گلایه شهروندان از ارائه نشدن خدمات در کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت

بیش از یک‌سال از بهره‌برداری از کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت در فرهنگسرای پایداری می‌گذرد، اما هنوز شرایط عضوگیری و ارائه خدمات به شهروندان فراهم نشده و این موضوع گلایه مخاطبان علاقه‌مند به حوزه دفاع مقدس را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در سالیان اخیر تمایل نسل جوان برای تحقیق و مطالعه درباره حماسه و رشادت‌های رزمندگان در دوران دفاع مقدس و آنچه در آن سال‌های عشق، آتش و خون بر سر این مرزوبوم آمده، بیشتر شده است. این رغبت را می‌توان در اقبال مخاطبان از آثار تولید شده در حوزه دفاع مقدس به خوبی مشاهده کرد، به‌طوری که کتاب‌های منتشر شده در این حوزه همواره از آثار پر فروش کتاب در طول سال به‌شمار می‌روند.

نقش چشم‌گیر این کتاب‌ها در زنده نگه داشتن راه و نام شهدا و رزمندگانی که در این مسیر با استقامت، شجاعت و نثار جان قدم برداشته‌اند، ضرورت راه‌اندازی یک کتابخانه تخصصی که بتواند دسترسی عموم مردم به خصوص نسل جوان به این کتاب‌ها را به راحتی فراهم کند، آشکار می‌ساخت.

در همین راستا مذاکراتی از سوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان صورت گرفت تا منابع کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت به شهرداری اصفهان واگذار شود و این کتابخانه برای سهولت دسترسی شهروندان به این منابع در ذیل کتابخانه‌های این نهاد فعالیت کند.

سومین روز از مهرماه سال گذشته و همزمان با هفته دفاع مقدس، کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت در فرهنگسرای پایداری و در کنار تربت پاک شهیدان آغاز به کار کرد، اما با وجود اینکه بیش از یک سال از بهره‌برداری این کتابخانه می‌گذرد، هنوز شرایط عضوگیری و ارائه خدمات به شهروندان فراهم نشده است.

افتتاح کتابخانه ایثار و شهادت، اقدام نمایشی بوده است

ثمینه نصیری که خود را از علاقه‌مندان پروپاقرص کتاب‌های دفاع مقدس معرفی می‌کند، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، می‌گوید: افزایش قیمت کتاب‌ها به قدری سرسام‌آور شده است که نمی‌توان به سمت خرید کتاب پیش رفت و مراجعه به کتابخانه‌های سطح شهر و به امانت گرفتن کتاب از این کتابخانه‌ها، تنها راهکار پیش روی ما برای مطالعه است.

این شهروند اصفهانی با بیان اینکه خبر راه‌اندازی کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت در گلستان شهدا که یکی از پاتوق‌های اصلی او و دوستانش است، موجبات خوشحالی آنها را فراهم کرده بود، می‌افزاید: گویا راه‌اندازی و افتتاح این کتابخانه بیشتر یک حرکت نمایشی بوده و ما هنوز موفق به امانت گرفتن کتابی از این کتابخانه به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها نشده‌ایم.

نصیری که دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی است، ادامه می‌دهد: زمانی که بیشترین میزان تولیدات حوزه ایثار، مقاومت و دفاع مقدس به صورت کتاب است و نمونه تقریظ‌های مقام معظم رهبری بر بخشی از رمان‌ها و کتاب‌های دفاع مقدس، نشان از اهمیت به این مقوله است، می‌طلبد مسئولان امر اهتمام بیشتری به این موضوع داشته باشند و شرایط مطالعه را برای علاقه‌مندان به حوزه دفاع مقدس فراهم آورند.

کتاب‌هایی که کدگذاری نشده بود

بر اساس پیگیری‌های خبرنگار ایمنا، سیدآرش میریان، رئیس فرهنگسرای پایداری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت در حالی سال گذشته به بهره‌برداری رسید که از لحاظ فنی و زیر ساختی، امکان ارائه خدمات به شهروندان در آن فراهم نشده بود.

وی با ابراز بی‌اطلاعی از چرایی افتتاح کتابخانه بدون آماده بودن شرایط مورد نیاز، افزود: کتاب‌هایی که از طریق بنیاد شهید و سایر کتابخانه‌های سطح شهر تحت پوشش شهرداری به این کتابخانه انتقال یافته بود، کدگذاری نشده بود، به همین دلیل امکان جست‌وجوی آنها و به امانت دادن وجود نداشت.

میریان ادامه داد: در چند ماه گذشته بسیاری از این کتاب‌ها کدگذاری شده است، اما هنوز دو هزار جلد کتاب کدگذاری نشده وجود دارد که به طور پیوسته در تلاش هستیم تا این کار به پایان برسد.

رئیس فرهنگسرای پایداری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: در صورت اتمام کار کدگذاری کتاب‌ها و فراهم شدن سایر شرایط مانند تأمین نیروی انسانی متخصص، دیگر محدودیتی برای ارائه خدمات به شهروندان نداریم.

تغییرات مدیریتی موجب وقفه در ارائه خدمات به شهروندان شد

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا علاءالدین، رئیس اداره هنری، اسناد و انتشارات بنیاد شهید استان اصفهان نیز در این ارتباط اظهار کرد: همزمانی راه‌اندازی این کتابخانه با انجام تغییرات مدیریتی در شهرداری و سازمان‌های مربوطه موجب شد تا در فراهم ساختن زیرساخت‌ها و شرایط عضوگیری و ارائه خدمات به شهروندان وقفه بیفتد.

وی با بیان اینکه با توجه به لزوم کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت، از دو دهه قبل این موضوع در دستور کار قرار گرفته است و جمع‌آوری کتب مربوط به دفاع مقدس در حوزه‌های مختلف انجام شده بود، افزود: در گذشته این کتابخانه در مجاورت ساختمان بنیاد شهید استان پذیرای علاقه‌مندان بود، اما برای سهولت دسترسی شهروندان به دنبال پیدا کردن فضای بهتری برای جانمایی این کتابخانه بودیم و با دستگاه‌های مختلف رایزنی کردیم و در نهایت نیز با شهرداری اصفهان به توافق رسیدیم و گلستان شهدا بهترین مکانی است که برای این کتابخانه می‌توان متصور بود.

حجت‌الاسلام علاءالدین ادامه داد: کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت تنها مختص به یک قشر نیست و قابلیت پاسخگویی به کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان دارد و با تلاشی که از سوی مسئولان فرهنگسرای پایداری در حال انجام است، به زودی ارائه خدمات به علاقه‌مندان به این حوزه آغاز می‌شود.

کد خبر 612759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.