هر آنچه باید از بیماری آنفولانزا بدانید

آنفولانزا نوعی بیماری ویروسی واگیردار است که بیشتر قسمت فوقانی سیستم تنفسی بیمار را درگیر می‌کند. اگرچه علائم این بیماری نسبت به سرماخوردگی شدیدتر و طولانی‌تر است، اما شباهت زیادی با آن دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آنفولانزا یک ویروس شایع عفونی است که توسط قطرات بسیار کوچک آلوده به بدن سرایت می‌کند، سپس ویروس جاگیر می‌شود و شروع به گسترش می‌کند. هر ساله آنفولانزا افراد زیادی را در سراسر جهان درگیر خود می‌سازد و زمستان را می‌توان فصل شیوع این بیماری دانست.

انواع مختلفی از این بیماری وجود دارد؛ پزشکان و محققان تعیین می‌کنند که کدام گونه از ویروس آنفولانزا در سال شایع‌تر می‌شود، در نتیجه از این‌گونه ویروس‌ها برای تولید واکسن استفاده می‌شود. واکسن آنفولانزا یکی از راحت‌ترین و مؤثرترین راه‌های پیشگیری از ابتلاء به این عفونت ویروسی است. آنفولانزا گاه می‌تواند کشنده باشد؛ مرگ‌های ناشی از ابتلاء به این بیماری در افراد بالای ۶۵ سال شایع‌تر است، اما در کودکان و نوجوانان نیز دیده می‌شود.

علائم این بیماری به سرعت ظاهر می‌شود که همین شروع ناگهانی، معمولاً نخستین نشانه آنفولانزا است اما ممکن است بعد از ورود ویروس به بدن، چند روز طول بکشد تا علائم خود را نشان دهند. یکی دیگر از علائم اولیه آنفولانزا، گستردگی درد است. افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌اند، معمولاً می‌گویند در سراسر بدن خود درد دارند.

از دیگر علائم اولیه این بیماری می‌توان به بی‌حالی و خستگی اشاره کرد؛ به‌طوری‌که هنگام بلند شدن از تخت، حرکت برایتان سخت می‌شود و آهسته راه می‌روید. بعد از این علائم، علائم اصلی ظاهر می‌شوند و متوجه می‌شوید که به این بیماری مبتلا شده‌اید.

گروه‌های پرخطر

سالمندان بالای ۶۵ سال، کادر درمان، بیماران مبتلا به دیابت، بیماران قلبی، بیماران مبتلا به آسم و بیماری‌های تنفسی، افراد دارای اضافه وزن، افراد مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی مانند ام‌اس، پسوریازیس و لوپوس و افراد مبتلا به سرطان از گروه‌های پرخطر در برابر این بیماری محسوب می‌شوند.

علائم بیماری آنفولانزا چیست؟

آشنایی با علائم مختلف این بیماری کمک می‌کند تا بهتر در شناخت آن عمل کنیم. آنفولانزا همیشه منجر به افزایش حرارت بدن می‌شود که از آن با عنوان «تب» یاد می‌شود. بیشتر تب‌هایی که ناشی از بیماری آنفولانزا هستند، شامل تب خفیف حدود ۳۷٫۸ درجه سانتی‌گراد تا تب شدید حدود ۴۰ درجه می‌شوند. درجه تب در کودکان گاهی بیشتر از درجه تب در بزرگسالان می‌شود؛ بنابراین اگر کودک دچار آنفولانزا شود، حتماً باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.

با بالا رفتن درجه حرارت بدن، احساس می‌کنید تب دارید. علائم تب شامل داشتن لرز، عرق کردن یا احساس سرما علی‌رغم دمای بالای بدن می‌شود. در بیشتر موارد تب کمتر از یک هفته و حدود سه تا چهار روز طول می‌کشد.

سرفه خشک و مداوم یکی از علائم بیماری آنفولانزا است. سرفه ممکن است بدتر شود و معذب‌کننده و دردناک باشد؛ همچنین ممکن است احساس تنگی نفس یا ناراحتی قفسه سینه را هنگام سرفه کردن داشته باشید. اغلب سرفه‌هایی که ناشی از این بیماری هستند، معمولاً حدود دو هفته به طول می‌انجامند.

