نکاتی برای بهبود سلامت کلیه‌ها

ورزش کردن، کنترل قند و فشار خون، پیروی از رژیم‌های غذایی سالم، نوشیدن مایعات، دوری از دخانیات، پرهیز از مصرف بیش از حد قرص‌های شیمیایی و داروها و بررسی منظم سلامت کلیه‌ها خطر بروز بیماری‌های کلیوی را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مهم‌ترین وظیفه کلیه‌ها، تصفیه خون و جدا کردن مواد زائد و آب اضافی از آن است. علاوه بر این کلیه وظیفه تنظیم مقدار املاح موجود در خون را برعهده دارد که برای انجام فعالیت‌های مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است.

در ادامه به بررسی اقداماتی برای بهبود سلامت کلیه‌ها می‌پردازیم:

ورزش کردن

ورزش کردن کمک زیادی به بهبود سلامت کلیه‌ها می‌کند و خطر بروز بیماری‌های کلیوی را کاهش می‌دهد. برای بهره‌مند شدن از مزایای ورزش و فعالیت بدنی کافی است فقط ۳۰ دقیقه در روز پیاده‌روی سریع داشته باشید.

کنترل قند خون

دانشمندان معتقدند که نامتعادل بودن سطح قند خون و بیماری دیابت می‌تواند به کلیه‌ها آسیب جدی وارد کند، زیرا کلیه‌ها مجبور هستند در صورت نامتعادل بودن قند خون، تلاش بیشتری برای تصفیه کردن خون انجام دهند؛ همین موضوع باعث آسیب رساندن به آن‌ها خواهد شد. بنابراین کنترل قند خون تأثیرات مثبت فراوانی برای سلامت کلیه‌ها دارد.

کنترل فشار خون

فشار خون بالا باعث بروز آسیب به کلیه‌ها خواهد شد در صورتی که فشار خون بالا با بیماری‌های دیگر مانند دیابت و کلسترول بالا همراه شود؛ تأثیرات مخرب آن بر سلامت کلیه‌ها چند برابر خواهد بود. نظارت منظم بر فشار خون برای همه افراد از اهمیت زیادی برخوردار است و از اثرات آن بر سلامتی کلیه‌ها نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.

پیروی از رژیم‌های غذایی مناسب

افراد دارای اضافه وزن یا چاقی، بیشتر در معرض ابتلاء به بیماری‌های کلیوی قرار دارند. این افراد همچنین با ابتلاء به بیماری‌های دیگر مانند دیابت می‌توانند به سلامت کلیه‌های خود آسیب وارد کنند. یک رژیم غذایی مناسب که توسط متخصص تغذیه تجویز شده باشد کمک زیادی به این افراد خواهد کرد.

نوشیدن مایعات

مصرف منظم و مداوم مایعات به پاکسازی سموم کلیه‌ها و سدیم آن‌ها کمک می‌کند. نوشیدن فراوان مایعات به خوبی خطر ابتلاء به بیماری‌های مزمن کلیوی را کاهش می‌دهد و سلامت کلیه‌ها را تضمین می‌کند. همچنین، افرادی که سابقه بیماری سنگ کلیه دارند، باید بیشتر از قبل مایعات بنوشند، تا خطر بازگشت بیماری را به حداقل برسانند.

دوری از دخانیات

سیگار کشیدن آسیب‌های شدیدی به بدن وارد می‌کند، استعمال سیگار باعث آسیب رسیدن به رگ‌های خونی و کندتر شدن جریان خون در بدن و کلیه می‌شود به همین دلیل باعث آسیب شدید به سلامت کلیه‌ها خواهد شد. اگر هر چه زودتر اقدام به ترک مصرف سیگار کنید، احتمال ابتلاء به بیماری‌های مزمن کلیوی کمتر خواهد شد.

پرهیز از مصرف بیش از حد قرص‌های شیمیایی و داروها

مصرف مرتب داروهای شیمیایی بدون تجویز پزشک برای کاهش درد، سلامت کلیه‌ها را به خطر می‌اندازد. داروهایی مانند ایبوپروفن که برای کاهش درد و التهاب مصرف می‌شوند، می‌توانند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به کلیه‌ها وارد کنند. در حقیقت مصرف این داروهای شیمایی به صورت موقت و برای درمان بیماری‌ها مشکل‌ساز نخواهد بود، البته مصرف دائم و خودسرانه آن‌ها باعث ایجاد خطر برای سلامت کلیه‌ها خواهد شد.

بررسی منظم سلامت کلیه‌ها

یکی از موارد مؤثر در درمان بیماری‌های کلیوی، تشخیص زودهنگام این بیماری است، بنابراین توصیه شده در صورتی که جزو افرادی هستید که در معرض ابتلاء به بیماری‌های کلیوی قرار دارید، سلامت کلیه‌های خود را به صورت منظم بررسی کنید. افراد بالای ۶۰ سال، بیماران قلبی-عروقی، افراد دیابتی، افرادی که خود یا خانواده‌شان به بیماری فشار خون مبتلا هستند و همچنین افراد چاق بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به بیماری‌های کلیوی قرار دارند، بهتر است در صورت کلیه درد مداوم و مشاهده علائم بیماری‌های کلیوی، سریعاً به پزشک مراجعه کنند.

ترجمه از: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 609618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.