خانواده محوری یکی از مهم‌ترین مسائل در حکومت اسلامی است

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل در حکومت اسلامی خانواده محوری است و خانواده سهم و نقش جدی در مسیر آینده حکمرانی به ویژه حکمرانی اسلامی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مریم اردبیلی امروز _پنج‌شنبه چهاردهم مهرماه_ در مجمع بانوان مجلس و شوراهای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌هایی که در زمان ظهور در روایات به صورت چشمگیر خود را نشان می‌دهد، مسائل مربوط به جنسیت است.

وی با بیان اینکه طی روزهای گذشته بهانه‌ای برای پدیدار شدن فتنه مجدد به وجود آمد، ادامه داد: امیدواریم با تدبیر این فتنه خنثی شود، اما این اتفاق بار دیگر وظیفه ما را گوشزد کرد؛ همه ما می‌دانیم در آخرالزمان یکی از جنبه‌‎هایی که پررنگ در روایات متعدد به آن تاکید شده است، گم شدن مرزهای زنان و مردان و مرزها و ابهام‌های جنسیتی است.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران با بیان اینکه در اوج فتنه‌ها و تغییراتی که رخ می‌دهد، تغییرات حوزه جنسیت، مهم است، تصریح کرد: یکی از نشانه‌های فتنه خیز بودن و پر آسیب بودن فضای آخر الزمانی ابهام جنسیتی و فضایی است که زنانگی و مردانگی گم می‌شود، از این رو باید گفت جایی که زنانگی و مردانگی گم شود، خانواده نیز گم خواهد شد و زمینه آسیب‌های متعدد فراهم خواهد شد.

وی اضافه کرد: یکی از نشانه‌هایی که پس از ظهور دریافت خواهیم کرد، این است که یک خانم از کجا تا کجا با جواهرات و ثروت خود بتواند حرکت کند و هیچکس متعرض او نشود و به او صدمه نزند.

اردبیلی گفت: نشانه‌هایی از بحث جنسیت در آخرالزمان دریافت می‌شود که نقش زنان برای حفظ و صیانت از این مرز بی‌بدیل است و باعث می‌شود وظیفه ویژه زنان در آخرالزمان بیشتر فهم و درک شود.

وی با اشاره به اینکه بحران‌های اخیر توسط بزرگان و عقلا پیش‌بینی شده بود، تصریح کرد: طی چند سال گذشته بسیاری از خبرگان و عقلا عنوان کردند پیشران تغییرات اجتماعی در دو دهه آینده مباحث جنسیتی خواهد بود.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران خاطرنشان کرد: فتنه اخیر به لحاظ امنیتی جمع خواهد شد، اما ما باید برای پس از آن طرح اجتماعی داشته باشیم، زیرا اگر اقدام مناسبی صورت نگیرد، در آینده با شدیدتر و مهم‌تر از این فتنه مواجه خواهیم شد.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند: «تضمین نشده است که پرچم‌داری نهضت به دوش ما باشد و اگر ما به درستی عمل نکنیم به دوش ملت‌های دیگر خواهد افتاد»، از این رو مسیری که در آن هستیم راه خود را گم نمی‌کند، اما ما باید بدانیم تا چه اندازه لایق آن هستیم و همراهی می‌کنیم.

فضای پیش‌رو آبستن تغییرات زیادی است

اردبیلی با بیان اینکه فضای پیش‌رو آبستن تغییرات زیادی است و نشانه‌های تغییرات فراوان در آن مشاهده می‌شود، افزود: تغییرات در حال رخداد روند فضای موجود را تغییر می‌دهد، اکنون در گام دوم انقلاب و آغاز قرن پانزدهم هستیم، فضای ما با فضای گذشته متفاوت شده است و اکنون می‌بینیم که بخش‌هایی از این تفاوت‌ها را ناگهانی دریافت کردیم و این در حالی است که با کمی آینده‌نگری و دقت بیشتر نشانه‌های تغییر را می‌توان رصد کرد تا از این تغییرات فرصت‌هایی برای آینده کشور بسازیم.