دردهای عضلانی، سردرد و خستگی

دردهای عضلانی مربوط به بیماری آنفولانزا معمولاً در ناحیه گردن، کمر، بازوها و پاها شایع‌تر است. این درد در بیشتر اوقات شدید است و حرکت را برای فرد بیمار بسیار دشوار می‌کند، حتی زمانی که بخواهد کارهای بسیار ساده و معمولی را انجام دهد.

ممکن است نخستین علامت بیماری آنفولانزا در شما، سردرد شدید باشد. گاهی اوقات علائمی در چشم‌ها نیز ظاهر می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به حساسیت به نور و صدا اشاره کرد که همراه سردرد، بیمار را اذیت می‌کند.

احساس خستگی از علائم نه چندان آشکار بیماری آنفولانزا است. احساس خستگی می‌تواند نشانه بیماری‌های مختلفی باشد. خستگی ممکن است به سرعت رخ دهد و غلبه بر آن دشوار باشد.

ابتلاء به بیماری آنفولانزا چقدر طول می‌کشد؟

بسیاری از بیماران مبتلا به آنفولانزا با گذشت حدود یک هفته بهبود می‌یابند اما ممکن است چند روز بیشتر طول بکشد تا شما بتوانید به حالت معمول خود بازگردید. چند روز پس از فروکش کردن علائم بیماری، ممکن است باز هم احساس خستگی کنید. شما باید حداقل ۲۴ ساعت بعد از فروکش کردن تب در خانه بمانید و به مدرسه یا محل کار نروید. اگر به آنفولانزا مبتلا شدید، از یک روز قبل از شروع علائم بیماری تا پنج یا هفت روز بعد از آن، ممکن است بیماری شما به دیگران سرایت کند.

هرآنچه باید از بیماری آنفولانزا بدانید

آنفولانزا و سرماخوردگی چه تفاوت‌هایی دارند؟

سرماخوردگی و آنفولانزا علائمی مشابه دارند. سرماخوردگی معمولاً خفیف‌تر است درحالی‌که آنفولانزا علائم شدیدتری دارد. سرماخوردگی معمولاً علاوه بر احساس خستگی، با عطسه، سرفه و آبریزش بینی همراه است و ممکن است بدون تب یا با تب پایین باشد ممکن است کوفتگی عضلانی یا سوزش گلو، اشک ریزش و سردرد نیز در سرماخوردگی دیده شود.

آنفولانزا معمولاً به طور ناگهانی شروع می‌شود و بسیار آزاردهنده است. بیمار مبتلا به این بیماری احساس ضعف و خستگی می‌کند و تب دارد. علائم دیگر شامل سرفه‌های خشک، آبریزش بینی، لرز، درد عضلانی، سردرد شدید، درد چشم و گلودرد است که امکان بروز دارند. مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا آنفولانزا کاملاً خوب شود اما در سرماخوردگی این مدت کوتاه‌تر است.

اگرچه افراد واژه آنفولانزا را برای هر نوع بیماری به کار می‌برند که نشانه‌هایی مانند آن دارد، اما این بیماری ویروسی مجزا با نشانه‌های ویژه خود است و به‌طورمعمول در زمان‌های ویژه‌ای از سال در پایان پاییز و طی زمستان، شیوع می‌یابد.

آنفولانزا و کرونا چه تفاوت‌هایی دارند؟

کروناویروس می‌تواند علائمی مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی ساده ایجاد کند، اما واقعیت این است که تفاوت‌هایی باهم دارند؛ بالعکس سرماخوردگی و آنفولانزا دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می‌کنند، اما در کروناویروس دستگاه تنفسی تحتانی، یعنی خود ریه بیشتر درگیر می‌شود.

آبریزش بینی، درگیری سینوس‌ها و عطسه بیشتر در سرماخوردگی و آنفولانزا دیده می‌شود، اما در کروناویروس کمتر شایع است؛ به گونه‌ای که کمتر از پنج درصد موارد با ابتلاء به بیماری کرونا آبریزش بینی داریم. البته ممکن است در کرونا احساس گرفتگی بینی داشته باشیم.

