صدور حکم تغییر مالکیت نیروگاه اتمی زاپوریژیا به روسیه

همزمان با تصویب قوانین الحاق نزدیک به ۱۸ درصد از خاک اوکراین به روسیه،‌ پوتین فرمان تغییر مالکیت نیروگاه اتمی زاپوریژیا و تاسیسات آن به روسیه را صادر کرد.

به گزارش ایمنا، پس از تصویب قوانین و معاهدات مربوط به پذیرش جمهوری‌های خلق دونتسک ولوگانسک و مناطق خرسون و زاپوریژیا به روسیه به ترتیب توسط مجلس دومای روسیه، شورای فدراسیون این کشور و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در روزهای گذشته، پوتین طی حکمی دستور دارد که تأسیسات نیروگاه اتمی زاپوریژیا واقع در منطقه زاپوریژیا در فهرست دارایی‌های دولتی قرار گیرد.

در متن حکم رئیس‌جمهوری روسیه آمده است: دولت روسیه در جهت صدور مالکیت نیروگاه اتمی زاپوریژیا و سایر تأسیسات مورد نیاز برای ادامه فعالیت آن اقدامات لازم را انجام دهد.

طبق این فرمان، تا زمان صدور مجوزهای جدید مطابق قوانین روسیه، تمام مجوزهایی که پیش از تاریخ سی‌ام سپتامبر (هشتم مهرماه) برای این نیروگاه و کارکنان آن صادر شده است، معتبر خواهد بود.

پس از امضای این حکم توسط پوتین، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که رافائل گروسی، مدیرکل این آژانس در سفرهای آتی خود به کی‌یف و مسکو، درباره تغییر مالکیت نیروگاه اتمی زاپوریژیا به روسیه، با مقامات مربوطه گفت‌وگو خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: این هفته، رافائل گروسی به کی‌یف و سپس به مسکو سفر خواهد کرد تا به رایزنی‌ها درباره توافق و اجرای زودهنگام منطقه حفاظتی و ایمنی هسته‌ای در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا ادامه دهد.

پیش‌تر، پوتین فرمانی مبنی بر انتشار متن قانون اساسی روسیه با تغییراتی بر اساس قوانین مربوط به پذیرش مناطق جدید به این کشور را نیز امضا کرده بود.

همه‌پرسی به منظور الحاق به خاک روسیه در چهار منطقه شرقی دونباس واقع در شرق اوکراین از بیست‌وسوم تا بیست‌وهفتم سپتامبر (یکم تا پنجم مهرماه) برگزار شد.

 بنابر نتایج نهایی، در جمهوری خلق دونتسک ۹۹.۲۳ درصد رای‌دهندگان، در جمهوری خلق لوگانسک ۹۸.۴۲ درصد، در منطقه زاپوریژیا ۹۳.۱۱ درصد و ساکنان منطقه خرسون نیز با ۸۷.۰۵ درصد رأی، خواهان تبدیل شدن به عنوان بخشی از فدراسیون روسیه هستند.

پس از اعلام نتایج همه‌پرسی، ولادیمیر پوتین و رهبران جمهوری‌های دونباس و مدیران طرفدار روسیه در مناطق زاپوریژیا و خرسون توافقنامه‌هایی را درباره پذیرش این مناطق به فدراسیون روسیه امضا کردند.

منبع: ایرنا

کد خبر 610128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.