وی با بیان اینکه در فضایی که اکنون بسیاری از افراد نسبت به نسل جوان و نوجوان ناامید هستند، رهبر معظم انقلاب بسیار به نسل جوان امیدوار هستند، ادامه داد: در همین فضا نوجوانان و جوانانی هستند که به مراتب پیشروتر از ما مرزهای تغییر را حس می‌کنند؛ ما حق نداریم به این فاصله نسلی از بالا به پایین و به صورت مغرورانه نگاه کنیم، نسل جوان دهه ۹۰ و ۸۰ با ما متفاوت هستند اینکه بگوییم آن‌ها باید مانند ما باشند تا مسیر هدایت مشخص شود بزرگترین خطای ما خواهد بود.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران خاطرنشان کرد: زمانی که مقام معظم رهبری بیان می‌کنند بزرگترین امیدهای آینده در نوجوانان و جوانان است، آنچه ما در نوجوانان و جوانان می‌بینیم ایشان هم می‌بینند اما بسیار به این نسل امیدوار هستند.

باید بدانیم نسل جدید در مرز تغییر هستند

اردبیلی با اشاره به برگزاری برنامه هزار امید به مناسبت روز دختر در شهر تهران، گفت: در این طرح تمام دختران نوجوان ۱۲ تا ۱۸ سال از تمام نقاط تهران درگیر شدند تا گروهی تشکیل دهند و کنش‌گری و فعالیت داشته باشند و با ارائه ایده یکی از مشکلات پیرامون خود را رفع کنند.

وی ادامه داد: اگر نسل ما جوانان و نوجوانان را به صورت عمیق درک و فهم کند و جهان را از دریچه آن‌ها نگاه کند، آن زمان نسلی خواهیم بود که تغییرات ما را شگفت‌زده نمی‌کند.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص کرونا، گفت: ایشان ابتدای شیوع کرونا در کشور فرمودند، کرونا به شکل بلا خود را جلوه داده و اگر درست عمل کنیم این بلا به نعمت و این تهدید به فرصت تبدیل خواهد شد. از این رو اگر نگاه ما آینده‌نگر و عمیق باشد و اقدامات دو سویه تعاملی مشارکتی با نسل جوانان صورت بگیرد، موفق خواهیم شد.

وی تصریح کرد: همان‌گونه که بسیاری از هنجارها، ارزش‌ها و صحبت‌ها باید به نسل جوان منتقل شود، باید بدانیم نسل جدید در مرز تغییر است و جاهایی را رصد می‌کنند که ما هنوز نمی‌توانیم به آن‌ها دست پیدا کنیم، لذا برای ساختن آینده کشور باید بتوانیم فاصله بین نسلی را از بین ببریم.

اردبیلی با بیان اینکه زمانی باعث می‌شود تأخیر جدی نسبت به تغییرات داشته باشیم، اظهار کرد: ارتباط تنگاتنگ با جوانان و نوجوانان ما را از آسیب بزرگ نجات می‌دهد، این رمز دیدن فرصت‌ها و مثبت اندیشی است.

وی اضافه کرد: ممکن است برخی هیئت‌ها، مجموعه‌های فعالیتی، مدارس و دینی و حاکمیتی عنوان کنند وضعیت ۱۰ سال پیش بهتر بود، از این رو این تلنگر جدی را بعد از وقایع و فتنه‌ها باید به خودمان بزنیم.

زنانه بودن پیاده‌روی اربعین چشمگیر بود

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران با بیان اینکه آنچه در اربعین امسال چشم‌گیر بود زنانه بودن آن بود، گفت: سال ۹۲ و ۹۳ قبل از مرزها و در شهرهای ایران همه عنوان می‌کردند پیاده‌روی اربعین جای زن و کودک نیست، اما این روند رو به رشد بود و بیشترین افرادی که از ایران در مراسم اربعین شرکت کردند، از قشر زنان بودند.