معمولاً آنفولانزا سیر سریعی دارد و ناگهانی شروع می‌شود اما سیر کرونا تدریجی است و طی چند روز آغاز می‌شود. به عبارت دیگر، کرونا معمولاً با سرفه‌های خشک شروع شده، پیشرفت می‌کند و با تب همراه می‌شود. کروناویروس معمولاً خود را در عرض یک هفته و بین دو تا پنج روز به صورت کامل نشان می‌دهد و زمان رسیدن کرونا به مرحله حاد طولانی‌تر است، اما در آنفولانزا معمولاً طی ۴۸ ساعت همه علائم مشخص می‌شود.

سرفه خشک و تنگی نفس از علائم شایع کرونا

علائم مشخص و شایع‌تر کروناویروس، سرفه‌های خشک، احساس ناراحتی و درد مبهم در قفسه سینه است که این علائم معمولاً در آنفولانزا وجود ندارد؛ البته در بیماری آنفلوانزا سرفه وجود دارد اما خیلی خشک نیست و در سرماخوردگی ساده اصلاً سرفه وجود ندارد. همچنین احساس خستگی و از بین رفتن شادابی بیشتر در کرونا و آنفلوانزا دیده می‌شود اما در سرماخوردگی ساده وجود ندارد.

بی‌اشتهایی در آنفلوانزا خیلی شدیدتر از کروناویروس است و شکم درد، تهوع و استفراغ نیز در کرونا بسیار غیرشایع بوده و اسهال زیر ۱۰ درصد در موارد کرونایی دیده می‌شود.

لزوم تزریق واکسن آنفولانزا

بهترین و مؤثرترین راه برای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری، واکسیناسیون است. واکسن آنفولانزا، آمپول تزریقی است و هرچه افراد بیشتری واکسن آنفولانزا بزنند، کمتر این بیماری به دیگران سرایت می‌کند. واکسیناسیون می‌تواند موجب کوتاه شدن دوران بیماری شود و علائم آن را نیز کاهش دهد.

دانشمندان برای ساختن واکسن آنفولانزا گونه‌هایی از ویروس آنفولانزا را انتخاب می‌کنند که تحقیقات نشان می‌دهد ویروس‌های شایع در فصل آتی شیوع آنفولانزا هستند. با این ویروس‌ها، میلیون‌ها واکسن تولید و توزیع می‌شود.

هنگامی که شما واکسن را دریافت می‌کنید، بدن شروع به تولید پادتن‌هایی برای مقابله با این ویروس‌ها می‌کند. این پادتن‌ها از بدن در مقابل این نوع ویروس‌ها محافظت می‌کند و اگر پس از تزریق با کسی که مبتلا به آنفولانزا بود، تماس داشتید، این بیماری به شما سرایت نمی‌کند؛ البته اگر ویروس‌های فردی که به این بیماری مبتلا بود، با ویروس‌های واکسن شما تفاوت داشت، ممکن است بیماری او به شما سرایت کند، اما علائم آن با شدت بسیار کمتری بروز می‌کند.

چه کسانی باید واکسن آنفولانزا دریافت کنند؟

پزشکان توصیه می‌کنند همه افراد بالای شش ماه، واکسن آنفولانزا دریافت کنند؛ البته این واکسن برای افرادی که در طبقه‌بندی جزو گروه‌های پرخطر قرار می‌گیرند، اهمیت بسیار زیادی دارد. گروه‌های پرخطر که تزریق واکسن بیماری آنفولانزا برای آن‌ها حائز اهمیت بیشتری است، شامل بزرگسالان بالای ۶۵ سال، زنان باردار، کودکان زیر پنج سال و افرادی که بر اثر بیماری‌های مزمن، سیستم ایمنی ضعیفی دارند، می‌شوند.

بیشتر پزشکان توصیه می‌کنند که افراد تا آخر ماه مهر، واکسن آنفولانزا را دریافت کنند. به این ترتیب بدن شما قبل از شروع فصل شیوع آنفولانزا، فرصت کافی برای تولید پادتن را دارد. بدن حدوداً به دو هفته زمان نیاز دارد تا بعد از واکسیناسیون، پادتن را تولید کند.

کد خبر 609519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.