چالش‌ها و موانع رشد اقتصاد دانش‌بنیان استان اصفهان

چالش‌ها و موانع رشد اقتصاد دانش‌بنیان در قرارگاه اقتصاد دانش‌بنیان استان اصفهان با حضور جمعی از مسئولان استانی و استاندار اصفهان بررسی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز _یکشنبه دهم مهرماه_ قرارگاه اقتصاد دانش‌بنیان استان اصفهان با حضور استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، رئیس سازمان صمت و رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی برگزار شد.

اولین چالشی که در این جلسه مطرح شد تأسیس نشدن شرکت‌های دانش‌بنیان براساس نیاز بازار بود.

مصوبه: بانک اطلاعاتی نیازهای صنایع و سازمان‌ها توسط سازمان صمت با همکاری سایر سازمان‌ها و صنایع به گونه‌ای تدوین شود که سایر سازمان‌ها، شرکت‌های فناور و تیم‌های استارت‌آپی بتوانند از این بانک اطلاعاتی استفاده کنند.

دومین چالش نیاز شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان به فضای اداری و کارگاهی بود. به دلیل محدودیت فضای فیزیکی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و سایر مراکز رشد دانشگاهی استان و نیاز جدی به فضای اداری و کارگاهی برای استقرار شرکت‌ها و مؤسسات فناور و دانش‌بنیان، همه دستگاه‌ها و سازمان‌های اداری استان موظفند فضای اداری و کارگاهی مازاد خود را در اختیار شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و سایر مراکز رشد استان قرار دهند.

گفتنی است پیش از این دستگاه‌های اجرایی مجاز به انجام این اقدام بوده‌اند. با وجود حدود هشت شتاب‌دهنده فعال در استان اصفهان، تخصیص چنین فضاهایی ناگزیر است. هم‌اکنون ۲۰ شرکت در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان به کارگاه نیازمند هستند.

سومین چالش ضعف ترویج فرهنگ اقتصاد دانش بنیان به عنوان مؤلفه مهم اقتصاد مقاومتی و نبود شناخت جامعه هدف از نقش‌آفرینان این عرصه و ناچیز بودن سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از اقتصاد کشور که در کشور حدود یک درصد و در اصفهان حدود سه درصد است.

در این راستا مصوب شد سازمان صداوسیمای استان اصفهان حداقل ۱۰۰ ساعت برنامه‌های آموزشی و ترویجی را با همکاری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و سایر مراکز نوآوری و فناوری استان، تهیه و در ساعات مناسب از شبکه اصفهان پخش کند.

همچنین سایر سازمان‌های متولی همچون شهرداری اصفهان و اداره‌کل آموزش و پرورش، محتوای فرهنگ‌ساز برای مخاطبان و دانش‌آموختگان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها برای شناخت صحیح از اقتصاد دانش‌بنیان تولید و در مناسبت‌ها و اماکن مناسب پخش کنند.

دستگاه‌های اجرایی مجازند یک درصد از بودجه خود را در قالب قراردادی با صداوسیما هزینه کنند

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان، همه دستگاه‌های اجرایی مجاز هستند یک درصد از بودجه خود را در قالب قراردادی با صداوسیما هزینه کنند. براین اساس شهرک علمی و تحقیقاتی می‌تواند با همکاری هر یک از دستگاه‌های اجرایی در این حوزه اقدام کند.

برنامه‌ریزی برای توسعه صادرات کالاها و خدمات دانش‌بنیان و فناور نیز یکی از موارد مطرح شده در این جلسه بود که براساس آن پیشنهاد تولید محتوای فاخر چند زبانه از محصولات با فناوری بالای استان برای ارائه به هیئت‌های اعزامی و همچنین هیئت‌های خارجی، تهیه طرح‌های امکان‌سنجی سرمایه‌گذار فناورانه و برگزاری دوره‌های کارگاهی تخصصی برای افزایش مهارت‌های صادراتی داده شد.

همچنین درخصوص ضعف اطلاع‌رسانی مؤثر توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برای تبلیغ و اقناع فعالان اقتصادی، پیشنهاد شد نمایشگاه سالانه ظرفیت‌های فناوری و نوآوری استان اصفهان در بهمن‌ماه برپا شود.

کد خبر 609137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.