وی تصریح کرد: با رصد سامانه سماح در تهران در مراسم پیاده‌روی اربعین از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ثبت نام کننده اکثر آن‌ها زنان بودند و ۳۰۰ هزار نفر دختر و خانم تنها که بدون همسر یا پدر خود در این پیاده‌روی شرکت کردند. البته ذات اربعین زنانه است.

زنان پیشران تغییرات هستند

اردبیلی با اشاره به اینکه زنان پیشران تغییرات هستند، خاطرنشان کرد: طی دو دهه آینده تغییرات اجتماعی و فرهنگی به شدت به زنان وابسته است، در تغییر خلق روایت آینده زنان نقش محوری دارند و نباید زنان انقلاب را با این صحبت‌ها عقب نگه داریم.

وی با بیان اینکه مباحث جنسیتی در دنیا اتفاق جدی است، تاکید کرد: می‌خواهند تفاوت بین زن و مرد و مرزها مشخص نباشد و این مسئله از نشانه‌های آخرالزمانی است؛ اکنون زنان می‌توانند جلوی این موج را بگیرند چرا که زمانی که زنان زنانگی خود را انکار کردند این موج در دنیا قدرت گرفت.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران گفت: باید کنش‌گری زنانه را در خانواده‌ها طراحی کنیم که در این راستا بحث تعاملی و کارگاهی می‌طلبد، از این رو نوعی مقاومت درونی به جامعه داده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مسائل در حکومت اسلامی خانواده محوری است

وی گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل در حکومت اسلامی خانواده محوری است، خانواده سهم و نقش جدی در مسیر آینده در حکمرانی به ویژه حکمرانی اسلامی دارد.

اردبیلی با بیان اینکه باید نسبت بین حکمرانی و به صورت جدی حکمرانی شهری و خانواده، تألیف و به رسمیت شناخته شود، افزود: در طول ۴۰ سال گذشته حکمرانی نسبت خود را با خانواده در همین سطوح تعریف کرده است.

وی ادامه داد: حکمرانی شهری خود را دوست‌دار خانواده می‌داند که این موضوع در دنیا و کشور بسیار شنیده شده است گرچه ما به این موضوع هم دست پیدا نکردیم، اما نوع نگاه ناشی از ترحم، حمایت و از بالا به پایین است.

به گفته مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران، در فضای شهر دوست‌دار خانواده به دنبال آن هستیم که وضعیت شهر برای حضور مردم، زیست، عبور و مرور و استفاده از خدمات روان‌تر باشد.

نیازمند سطح خانواده محوری هستیم

وی با اشاره به اینکه در سند تحول دولت چهار اصل دانش بنیان، عدالت محور، مردم پایه و خانواده مدار در نظر گرفته شده است، گفت: چهار اصل حاکم بر تحول بر مبنای خانواده‌محوری در نظر گرفته شده است، اما آیا تمام سندهای تحول با خانواده مدنی چک می‌شود؟

اردبیلی ادامه داد: نیازمند سطح عالی‌تری هستیم که در اسناد بالا دست، سند تحول و قانون اساسی به آن تاکید شده باشد و آن سطح خانواده محوری است؛ باید در فضای حکمرانی گام دوم انقلاب مردمی‌تر، مشارکتی‌تر مسئله محورتر و به نوعی تعامل ایجاد کنیم، از این رو ناچار هستیم بخشی از قدرت‌های حکمرانی را به شهروند و خانواده تفویض کنیم.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم مدل مردمی و مشارکتی شدنمان با مدل‌های جهانی تمایز داشته باشد و با مبانی ما تناسب داشته باشد و آسیب فردگرایی لجام گسیخته پسا مدرن در جامعه را شاهد نباشیم، باید به سمت خانواده محوری حرکت کنیم.

کد خبر 610221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.