خواص دارویی گیاه بومادران برای بدن چیست؟

گیاه بومادران دارای خواص بی‌شماری مانند درمان کبد چرب، جوان‌سازی پوست، تسکین درد پریود، بهبود سرماخوردگی، تقویت عملکرد روده، بهبود کیفیت خواب، درمان فشار خون بالا و کاهش اضطراب است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بومادران گیاهی علفی یک یا چند ساله با طبع گرم‌وخشک از خانواده کاسنیان است که انواع مختلفی دارد. برگ و گل این گیاه خوراکی هستند و از ساقه‌هایش نیز برای درمان موضعی استفاده می‌شود. موارد مصرف آن هم به شکل چای، دمنوش، روغن بومادران، عرق بومادران و پودر خشک به عنوان ادویه هستند؛ البته برگ سبز تازه بومادران را نیز می‌توان به عنوان سبزی در سالاد استفاده کرد. در ادامه به بررسی خواص دارویی این گیاه می‌پردازیم:

درمان کبد چرب

متخصصان معتقدند که دمنوش یا نوشیدنی‌هایی که مزه تلخ دارند برای دفع چربی‌های اضافه کبد مفید است. یکی از خواص بومادران برای درمان خانگی کبد چرب تقویت این عضو است و صفرا را در بدن آزاد می‌کند. بومادران گیاهی ضدمیکروبی و ادرارآور است که با افزایش دفعات ادرار، مواد زائد بیشتری نیز از بدن دفع می‌شود. افراد مبتلا به کبد چرب می‌توانند هر روز پیش از صبحانه یک لیوان دمنوش بومادران را میل کنند تا به بهبود سلامتی خود کمک کنند.

جوان‌سازی پوست

از خواص گیاه بومادران می‌توان به جوان‌سازی پوست صورت، درمان زخم‌های پوستی و اگزما اشاره کرد. این گیاه با احیای سلول‌های پوستی، چین‌وچروک صورت را برطرف می‌کند و باعث جوان‌سازی پوست می‎‌شود. علاوه بر این مصرف موضعی این گیاه روی زخم باعث می‌شود قرمزی اطراف زخم کاهش پیدا کند.

تسکین درد پریود

مصرف دمنوش گیاه بومادران ماهیچه‌های رحم را آرام می‌کند و درد پریود و گرفتگی‌های قاعدگی را کاهش می‌دهد. خاصیت ضدالتهابی و التیام‌بخشی گیاه باعث می‌شود این دارو برای درمان درد پریود تجویز شود. پزشکان برای درمان درد پریود شدید مصرف سه تا پنج لیوان دمنوش این گیاه دو روز پیش از دوره پریودی را توصیه می‌کند. از دیگر خواص این گیاه برای قاعدگی تحریک رحم و تنظیم سیکل قاعدگی است.

بهبود سرماخوردگی

خاصیت ضد التهابی، ضد درد و ضد باکتریایی گیاه بومادران باعث می‌شود که این گیاه به عنوان آنتی‌بیوتیک گیاهی برای مبتلایان به سرماخوردگی مفید باشد. ترکیب چای بومادران و نعناع سموم بدن را به شکل تعریق دفع می‌کند و برای کاهش سرفه، عطسه، آبریزش بینی و تب در سرماخوردگی توصیه می‌شود.

تقویت عملکرد روده

گیاه بومادران با تحریک ترشحات آنزیم‌های گوارشی و صفرا به گوارش روده کمک کرده است و احتمال ابتلا به اختلالات دستگاه گوارش مانند نفخ معده، اسهال و یبوست را کاهش می‌دهد. طب سنتی مصرف چای این گیاه را برای بیماران سندروم روده تحریک‌پذیر تجویز می‌کند. این گیاه همچنین می‌تواند از زخم معده پیشگیری کند یا آن را درمان کند.

بهبود کیفیت خواب

گیاه بومادران دارای خاصیت آرام‌بخش و ضدالتهابی است؛ بنابراین مصرف آن برای آرامش و خواب مفید است. مصرف دمنوش این گیاه خاصیت ضد اضطرابی دارد و برای درمان بی‌خوابی توصیه می‌شود.

درمان فشار خون بالا

مصرف منظم بومادران باعث تنظیم فشار خون می‌شود و احتمال ابتلا به سکته مغزی، سکته قلبی، بیماری‌های قلبی عروقی و آترواسکلروز را کاهش می‌دهد. دمنوش بومادران از ورود کلسیم به عروق خونی جلوگیری می‌کند و برای درمان فشار خون بالا توصیه می‌شود.

کاهش اضطراب

دمنوش بومادران یک نوشیدنی ضداسترس و آرام‌بخش است، این گیاه به صورت مستقیم بر کاهش هورمون‌های تنش‌زا و استرس‌زا تاثیر می‌گذارد و عملکرد آن مانند داروی دیازپام است که استرس و اضطراب را رفع می‌کند.

کد خبر 610046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    0 0
    سلام.مطالب جالب و مفید بود.تشکر