «تئا» به‌خوبی همراهی کردند اما در موضوع تبلیغات با مشکلاتی روبه‌رو شد که حتی تا لغو اجرای نمایش هم پیش رفتیم اما درنهایت نظر جمع همکاران نمایش بر این بود که اثر را روی صحنه ببریم.

معین با اشاره به اینکه فیلتر بودن پلتفرم‌های مجازی تبلیغات و بلیت‌فروشی این نمایش را با مشکلاتی روبه‌رو کرد، افزود: با این وجود، با تصمیم گروه قرار بر این شد از یازدهم آبان‌ماه جاری این تئاتر اجرا داشته باشد.

اجرای نئورئالیسمی نمایش «قصه ظهر جمعه» در اصفهان

وی درباره فاصله مخاطب با هنر تئاتر تأکید کرد: مشکل هنرهای نمایشی این است که رسانه از آن‌ها حمایت نمی‌کند و عملکرد رسانه در این بخش ضعیف است. چرا شبکه استانی از تئاتر حمایت می‌کند یا چرا برنامه‌هایی که مدام در شبکه پنج پخش می‌شود، هیچ‌کدام به تئاتر اصفهان اختصاص پیدا نمی‌کند، پرسش‌هایی است که بی‌پاسخ مانده است.

کارگردان و فعال هنرهای نمایشی در اصفهان ادامه داد: تالار هنر مرکز تخصصی نمایش است و آثاری که در این مجموعه تأیید می‌شود دارای سطح ایده‌آل و قابل قبولی در عرصه تئاتر است، بنابراین اگر در تبلیغات رسانه‌ای بیشتر حمایت شویم می‌توانیم مخاطبان بیشتری را به سالن‌های اجرا بکشانیم.

وی تأکید کرد: تئاترهایی وجود دارد که برای عموم مردم تولید شده‌اند و «قصه ظهر جمعه» این فضا و انگیزه عمومی را ایجاد می‌کند. درواقع در این نمایش یک حس نوستالژی در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود که با جنس این نوع تئاتر بیشتر آشنا شود و به هنرهای نمایشی علاقه پیدا می‌کند.

معین اظهار کرد: در اجرای سال ۹۸ در شهرستان نجف‌آباد، مخاطبانی داشتیم که سه بار آمدند و این تئاتر را دیدند. نمایش قصه ظهر جمعه یک حس و حال خوب و عامه‌پسند در بین مخاطبان ایجاد می‌کند.

اواخر دهه ۶۰ و داستان یک خانواده سنتی

وی درباره داستان این نمایش گفت: قصه ظهر جمعه روایتگر خانواده‌ای در اواخر دهه ۶۰ است. تأکید بر زمان اواخر دهه ۶۰، به دلیل نگاه سنتی جامعه ایران در آن دهه است؛ چراکه از اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ شاهد تغییر و تحولاتی هستیم که در فضای رسانه‌ای و آموزشی کشورمان می‌افتد و خانواده‌ها در کلان‌شهرها ریتم و حرکت مدرن‌تری به خود می‌گیرند.

کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: در این نمایش، برادر بزرگ خانواده بدهی بزرگی بالا آورده و پدر به‌عنوان ستون خانواده در بستر بیماری است. برادر بزرگ سوءاستفاده می‌کند و قصد دارد خواهر کوچک‌ترش را به خاطر بدهی‌های خود به ازدواج یک خانواده پولدار درآورد و درواقع خواهرش را به پول بفروشد.

وی ادامه داد: دختر خانواده که نماد و مظهر نگاه مدرن است و قصد فرار از نگاه سنتی دارد تصمیم می‌گیرد که به این ازدواج تن ندهد. طبیعی است که در کنار این رویداد، شاهد یک سری خرده‌روایت‌های دیگر هم هستیم که در عرض این اجرا شکل می‌گیرد. او دو خواهر دیگر دارد که اصرار دارند خواهر کوچک‌تر ازدواج کند و همه دست‌به‌دست هم می‌دهند که خواهرشان در ظهر روز جمعه بر سر سفره عقد بنشیند.

معین با اشاره به اینکه در این نمایش دوساعته برشی از روز جمعه و عقد این دختر را شاهد هستیم، اظهار کرد: مرگ پدر در خاتمه نمایش روی می‌دهد و مخاطب را به فکر وادار می‌کند که آیا این ازدواج سر می‌گیرد یا خیر؛ و این پاسخ به مخاطب واگذار می‌شود.

وی تأکید کرد: فعالان هنر تئاتر وضعیت خوبی ندارند. بیش از دو سال در زمان شیوع کرونا فعالان هنرهای نمایشی بیکار بودند هرچند در طول تاریخ تئاتر هیچ زمانی تئاتر را به معنای تعطیل شدن نداشته‌ایم؛ هرچند گاهی تئاتر کمرنگ و ضعیف شده اما ظهور و بروز داشته و به همین خاطر اندیشه‌ساز و جریان‌ساز شده است.

به گزارش ایمنا عوامل و بازیگران نمایش «قصه ظهر جمعه» به این شرح است: دستیار کارگردان: اطهر رفاقت، تهیه‌کننده: مهرداد معینی، منشی و مدیر صحنه: امیرحسین خشنودی، طراح صحنه: سمانه منتظری، طراح لباس: سمیرا حسین‌پور، طراح و اجرای گریم: مهری صافی، طراح نور: میلاد معینی، اجرای نور: هادی شبان، طراح پوستر و بروشور: امیرحسین مسعودی، ساخت دکور: علی زرین‌نگار، احمد مارانی، علی فاضلیان، عکاس: سپیده نساج، مولتی‌مدیا: امیرحسین مسعودی، پخش صدا: سعید شیخی، مسئول فنی صدا: احسان شهبازی، بازیگران: مهدی تقی‌پور، سیداصغر نی‌بند، فاطمه لطفی، علیرضا محبی، عسل چاروسایی، نسیم روشن‌مهر، امین بهارلویی، بهاره نساج، آرزو قائدامینی، سیدعباس موسوی و سهیل قاسمی.

«قصه ظهر جمعه» از یازدهم آبان تا پانزدهم آذرماه هر شب به‌غیر از شنبه‌ها از ساعت ۱۸ در سالن تماشای تالار هنر پذیرای عموم علاقه‌مندان است.

کد خبر 613878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.